Najtańsze sklepy w Polsce to ranking, w którym znajdziemy aktualne dane na temat średniej kwoty za te same zakupy w znanych sieciach. Jest to możliwe dzięki najnowszemu Badaniu i Raportowi Koszyk Zakupowy, w którym ASM Sales Force Agency ujawniło, w których sklepach spożywczych Polacy płacili najmniej za zakupy w czerwcu 2024. Która sieć handlowa okazała się być najtańszą w połowie 2024 roku?
Lista najtańszych sklepów w Polsce zmienia się praktycznie z miesiąca na miesiąc z powodu dynamicznie rosnącej na rynku konkurencji. Każdy już przecież słyszał o wojnie cenowej między Lidlem i Biedronką. Okazuje się jednak, że pozostali gracze nie pozostają bierni. Nic więc dziwnego, że w ostatnim czasie obserwujemy zmiany na podium rankingu najtańszych sklepów spożywczych. Kto zajął pierwsze miejsce i zyskał tytuł najtańszego sklepu w 2024 roku?
Ranking najtańszych sklepów w Polsce 2024
Autorzy badania i raportu Koszyk Zakupowy sprawdzili ceny tych samych 40 produktów (tych samych marek i o tych samych gramaturach) w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Wśród placówek, do których udali się badacze, znalazły się także sieci znane z zaciętej wojny cenowej, czyli Biedronka i Lidl. Poza nimi na liście badania znalazł się także m.in. Dino, Polomarket, Aldi, Netto czy Carrefour lub Auchan.
W czerwcu 2024 roku w porównaniu do czerwca 2023 spadek cen badanych produktów zaobserwowano w 6 na 13 analizowanych sieci. Najbardziej na przestrzeni 12 miesięcy staniały zakupy w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w czerwcu 2024 roku była niższa o 17 zł niż przed rokiem. O ponad 15 zł spadła cena w sieci E.Leclerc, a o 9,37 zł w Auchan. Największy spadek ceny nie czyni jednak tym sieci najtańszymi sklepami w Polsce. W tym przypadku podium wygląda nieco inaczej.
Wzrost cen w czerwcu 2024 roku w perspektywie rocznej zaobserwowano natomiast między innymi w Lidlu (+26,61%), Aldi (4,14%) oraz Biedronce (+2,74%).
Średnia wartość koszyka zakupowego staniała rok do roku o nieco ponad złotówkę do 296,36 zł w czerwcu 2024 roku
Najtańsza sieć sklepów 2024
Z wrześniowego badania wynika, że liderem na liście najtańszych sklepów został Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 231,91 zł i. był o 13,49 zł, czyli o 5,50%, niższy niż najtańszy koszyk w maju br., należący przed miesiącem również do Auchan.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 30,22 zł (Biedronka) i 57,50 zł (Makro Cash & Carry).
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 30,21 zł (Biedronka) i 27,28 zł (Makro C&C). Najwyższą wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2023 r. odnotowano w sieci Lidl, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 319,22 zł.
Najtańsze sklepy spożywcze w Polsce. Ranking
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy, które ASM Sales Force Agency publikuje każdego miesiąca roku, pokazuje jak dużą dynamiką charakteryzują się zarówno wzrosty (lub też spadki) cen w średnim koszyku zakupowych, ale także jak intensywnie konkurują ze sobą poszczególne sieci handlowe.
Pełny ranking sieci handlowych ze względu na średnią cenę koszyka zakupowego kształtuje się następująco:
- Auchan (231,91 zł)
- Biedronka (262,13 zł)
- Makro (C&C) (289,41 zł)
- Selgros (C&C) (290,49 zł)
- Kaufland (293,88 zł)
- E.Leclerc (295,78 zł)
- Carrefour (303,41 zł)
- Netto (304,74 zł)
- ALDI (309,35 zł)
- Dino (315,29 zł)
- Intermarche (318,11 zł)
- Polomarket (319,00 zł)
- Lidl (319,22 zł)
Najtańsze sklepy w Polsce w czerwcu 2024 roku to Auchan, Biedronka i Makro. Najdroższe to z kolei Lidl, Polomarket i Intermarche.
Dyskonty nadal dużo tańsze
Ceny średniego koszyka zakupowego różni się także znacznie w zależności od tego, w którym kanale sprzedaży dokonujemy zakupów. Dyskont, supermarket, hipermarket, a może kanał online? Gdzie mogliśmy zrobić najtańsze zakupy we wrześniu?
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w hipermarketach - 281,25 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 352,30 zł. Natomiast najtańsze zakupy (296,36 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.
Ponad 150 zł – tyle można zaoszczędzić na zakupach
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 207,29 zł (mniej o 7,88 zł niż w maju br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 361,45 zł (mniej o 2,23 zł niż w maju br.).
Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w czerwcu 2024 roku wyniosła 154,16 zł i jest ona o 5,65 zł wyższa niż w maju br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w czerwcu 2024 była niższa o 9,58% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był tańszy o 3,09% niż w 2023 r.
W czerwcu w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała aż 18 produktów w cenach minimalnych. Kolejno za nią uplasowała się sieć Auchan z 17 produktami z najniższymi cenami. W sklepach Dino, E.Leclerc i Selgros znalazły się po 2 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych.
Metodologia badania: Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery - sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
foto: materiały redakcji