Grupa SPAR pojawiła się na polskim rynku w 2019 roku, kiedy to południowo-afrykański gigant przejął sklepy po sieci Piotr i Paweł. Ponad 60 placówek poddano wtedy rebrandingowi. Na ich szyldach pojawiło się logo SPAR. Wiele wskazuje jednak na to, że ruch ten okazał się niepowodzeniem. Po czterech latach od wkroczenia na polski rynek, SPAR Group poinformowało o rozpoczęciu działań zmierzających do sprzedaży krajowego oddziału.
SPAR Polska na sprzedaż
"The SPAR Group Limited, jeden z największych południowoafrykańskich sprzedawców detalicznych, notowany na giełdzie w Johannesburgu, ogłosił decyzję o podjęciu strategicznych działań w kierunku sprzedaży biznesu SPAR w Polsce" – czytamy w komunikacie.
- Przeczytaj też: SPAR Group ma nowego CEO. Na czele Grupy stanie Angelo Swartz
Na ten moment sieć sklepów SPAR w Polsce liczy 212 placówek. Poza tym południowoafrykański detalista posiada również w Polsce firmę produkującą dania gotowe oraz dwóch centrów dystrybucyjnych.
Poszukiwania inwestora trwają
W przesłanym komunikacie SPAR Group zaznaczył, że trwa proces znalezienia "odpowiedniego i wiarygodnego" inwestora. Do czasu finalizacji tego procesu, Grupa będzie zapewniała wymagane wsparcie dla SPAR Polska.
Detalista dodał przy tym, że "zespół zarządzający i pracownicy SPAR będą nadal pracować zarówno nad wzrostem, jak i rozwojem działalności SPAR w Polsce". Jak zapewniło nas biuro prasowe SPAR Polska, jest to "rozmowa o inwestycji", a nie zupełne zamknięcie biznesu w kraju.
Polski biznes generuje straty
Sytuacja SPAR w Polsce nie była w ostatnim czasie dobra. Już w czerwcu br. w artykule Grupa SPAR pokazała wyniki finansowe. Polski biznes generuje straty pisaliśmy o tym, że polski oddział, jako jedyny z całego portfela Grupy, wygenerował stratę po sześciu miesiącach zakończonych w marcu 2023.
W tym czasie strata operacyjna wyniosła 57,6 mln randów i była mniejsza od straty notowanej we wcześniejszym okresie. Już wtedy Grupa SPAR zaznaczyła, że na polskim rynku "zarząd rozważa opcje biznesowe".
foto: stockadobe(Cerib)