Rośnie konsumpcja owoców jagodowych. Plantatorzy mają powody do radości

Rośnie konsumpcja owoców jagodowych. Plantatorzy mają powody do radości

Od 4 lat sektor ogrodniczy monitoruje konsumpcje owoców jagodowych. Ostatnie pomiary wskazują na wzrost liczby konsumentów owoców jagodowych. Jagoda kamczacka, agrest i czerwona porzeczka zakończyły sezon 2023 z najwyższą od lat ilością spożywających je Polaków

Malina i borówka to kolejne owoce z rekordowym poziomem. Już w lipcu borówki jadło 15,5 mln Polaków, a jest to dla tego gatunku przystanek w drodze na sierpniowy szczyt sezonu.

Borówki z rekordowym wynikiem

Borówki jadło w lipcu 15,5 mln Polaków (48%). Taka liczba konsumentów na początku sezonu to historyczny rekord.

Fakt, że już co druga osoba w Polsce regularnie je borówki napawa nas dumą. Wiemy, jaką drogę przeszliśmy na przełomie ostatnich kilku lat, aby pokazać Polakom borówki i ich walory. Nie zamierzamy zwalniać. Chcemy kontynuować działania w zakresie promocji, głęboko wierzymy, że konsumentów w naszym kraju jest znacznie więcej. Mamy owoce wspaniałej jakości i chcemy, aby korzystali z nich nie tylko konsumenci zagraniczni, ale również lokalni.

Natalia Wasiak, Bluebetty, Gospodarstwo Rolno-Sadownicze, jedna z promotorek Borówkobrań

Realizowane badania są reprezentatywne dla populacji dorosłych Polaków, czyli osób w wieku 15+. Liczba 15,5 mln nie uwzględnia zatem dzieci i młodzieży.

Rosną deklaracje konsumpcji

W lipcu 2020 r. wynosiły one 23%, w 2021 r. - 31%, w ubiegłym roku - 40%, a w lipcu br. - 48%. W liczbach bezwzględnych oznacza to wzrost liczby konsumentów borówki z 7,4 mln, przez 10 i 13, aż do 15,5 mln.

Jako gospodarstwo, które niemal 90% swoich owoców sprzedaje bezpośrednio do klientów, widzimy, że wzrost zainteresowania borówka z roku na rok jest większy. Ale te liczby robią naprawdę potężne wrażenie. Co jeszcze ważniejsze, nikt za nas nie spoczywa na laurach. Każdego dnia docieramy do nowych osób, z prostym przekazem: Wybierajmy borówki, cieszmy się zdrowiem i urodą.

Maksymilian Karpierz, Borówka Henrykowska

Jakie czynniki generują tak duże wzrosty?

Polska jest jednym z czołowych producentów borówki.

Dysponujemy nowoczesną infrastrukturą i kulturą upraw. Oferowanie borówki zawdzięczamy szerokiej strukturze odmianowej, od wczesnych do bardzo późnych oraz części plantacji pod osłonami. Co ważne, borówki są dostępne również w sprzedaży także zimą, mimo że z importu, spełniają ważną rolę w kształtowaniu nawyków żywieniowych i zakupowych. 

dr Katarzyna Król, z ośrodka Niwa Hodowla Roślin Jagodowych

Deklaracje konsumpcji w przypadku wielu gatunków owoców jagodowych były w lipcu wyższe niż w czasie pandemii. Przypomnijmy, że w początkach pandemii dodatkowe zakupy owoców generował strach i obawy o życie.

Jakie czynniki dziś generują wzrost? Na pewno rośnie zainteresowanie zdrowym odżywianiem i świadomość oferty "jagodowej sztafety".

Socjologowie zawracają też uwagę na spadek siły nabywczej, inflację, fakt, że więcej ludzi uważa, że warunki życia w Polsce pogorszą się niż poprawią. W tym kontekście, duże wzrosty ilości konsumentów owoców jagodowych (wielu gatunków) interpretują jako zakupy namiastki szczęścia - relatywnie taniej przyjemności, w obliczu braku możliwości zakupu rzeczy droższych.


Fot.: inf. prasowa

Badania konsumpcji zleca Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, a realizuje Kantar we współpracy z agencją INSPIRE. Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

 

Reklama