Zmiany na podium rankingu sklepów spożywczych. Jest nowy lider niskich cen

Zmiany na podium rankingu sklepów spożywczych. Jest nowy lider niskich cen

Najtańsze sklepy w Polsce to ranking, w którym znajdziemy aktualne dane na temat średniej kwoty za te same zakupy w znanych sieciach. Jest to możliwe dzięki najnowszemu Badaniu i Raportowi Koszyk Zakupowy, w którym ASM Sales Force Agency ujawniło, w których sklepach spożywczych Polacy płacili najmniej za zakupy w czerwcu 2024. Która sieć handlowa okazała się być najtańszą w połowie 2024 roku?

Lista najtańszych sklepów w Polsce zmienia się praktycznie z miesiąca na miesiąc z powodu dynamicznie rosnącej na rynku konkurencji. Każdy już przecież słyszał o wojnie cenowej między Lidlem i Biedronką. Okazuje się jednak, że pozostali gracze nie pozostają bierni. Nic więc dziwnego, że w ostatnim czasie obserwujemy zmiany na podium rankingu najtańszych sklepów spożywczych. Kto zajął pierwsze miejsce i zyskał tytuł najtańszego sklepu w 2024 roku?

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News

Ranking najtańszych sklepów w Polsce 2024

Autorzy badania i raportu Koszyk Zakupowy sprawdzili ceny tych samych 40 produktów (tych samych marek i o tych samych gramaturach) w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Wśród placówek, do których udali się badacze, znalazły się także sieci znane z zaciętej wojny cenowej, czyli Biedronka i Lidl. Poza nimi na liście badania znalazł się także m.in. Dino, Polomarket, Aldi, Netto czy Carrefour lub Auchan. 

W czerwcu 2024 roku w porównaniu do czerwca 2023 spadek cen badanych produktów zaobserwowano w 6 na 13 analizowanych sieci. Najbardziej na przestrzeni 12 miesięcy staniały zakupy w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w czerwcu 2024 roku była niższa o 17 zł niż przed rokiem. O ponad 15 zł spadła cena w sieci E.Leclerc, a o 9,37 zł w Auchan. Największy spadek ceny nie czyni jednak tym sieci najtańszymi sklepami w Polsce. W tym przypadku podium wygląda nieco inaczej. 

Wzrost cen w czerwcu 2024 roku w perspektywie rocznej zaobserwowano natomiast między innymi w Lidlu (+26,61%), Aldi (4,14%) oraz Biedronce (+2,74%).

Letnie słońce stopiło ceny w największych sieciach handlowych. Po raz pierwszy od dawna podstawowe produkty spożywcze w zestawieniu ASM Sales Force Agency były nieco tańsze zarówno w porównaniu do zeszłego miesiąca jak i do wskaźników przed rokiem. Klienci sklepów we własnych portfelach odczuli, że inflacja rośnie na niższym niż dotąd poziomie. Spadki odnotowaliśmy w aż siedmiu na trzynaście badanych sieci handlowych.

Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM Sales Force Agency

Średnia wartość koszyka zakupowego staniała rok do roku o nieco ponad złotówkę do 296,36 zł w czerwcu 2024 roku

Źródło danych: ASM Sales Force Agency

Najtańsza sieć sklepów 2024

Z wrześniowego badania wynika, że liderem na liście najtańszych sklepów został Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 231,91 zł i. był o 13,49 zł, czyli  o 5,50%, niższy niż najtańszy koszyk w maju br., należący przed miesiącem również do Auchan. 

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 30,22 zł (Biedronka) i 57,50 zł (Makro Cash & Carry). 

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 30,21 zł (Biedronka) i 27,28 zł (Makro C&C). Najwyższą wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2023 r. odnotowano w sieci Lidl, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 319,22 zł.

Źródło danych: ASM Sales Force Agency

Najtańsze sklepy spożywcze w Polsce. Ranking

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy, które ASM Sales Force Agency publikuje każdego miesiąca roku, pokazuje jak dużą dynamiką charakteryzują się zarówno wzrosty (lub też spadki) cen w średnim koszyku zakupowych, ale także jak intensywnie konkurują ze sobą poszczególne sieci handlowe.

Pełny ranking sieci handlowych ze względu na średnią cenę koszyka zakupowego kształtuje się następująco:

  1. Auchan (231,91 zł)
  2. Biedronka (262,13 zł)
  3. Makro (C&C) (289,41 zł)
  4. Selgros (C&C) (290,49 zł)
  5. Kaufland (293,88 zł)
  6. E.Leclerc (295,78 zł)
  7. Carrefour (303,41 zł)
  8. Netto (304,74 zł)
  9. ALDI (309,35 zł)
  10. Dino (315,29 zł)
  11. Intermarche (318,11 zł)
  12. Polomarket (319,00 zł)
  13. Lidl (319,22 zł)

Najtańsze sklepy w Polsce w czerwcu 2024 roku to Auchan, Biedronka i Makro. Najdroższe to z kolei Lidl, Polomarket i Intermarche.

Dyskonty nadal dużo tańsze

Ceny średniego koszyka zakupowego różni się także znacznie w zależności od tego, w którym kanale sprzedaży dokonujemy zakupów. Dyskont, supermarket, hipermarket, a może kanał online? Gdzie mogliśmy zrobić najtańsze zakupy we wrześniu?

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w hipermarketach - 281,25 zł.  Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 352,30 zł. Natomiast najtańsze zakupy (296,36 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną. 

Ponad 150 zł – tyle można zaoszczędzić na zakupach

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 207,29 zł (mniej o 7,88 zł niż w maju br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 361,45 zł (mniej o 2,23 zł niż w maju br.).

Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w czerwcu 2024 roku wyniosła 154,16 zł i jest ona o 5,65 zł wyższa niż w maju br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w czerwcu 2024 była niższa o 9,58% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był tańszy o 3,09% niż w 2023 r.

W czerwcu w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała aż 18 produktów w cenach minimalnych. Kolejno za nią uplasowała się sieć Auchan z 17 produktami z najniższymi cenami. W sklepach Dino, E.Leclerc i Selgros znalazły się po 2 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. 


Metodologia badania: Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery - sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową. 


foto: materiały redakcji

Reklama