Coca-Cola Company podniesie ceny swoich napojów w 2023 roku. Poinformował o tym szef grupy James Quincey podczas konferencji po ogłoszeniu wyników finansowych firmy. Ceny popularnego napoju wzrosną w różnym stopniu w zależności od regionu.
Według słów dyrektora Coca-Cola Company, Jamesa Quinceya, podwyżki dotkną wszystkich rynków. Mają jednak następować w umiarkowanym tempie.
Ceny Coca-Coli będą jeszcze wyższe w 2023 roku
W zależności od regionu, ceny Coca Coli będą rosły w różnym tempie. Podczas konferencji Quincey zaznaczył, że dynamika ta uzależniona jest od tego, jak na danym rynku kształtuje się poziom inflacji. W krajach, w których inflacja jest wysoka i wynosi powyżej 50% r/r, podwyżki cen mogą mieć miejsce nawet kilka razy na przestrzeni 12 miesięcy.
Dyrektor Coca-Cola Co. zaznaczył także, że firma nie będzie traktowała lojalności konsumentów jako czegoś oczywistego, szczególnie w momencie kolejnej podwyżki cen. "Musimy kontrolować nasze ceny dostarczając konsumentom wartość" – powiedział Quincey.
Większe nakłady na marketing kosztują
Podczas konferencji szef Coca-Cola Company wyjaśnił, że firma w ostatnim czasie zwiększyła wydatki na marketing i kreatywne kampanie, czym częściowo uzasadniał planowane podwyżki cen.
Wśród kreatywnych działań wskazał m.in. wietnamską kampanię "Coke Is Cooking", w ramach której marka nawiązała współpracę z ponad 700 sklepach czy współpracę z jednym z największych festiwali muzycznych, która przełożyła się na 23% wzrost sprzedaży na wydarzeniu.
Coca-Cola versus Pepsi
Komentatorzy rynku zwracają uwagę na konkurencję Coca-Coli, czyli produkujący napój Pepsi koncern PepsiCo. Jak podaje Reuters, w 2022 roku średnia cena sprzedaży Coca-Coli wzrosła o 11%, podczas gdy podwyżka w PepsiCo wyniosła 14%.
Jak zauważa Reuters, Coca-Cola przyjęła jednak inną od PepsiCo strategię. Podczas gdy właściciel marki Pepsi informował o tym, że większość podwyżek firma ma już za sobą, Coca-Cola zapowiada wzrosty cen na wszystkich rynkach. Eksperci uważają jednak, że mocna pozycja koncernu daje jej "moc ustalania cen" na poziomie wyższym od konkurencji.
Foto: Unsplash