Grupa SPAR pokazała wyniki finansowe. Polski biznes generuje straty

Grupa SPAR pokazała wyniki finansowe. Polski biznes generuje straty

Grupa SPAR opublikowała nieaudytowane wyniki finansowe z sześciu miesięcy zakończonych w marcu 2023 roku. W tym czasie obroty grupy wzrosły o 7,9% do 72,9 mld południowoafrykańskich randów, czyli ok. 16,3 mld zł. Wzrost nie ominął także polskiego rynku, gdzie w walucie lokalnej wyniósł 4,9%. 

Trudny czas dla Grupy SPAR

Jak informuje SPAR, podczas ostatnich 12 miesięcy wszystkie regiony napotykały znaczące presje inflacyjne. W wyniku presji kosztowych, a także problemów związanych z wdrożeniem oprogramowania SAP w jednym z centrów dystrybucyjnych oraz utratą obrotów w drugiej połowie okresu, SPAR odnotował spadek zysku operacyjnego o 17,5% do 1,5 mld randów. W tym czasie grupa wygenerowała 1,175 mld randów zysku przed opodatkowaniem. 

źródło: SPAR Group

Spośród czterech rynków, na których obecna jest grupa, wyłącznie Polska odnotowała ujemny zysk operacyjny. 

SPAR w Polsce

Polski biznes SPAR wygenerował w analizowanym czasie 1,38 mld randów obrotu (czyli na dzień dzisiejszy ok. 309 tys. zł), co oznacza wzrost na poziomie 9,3% (4,9% w złotówkach).

W tym czasie SPAR Polska (jako jedyny rynek) odnotował stratę operacyjną na poziomie 57,5 mln randów. Dla SPAR jest to jednak dobra wiadomość, ponieważ oznacza to zmniejszenie strat wobec poprzedniego okresu. Strata przed opodatkowaniem wyniosła natomiast 114,7 mln randów. 

Podczas 6 miesięcy SPAR otworzył w Polsce 17 nowych sklepów i zamknął 10 placówek. W rezultacie na koniec marca 2023 roku sieć liczyła w kraju 187 sklepów. W tym czasie lojalność detalistów w kraju wzrosła z 48% do 60% – podaje SPAR.

Co planuje SPAR?

SPAR jest obecny na czterech rynkach. W Południowej Afryce firma skupi się na strategicznych obszarach wzrostu, aby zwiększać obroty – które w analizowanym czasie wyniosły ponad 47 mld randów. Priorytetem dla firmy będzie również wdrożenie oprogramowania SAP. 

W Irlandii grupa planuje kontynuować dynamikę z pierwszej połowy roku finansowego na obu rynkach i skupi się na realizacji nowej strategii supermarketu EUROSPAR. Natomiast zespół w Szwajcarii koncentruje się na wzroście poprzez nowe możliwości biznesowe. W nadchodzących miesiącach surowa dyscyplina kosztowa w celu poprawy rentowności będzie kluczowa – czytamy w raporcie.

W Polsce natomiast, jak czytamy, "zarząd rozważa opcje biznesowe", w których decyzje ogłosi "w odpowiednim czasie". 


Foto: mat. prasowe