Według danych IMGW-PIB tegoroczny wrzesień był ekstremalnie ciepły pod względem termicznym w całym kraju. Średnia temperatura powietrza wyniosła w tym czasie 17,7°C, przewyższając tym samym średnią wieloletnią (1991-2020) aż o 3,9 stopnia. Skutki wysokich temperatur odczuł także handel. Sklepy małoformatowe odnotowały wzrost liczby transakcji.
Wrzesień w handlu
Jak wynika z danych CMR, we wrześniu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 10,5% wyższa niż przed rokiem, a liczba transakcji wzrosła o 2,5%.
Jak tłumaczą autorzy badania, w największym stopniu do wzrostu liczby transakcji przyczyniła się pogoda – wysokie jak na wrzesień temperatury zachęcały do spędzania czasu poza domem, a także do częstszych niż przed rokiem zakupów lodów czy napojów.
W te dni kupowaliśmy najwięcej
Najlepszymi dniami pod względem liczby transakcji i wartości sprzedaży były piątek (8 września) i sobota (9 września), kiedy temperatury sięgały 30 stopni Celsjusza. To właśnie wtedy najczęściej na paragonach pojawiały się piwa, lody i inne wrażliwe na temperaturę kategorie. Jak podaje CMR, w sobotę 9 września lody kupiło 6% klientów odwiedzających sklepy małoformatowe, a po piwo sięgnęło aż 27% kupujących.
- Przeczytaj też: Od początku roku wzrósł ruch w sklepach. Kto zyskał najwięcej?
W całym wrześniu w tym formacie placówek sprzedało się o 90% więcej opakowań lodów impulsowych i o 75% więcej opakowań lodów familijnych niż we wrześniu ubiegłego roku. Bardzo duże wzrosty (o kilkadziesiąt procent) rok do roku odnotowały również napoje funkcjonalne i izotoniczne.
Znacznie częściej niż we wrześniu 2022 r. klienci sięgali także po wodę czystą (wzrost liczby transakcji o ponad 30%), napoje gazowane (wzrost o 12%) oraz po napoje typu ice tea. We wrześniu wzrost sprzedaży nie tylko w ujęciu wartościowym odnotowało też piwo – w przeliczeniu na litry sprzedało się go o 4% więcej niż przed rokiem.
Wódka znowu na minusie
Tegoroczny wrzesień nie był jednak udany dla kategorii wódek – wolumen sprzedaży wódek czystych obniżył się w porównaniu z wrześniem 2022 r. o 10%, natomiast wódek smakowych – o 6%.
- To może Cię zainteresować: Zmiany na podium rankingu sklepów spożywczych. Jest nowy lider niskich cen
W porównaniu z wrześniem ubiegłego roku znacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawały się natomiast m.in. gotowe drinki, batony i napoje funkcjonalne, musy owocowe, kawa mrożona, a także roślinne zamienniki mleka. Duży spadek cen masła (o 30% w ujęciu rdr.) przełożył się na wzrost jego sprzedaży – we wrześniu 2023 r. w placówkach małego formatu sprzedało się o 10% więcej masła (w przeliczeniu na kilogramy) niż rok wcześniej.
Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.
foto: unsplash