Albo tanio, albo jakościowo? Polacy nie oszczędzają na zdrowej żywności [DANE]

Albo tanio, albo jakościowo? Polacy nie oszczędzają na zdrowej żywności [DANE]

W czasach utrzymującej się na wysokim poziomie inflacji coraz częściej mówi się o promocjach, oszczędnościach i redukowaniu kosztów. Okazuje się jednak, że nie dotyczy to wszystkich kategorii produktowych. Najnowsze badania ujawniły, że w przypadku Polaków zainteresowanych nabywaniem zdrowej żywności cena okazuje się być sprawą drugorzędną.

Zdrowa żywność ma być przede wszystkim jakościowa

Badanie, przeprowadzone przez KANTAR Polska na próbie ponad 1,4 tys. dorosłych użytkowników aplikacji Zdrowe Zakupy, wykazało, że obecnie amatorzy tzw. zdrowej żywności najczęściej stawiają na jakość takich artykułów spożywczych. W czasach wysokiej inflacji aż 36% respondentów w pierwszej kolejności bierze ją pod uwagę przy sklepowej półce, podczas gdy 25% ankietowanych kieruje się głównie ceną. Z kolei dla 16% badanych najistotniejsze są etykiety i składy produktów.

Arkadiusz Paprzycki z aplikacji Zdrowe Zakupy komentując wyniki badania przyznał, że dla wielu Polaków cena wciąż jest kluczowym czynnikiem decyzyjnym. Jeżeli jest niska, to może sugerować gorszy gatunek towaru. Nie musi mieć to jednak wiele wspólnego z rzeczywistością. W związku z tym na prowadzenie wychodzi odpowiedni stosunek jakości (kluczowej dla średnio co trzeciego ankietowanego przez Kantar) do ceny (kluczowej dla średnio co czwartego ankietowanego). 

Dodatkowo badani zostali spytani o to, czy robiąc zakupy, kierują się tylko i wyłącznie ceną. Co ciekawe, z takim twierdzeniem całkowicie zgodziło się zaledwie 2,7%. Natomiast 30% zupełnie temu zaprzeczyło. Jak komentuje MArcin Lenkiewicz z Grupy Blix, dla wielu osób zakup zdrowej żywności jest inwestycją w ich zdrowie i dobre samopoczucie, co może przeważać nad chęcią oszczędzania.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News

Promocje i rabaty nie są bardzo istotne

Badanie Kantar pokazało również, że dla amatorów tzw. zdrowej żywności zdecydowanie mniejsze znaczenie mają rabaty i promocje – 7%. Dalej respondenci wskazują markę produktu – 5%, a także reklamę – 4%. Jak zauważa ekspert z aplikacji Zdrowe Zakupy, osoby dbające o swoje zdrowie podejmują decyzje zakupowe, kierując się nie tylko ceną czy promocjami. Są też gotowe np. zamienić daną markę na inną, jeżeli tylko jakość będzie lepsza. 

Mimo tego, 29,1% ankietowanych skonfrontowanych z pytaniem o to, czy podczas zakupów zawsze szukają promocji lub okazji, zgodziło się z tym stwierdzeniem. Choć w dalszym ciągu jakość jest dla tej grupy konsumentów najważniejszym czynnikiem, to w sytuacji możliwości zaoszczędzenia pieniędzy, oczywiście z niej korzystają.

Zaplanowane i rozsądne zakupy

Konsumentów spytano również o to, czy wolą robić zakupy ze zdrową żywnością rzadziej, ale za to większe. I tutaj najczęściej padała odpowiedź, że całkowicie się z tym zgadzają – 21,7%. Natomiast na zupełnie przeciwnym biegunie było 9% respondentów.

Natomiast pytani o to, czy zawsze robią listę zakupów przed pójściem do sklepu, najczęściej w pełni to potwierdzali – 26,7%. Tylko 10,7% zupełnie się z tym nie zgadzało. Zdaniem Lenkiewicza z Grupy Blix, nabywcy zdrowej żywności zwykle wiedzą, czego szukają. W związku z tym lista zakupowa daje im pewność, że nie zapomną o żadnym produkcie.


źródło: mondaynews (oprac.)
foto: stockadobe(Alessandro Biascioli)

Reklama