METRO notuje wzrost sprzedaży w I kwartale. W wynikach widać jednak skutki cyberataku

METRO notuje wzrost sprzedaży w I kwartale. W wynikach widać jednak skutki cyberataku

METRO, właściciel sieci Makro, odnotował wzrost sprzedaży w pierwszym kwartale 2022/2023. Znaczący wpływ na końcowe wyniki miał jednak cyberatak, którego ofiarą padła sieć w październiku 2022 roku. 

Sprzedaż METRO w lokalnej walucie wzrosła o 5,2%, podczas gdy całkowita sprzedaż wzrosła o 6,6% do 8,1 mld euro, wobec 7,6 mld euro w poprzednim roku. W tym czasie spadek odnotowała natomiast skorygowana EBITDA, która wyniosła 465 mln euro, wobec 521 mln euro w I kwartale 2021/22.

Nasza dynamika wzrostu utrzymuje się i pomimo cyberataku konsekwentnie napędzamy realizację strategii sCore w pierwszym kwartale nowego roku finansowego. METRO rozwija się we wszystkich kanałach i we wszystkich segmentach z wyjątkiem Rosji.

Dr Steffen Greubel, dyrektor generalny METRO AG

Wzrost sprzedaży w większości regionów

Odnotowana sprzedaż w segmencie Zachód wzrosła o 3,9%. Przyczyniły się do tego w szczególności kraje Francja, Włochy i Hiszpania. Ponadto specjaliści od dostaw Pro à Pro France, Pro a Pro Spain i Aviludo osiągnęli dwucyfrowe wskaźniki wzrostu.

W Niemczech sprzedaż raportowana w I kwartale 2022/23 wzrosła o 3,5%. Jak informuje firma, wdrożenie strategii sCore i związane z nią wprowadzenie systemu ustalania cen opartego na wolumenie ("Kupuj więcej, płać mniej") poczyniły znaczne postępy. Znalazło to również odzwierciedlenie w rozwoju sprzedaży z klientami HoReCa. Dobrze radził sobie segment HoReCa, a METRO zdołało obronić zdobyte udziały w rynku.

Turcja napędza wartość sprzedaży METRO na wschodzie

Raportowana sprzedaż w segmencie Wschód, do której należy m.in. Polska, wzrosła o 8,9%. Do pozytywnego rozwoju przyczyniły się niemal wszystkie kraje, głównie za sprawą wyraźnie pozytywnego rozwoju biznesu HoReCa. 

Największy wzrost sprzedaży odnotowała Turcja, na co wpłynęła wysoka inflacja w tym kraju. W segmencie Wschód skorygowana EBITDA zasadniczo również podążała za wzrostem sprzedaży i wzrosła w I kw. 2022/23 do 146 mln euro. Rok wcześniej, w I kw. 2021/22 wyniosła 140 mln euro.

METRO notuje największy wzrost sprzedaży w... Rosji

Sprzedaż METRO w Rosji wzrosła o 11,3% w wyniku pozytywnych efektów walutowych. W walucie lokalnej odnotowano natomiast spadek na poziomie 14,1%. Negatywny wpływ na wyniki METRO miała rosyjska inwazja w Ukrainie.

Ponadto na działalność firmy wpłynął cyberatak. Skorygowana EBITDA w Rosji spadła do 60 mln euro (I kw. 2021/22: 81 mln euro). Skorygowany ze względu na różnice kursowe spadek o 45 mln euro nastąpił w ślad za rozwojem sprzedaży.

HoReCa odbudowuje się po pandemii

METRO zwraca uwagę na poprawę sytuacji w branży HoReCa, co znajduje odzwierciedlenie w rozwoju sprzedaży z klientami z tego segmentu. Biznes HoReCa we Francji, Hiszpanii, Włoszech czy Niemczech osiągnął dobre wyniki, a METRO było w stanie bronić zdobytych udziałów w rynku. 

Bronimy zdobytych udziałów w rynku, a branża hotelarska wykazuje rosnącą pewność siebie w bieżącym roku. Ponadto obserwujemy znaczne postępy w zakresie naszych strategicznych kluczowych wskaźników wydajności. Oprócz rozwoju działalności dostawczej i udziału w sprzedaży naszych klientów strategicznych, udział sprzedaży marek własnych znacznie wzrósł w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Dr Steffen Greubel, dyrektor generalny METRO AG

Na dzień 31 grudnia 2022 r. sieć sklepów liczyła 628 placówek, z czego 524 to sklepy typu out-of-store, a 64 to sklepy stacjonarne. W związku ze sprzedażą indyjskiego biznesu, 31 indyjskich sklepów METRO nie jest już włączonych do sieci sklepów. 


Foto: Dr Steffen Greubel, dyrektor generalny METRO AG (mat. prasowe)

Reklama