Niezależna agencja badawcza przeprowadziła badanie wśród tysiąca pełnoletnich konsumentów piwa z całej Polski. Sprawdzili w nim, jakie gusta oraz opinie dotyczące złocistego trunku z pianką mają Polacy. Wyniki są zaskakujące. Okazało się, że cena nie jest kluczowym czynnikiem dla konsumentów, a najchętniej wybieranym piwem nie jest wcale jasny lager. Co zatem piją Polacy i dlaczego?
Konsumpcja piwa: Co decyduje o wyborze?
Badanie, które zostało zrealizowane w listopadzie 2023 roku na zlecenie Browaru Grodzisk, pokazało, że kluczowym czynnikiem decydującym o zakupie danego piwa jest smak, na który wskazało aż 92% badanych. W deklaracjach konsumentów piwa ujawnił się także prawdziwy patriotyzm – ponad połowa z nich wymieniła kraj pochodzenia jako czynnik o dużym znaczeniu przy zakupie piwa (56%).
- Przeczytaj też: Spożycie piwa w Polsce: Ponad połowa konsumentów pije ten trunek przynajmniej raz w tygodniu
Niemal tyle samo, bo 58%, wskazało na markę. Co ciekawe, prawie równie mocno liczy się dla nich design butelki i etykiety (56%) oraz unikalny dodatek (50%).
Ranking piw 2023: Ulubione gatunki piwa Polaków
Badanych konsumentów piwa spytano również o ulubione piwo. Ranking piw otworzyły smakowe/owocowe (36%). Jasny lager, który mógłby wydawać się liderem, zajął drugie miejsce w zestawieniu (35%). Pewnie nikogo nie zaskoczy, że w pierwszym gustują częściej kobiety, a w drugim mężczyźni. Co jednak ciekawe, takich dysproporcji nie ma już przy trzecim najchętniej wybieranym piwie, czyli pszenicznym (29% wskazań). Sięga po nie praktycznie taka sama liczba pań, co panów.
Pełny ranking piw wraz z odsetkiem wskazań kształtuje się następująco:
- Piwo smakowe/owoce (35,5%)
- Jasny lager (34,7%)
- Piwo pszeniczne (28,6%)
- Piwo Pils (26,7%)
- Piwo bezalkoholowe (26,3%)
- Piwo miodowe (21,3%)
- Piwo Porter (13,0%)
- Ciemny lager (12,6%)
- Piwo IPA (8,9%)
- Piwo grodziskie (4,4%).
Ponad 5% badanych nie potrafiło wskazać ulubionego gatunku piwa.
Nieuniknionym trendem, który jest obserwowany na rynku piwowarskim już od pewnego czasu jest rosnąca popularność piw bezalkoholowych. Potwierdzenie tej tendencji widoczne jest w wysokiej pozycji tego rodzaju piwa w rankingu piw stworzonym przez SW Research. Co ciekawe, wśród badanych, który wskazali na ten gatunek znacznie przeważały kobiety (69%) wobec mężczyzn (31%).
Dowiedz się więcej o tym, kto pije piwa 0,0% najczęściej.
foto: stockadobe(Hihitetlin)