W pierwszym kwartale 2023 roku Europa Wschodnia odnotowała 14% wzrost handlu online wobec 9% wzrostu w poprzednim kwartale. Dla porównania, w tym samym czasie w Niemczech zanotowano spadek sprzedaży online o 5%, w Wielkiej Brytanii – o 10%, a Holandii – o 12%.
Spadek globalnej sprzedaży online
Po odbiciu w czwartym kwartale globalna sprzedaż online spadła o 2% w porównaniu rok do roku. Było to spowodowane przede wszystkim zmniejszonym popytem na rynku amerykańskim – podaje Salesforce i wyjaśnia, że spadek sprzedaży online w Stanach Zjednoczonych odzwierciedla to, czego doświadczył rok temu rynek europejski.
- Przeczytaj też: Rynek e-commerce rośnie w 22% tempie. Które kategorie FMCG odniosły największy sukces? [ANALIZA]
Zgodnie z globalnymi danymi Salesforce, w tym czasie odnotowano również spadek wydatków konsumenckich (o 7%) oraz wzrost ruchu cyfrowego (o 6%).
Wydatki w sklepach online
Średnia kwota, którą mieszkańcy Europy Wschodniej wydawali podczas jednej wizyty w sklepie online wyniosła 1,14 USD, co oznacza spadek z 1,27 USD w ostatnim kwartale.
Niemal 2,5-krotnie więcej wydają na zakupy online Niemcy. Jak wynika z danych Salesforce, średnia kwota wydatków w przeliczeniu na jedną wizytę wynosi w ich przypadku 2,76 USD.
W skali globalnej kwota wydawana na jedną wizytę wyniosła natomiast 2,30 USD i była najniższą w ciągu ostatnich dziewięciu kwartałów.
Konsumenci porównują ceny
Zdaniem ekspertów, konsumenci wydają mniej podczas jednorazowej wizyty w sklepie online, ponieważ stali się bardziej wrażliwi na ceny. Konsumenci przeprowadzali znacznie więcej porównań i analiz przed dokonaniem zakupu. Potwierdzają to dane dotyczące ruchu w sklepach online.
- To może Cię zainteresować: Sklepy stacjonarne nie wychodzą z mody. Młodzi chcą robić zakupy offline, ale wiele musi się zmienić
Jak podaje Salesforce, ruch w sklepach online wzrósł w pierwszym kwartale roku o 6% rok do roku, przy jednoczesnym spadku kwoty transakcji na poziomie 7%. Konsumenci zaczęli dokonywać porównań cen w internecie.
"Oznacza to, że każda wizyta na stronie internetowej marki lub sklepu staje się mniej opłacalna, patrząc na całkowitą sprzedaż online podzieloną przez całkowitą liczbę wizyt" – komentuje Salesforce.
Lojalność przynosi zyski: Sprzedawcy inwestują w nagradzanie powracających klientów
Dane Salesforce pokazały również, że dotychczasowi klienci są bardziej skłonni do pozostania przy swoich preferowanych markach i sprzedawcach detalicznych, jeśli cena jest uznawana przez nich za odpowiednią.
Udział zamówień online pochodzących od powracających konsumentów w pierwszym kwartale wzrósł o 3% w stosunku do pierwszego kwartału 2022 roku i o aż 16% w stosunku do tego samego okresu w 2021 roku. Te dane ulegają poprawie od 2020 roku.
Aby wykorzystać ten trend, najwięksi sprzedawcy detaliczni przestawiają się na nagradzanie lojalnych klientów, zamiast walczyć o pozyskanie nowych.
Foto: StockAdobe(Thapana_Studio)