Dyskonty wypierają sklepy małoformatowe w kolejnej kategorii. Widać spadki

Dyskonty wypierają sklepy małoformatowe w kolejnej kategorii. Widać spadki

Sklepy małoformatowe tracą na popularności jako miejsce zakupu mrożonych dań mącznych. Szczególnie widać to w kategorii pierogów mrożonych, które odpowiadą za niemal połowę udziałów w sprzedaży całej kategorii. Sprzedaż tej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. analizuje Krzysztof Zięba, analityk danych transakcyjnych w CMR.

Klienci odchodzą od sklepów małoformatowych

Według danych CMR, sprzedaż kategorii mrożonych dań mącznych w sklepach o powierzchni do 300 mkw. regularnie maleje. "Na przestrzeni ostatnich 3 lat, analizując lokalizację sprzedaży, zarówno pod względem wartości i liczby transakcji, wyraźnie widać, że klienci odchodzą od kupowania mrożonych dań mącznych w sklepach małego formatu, a swoje zakupy kierują do dyskontów" – komentuje Krzysztof Zięba z CMR.

W okresie 12 miesięcy zakończonych w czerwcu 2021 roku, 49% wartości sprzedaży całej kategorii mrożonych dań mącznych było zlokalizowane w sklepach małoformatowych. Rok później było to już 39%, a w okresie zakończonym w czerwcu 2023 roku – zaledwie 34%. W tym samym czasie wzrosty, jeśli chodzi o udziały w wartości sprzedaży, notowały sklepy dyskontowe – od 22% w 2021 roku do aż 40% w 2023 roku.

Spadki w wolumenie sprzedaży kategorii

Pierogi mrożone odpowiadają obecnie za około 40-45% udziałów wartości sprzedaży oraz liczby transakcji w kategorii mrożonych dań mącznych w sklepach o powierzchni do 300 mkw. 

"W okresie styczeń-wrzesień 2023 wartość sprzedaży pierogów mrożonych w sklepach małoformatowych wzrosła o prawie 8% w porównaniu do roku poprzedniego, natomiast liczby transakcji i sprzedanych opakowań spadły odpowiednio o 4,5% i 6%"  – podaje Krzysztof Zięba. Jak dodaje, wzrost wartości sprzedaży spowodowany był przede wszystkim wzrostem cen. 

We wrześniu 2023 kilogram pierogów mrożonych kosztował 22,40 zł, a rok wcześniej 19,65 zł – wzrost o prawie 14%.

Krzysztof Zięba, analityk danych transakcyjnych w CMR

Mimo tych zmian na rynku, pierogi mrożone wciąż są dostępne w średnio co drugim małoformatowym sklepie, oferując klientom średnio trzy warianty do wyboru. Rynek pierogów mrożonych jest zdominowany przez trzech głównych producentów – Jawo, Iglotex i PPH Anka, którzy łącznie odpowiadają za niemal 60% wartości sprzedaży w małoformatowych sklepach.


foto: mat. redakcji

Reklama