Koszyk w e-grocery rośnie mimo wysokiej inflacji. Dlaczego?

Koszyk w e-grocery rośnie mimo wysokiej inflacji. Dlaczego?

Pomimo spadającej dynamiki sprzedaży detalicznej w Polsce, jeden segment e-handlu wydaje się kwitnąć w obliczu trudności ekonomicznych spowodowanych inflacją. Zakupy spożywcze online stają się coraz bardziej popularne, a konsumenci są gotowi inwestować w nie więcej, pomimo powszechnego trendu oszczędzania. Co kieruje tą zmianą zachowań?

Dane zebrane przez platformę logistyczną Stuart sugerują, że istotne są tu nie tylko atrakcyjne ceny produktów, ale także gwarancja szybkiej dostawy do drzwi zamawiającego. Jak podaje firma, różnica między zakupami online a tradycyjnymi zakupami z odbiorem osobistym może wynosić nawet 10% wartości koszyka.

Internet jako porównywarka cen

W obliczu utrzymujących się wysokich cen, polscy konsumenci coraz częściej poszukują informacji o cenach produktów i usług oraz promocjach dostępnych w sieci. Zgodnie z raportem Adyen Retail Report 2023, mowa już o 47% Polaków, którzy poświęcają więcej czasu na poszukiwanie najlepszych ofert online

Eksperci twierdzą, że utrzymująca się na wysokim poziomie od kilku miesięcy inflacja wpływa na wzrost popularności platform spożywczych w Internecie. Klienci oczekują niższych cen, atrakcyjnych promocji i możliwości porównywania ofert, co najłatwiej osiągnąć online.

Agnieszka Majewska, General Manager w firmie Stuart, wskazuje, że to zjawisko ma swoje odzwierciedlenie w prognozach dotyczących przyszłości e-grocery.

Według prognoz PwC, rynek sprzedaży produktów spożywczych online w najbliższych trzech latach będzie się rozwijał w tempie ok. 40 proc. rocznie, co w 2026 roku przełoży się na ponad 1/10 całkowitej wartości e-commerce nad Wisłą. W tym konkurencyjnym środowisku z roku na rok będzie coraz mniej miejsca dla nowych graczy.

Agnieszka Majewska, General Manager w firmie Stuart

Kluczowe kategorie w e-grocery

Nawet tradycyjne marki, które funkcjonują na rynku od wielu lat, zaczynają korzystać z zalet sprzedaży online produktów spożywczych. Doskonałym przykładem jest sieć Społem, która oferuje szybką dostawę zakupów spożywczych na terenie Szczecina we współracy ze Stuart. To współdziałanie przyczyniło się do wzrostu wartości koszyka zakupowego o około 10% w porównaniu z zakupami odbieranymi osobiście w sklepie.

Według wewnętrznych danych klienci najczęściej zamawiają świeże produkty spożywcze takie jak mięso, wędliny, owoce i warzywa. Również napoje oraz drobne artykuły przemysłowe cieszą się dużą popularnością, podobnie jak lody i mrożonki. Zakupy online najczęściej dokonywane są rano w godzinach 10:00-12:00 oraz po południu między 17:00 a 19:00.

Otwarcie się na kanał online stwarza sklepom spożywczym szansę na dotarcie do nowej grupy klientów spoza swojego lokalnego obszaru działania. Przeniesienie tradycyjnej oferty na stronę internetową lub aplikację to nie tylko odpowiedź na rosnące oczekiwania konsumentów, którzy poszukują oszczędności w czasach inflacji, ale także strategia dostosowania się do wymagań i oczekiwań współczesnych klientów.


foto: Stuart