Marki własne już teraz odpowiadają za 22% wydatków na produkty FMCG polskich gospodarstw domowych, a odsetek ten ma rosnąć. Rynek marek własnych w polskiej branży FMCG jest już warty 48 mld zł. Rozwój najbardziej napędzają dyskonty Lidl i Biedronka, a także sieci Netto i Aldi.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak na przestrzeni lat zmieniała się wartość rynku marek własnych w Polsce.
- Jakie udziały w polskim rynku FMCG będą miały marki własne w 2025 roku.
- Za jaką część sprzedaży odpowiadają marki własne w dyskontach.
Marki własne w Polsce 2023 – stan i perspektywy
Najnowsze dane dotyczące rynku marek własnych w Polsce dostarcza raport "CPS GfK. Private Brands 2023" autorstwa GfK. Według danych Consumer Panel Services GfK ta część rynku, obejmująca produkty spożywcze, kosmetyki i chemię gospodarczą oraz karmę dla zwierząt, w okresie skumulowanym od lipca 2022 do czerwca 2023 roku była warta aż 48 mld zł (biorąc pod uwagę wartość zakupów gospodarstw domowych).
Udział marek własnych osiągnął tym samym 22,1% udziałów w całym polskim rynku FMCG, co stanowiło wzrost o 1,4 p.p. w stosunku do roku poprzedzającego oraz o 3,9 p.p. w stosunku do analogicznego okresu 4 lata wcześniej. Eksperci GfK spodziewają się jednak dalszych wzrostów.