Spożycie piwa w Polsce: Ponad połowa konsumentów pije ten trunek przynajmniej raz w tygodniu

Spożycie piwa w Polsce: Ponad połowa konsumentów pije ten trunek przynajmniej raz w&nbsptygodniu

O tym, że Polacy są piwoszami nie trzeba nikogo przekonywać. Jak jednak pokazują wyniki najnowszego badania Kantar Polska i Grupy BLIX, częstotliwość, z jaką konsumenci sięgają po ten trunek może być zaskakująca. Jak kształtuje się spożycie piwa w Polsce? Które rodzaje cieszą się największą popularnością?

Częstotliwość picia piwa wśród Polaków- jak wygląda spożycie piwa w Polsce?

Według raportu "Smart shopper kategorii Piwo 2022" autorstwa Grupy BLIX i Kantar Polska, niemal co trzecia osoba (31%) w Polsce pije piwo 2-3 razy w tygodniu. 25% ankietowanych robi to raz w tygodniu, 17% – 2-3 razy w miesiącu, a 11% – 4-6 razy w tygodniu. Dalej mamy takie odpowiedzi, jak codziennie (8%), raz w miesiącu (5%), co 2-3 miesiące (2%) i co 4-6 miesięcy lub rzadziej (1%).

Zdaniem Krzysztofa Domeradzkiego z firmy badawczej Kantar Polska, Polaków śmiało można nazwać piwoszami. Ponad połowa badanych stwierdziła, że pije piwo przynajmniej raz w tygodniu. Jest to typ alkoholu akceptowalny zarówno przez kobiety jak i mężczyzn. Jednocześnie na rynku mamy coraz szerszy asortyment piw smakowych, kraftowych i bezalkoholowych.

Piwo pierwszym wyborem? Jego spożycie jednak spada

Polska należy do największych rynków piwnych w Europie. Nie oznacza to jednak, że będzie tak zawsze. Jak przyznaje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie, od 2019 roku obserwowany jest trend spadkowy. "Od tego czasu konsumpcja zmalała już o ok. 8 litrów na głowę statystycznego mieszkańca, do poziomu niespełna 93 litrów, co jest wynikiem najniższym od 2010 roku" – komentuje ekspert.

Wniosek z badania jest zatem oczywisty. Częstotliwość spożycia wśród wielu konsumentów utrzymuje się na relatywnie wysokim poziomie. Ale jednocześnie zmniejsza się ilość wypijanego przez nich piwa.

Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie

Najpopularniejsze piwa w Polsce

Z raportu wiemy też, jak często ankietowani spożywają poszczególne kategorie piwa. Rynek jest obfity w różne rodzaje piwa w Polsce, a jak wygląda popularność poszczególnych kategorii? W tym przypadku ankietowani udzielili odpowiedzi na pytanie w skali Likerta 1-5. Według deklaracji polskich konsumentów ranking piw prezentuje się następująco:

  • lagery (3,2),
  • piwa smakowe (2,69),
  • piwa bezalkoholowe (2,54),
  • piwa regionalne (2,37),
  • piwa mocne (1,56),
  • piwa kraftowe (2,14),
  • piwa specjalne (2,27).

Jak przyznaje dyrektor Morzycki, powyższe dane nie są zaskoczeniem. "Lagery stanowią ok. 80% wszystkich piw na rynku, choć ich udział systematycznie maleje. Można spodziewać się kontynuacji tego trendu oraz dalszych wzrostów piw 0%, które dla wielu konsumentów stanowią pożądaną alternatywę wobec napojów z alkoholem" – stwierdza.

Młode pokolenia napędzają sprzedaż piw 0,0%. Spada spożycie piw mocnych

Jak zaznacza Krzysztof Domeradzki, lagery to najpopularniejsze piwa, głównie dzięki swojej prostocie i klasycznemu smakowi. Bardziej owocowe i orientalne nuty, jakie możemy znaleźć w piwach smakowych, zazwyczaj są wybierane przez kobiety. Według eksperta, ogromna popularność piw bezalkoholowych jest napędzana głównie przez przedstawicieli młodszego pokolenia. Oni spożywają też znacznie mniej alkoholu, zwłaszcza mocnego, w porównaniu ze starszymi osobami.

Od lat obserwujemy spadek zainteresowania piwami mocnymi. W 2021 roku stanowiły one zaledwie kilka procent całego rynku piwa. Ten wynik jest całkowicie spójny z innymi danymi rynkowymi, które wskazują, że konsumenci w większym stopniu cenią sobie walory smakowe niż zawartość alkoholu. Dlatego na wysokich miejscach znalazły się rosnące od dłuższego czasu segmenty piw smakowych oraz bezalkoholowych.

Bartłomiej Morzycki

Źródło: MondayNews
Foto: Unsplash

Reklama