Światowi konsumenci zmagają się z kryzysem kosztów utrzymania, ponieważ inflacja pozostaje wysoka, a wzrost dochodów gospodarstw domowych pozostaje w tyle. Przyjmują oni recesyjne nawyki, takie jak ograniczanie zakupów i bardziej selektywne podejście do wydatków. Ta racjonalność znajduje odzwierciedlenie w priorytetowym traktowaniu dyskontów jako głównego kanału zakupu podstawowych towarów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jaki wzrost sprzedaży notują dyskonty i jak wypadają na tle całego rynku handlowego w Polsce.
- Jakie udziały wartościowe na rynku posiadają Lidl i Biedronka.
- Jakie tempo wzrostu dyskontów prognozuje Euromonitor na kolejne pięć lat.
- Jakie udziały rynkowe w Polsce zdobędą dyskonty do 2027 roku.
Rynek handlowy w Polsce 2023
Sytuację dyskontów na polskim rynku handlowym analizuje Marija Milasevic, Senior Consultant w Euromonitor International. Jak podaje ekspertka, w 2022 roku dyskonty wykazały największy wzrost wśród wszystkich kanałów spożywczych. W Polsce kategoria ta odnotowała 20% wzrost pod względem wartości, podczas gdy cały sektor handlu detalicznego artykułami spożywczymi wzrósł o 12%.
Warto zauważyć, że Polska może pochwalić się jedną z najwyższych penetracji dyskontów na świecie, wynoszącą 35% pod względem udziału wartościowego – znacznie przewyższając tym samym średnią europejską wynoszącą 17%.