METRO sprzedaje swój biznes w Indiach. Nie pasował do strategii wzrostu firmy

METRO sprzedaje swój biznes w Indiach. Nie pasował do strategii wzrostu firmy

Międzynarodowa hurtownia METRO dąży do osiągnięcia założonych planów. W tym celu firma rezygnuje już z drugiego lokalnego biznesu, którego wyniki nie są zadowalające. Po belgijskim oddziale przyszedł czas na indyjski biznes. Jak wyjaśnia hurtownik, działalność w Indiach wypadłaby ze strategii wzrostu sCore METRO z powodu przyspieszonej zmiany w krajobrazie branżowym i rosnącej konkurencji.

Umowa sprzedaży METRO India została podpisana jeszcze w grudniu 2022 roku i ma zostać sfinalizowana do marca 2023 roku. Obejmuje wszystkie 31 sklepów oraz portfel nieruchomości.

METRO India w rękach nowego właściciela

METRO India, z siedzibą w Bangalore, prowadzi 31 hurtowni w 21 indyjskich miastach i zatrudnia około 3500 pracowników. Firma ma ugruntowaną pozycję, zwłaszcza na południu kraju, z 15 sklepami. W sumie METRO India jest reprezentowane w 8 z 10 największych miast w kraju. Firma jako pierwsza wprowadziła format cash-and-carry w Indiach, kiedy weszła na rynek w 2003 roku, a dziś ma zasięg ponad 3 milionów sprzedawców i około 1 miliona często kupujących klientów.

W ramach transakcji, nowym właścicielem indyjskiego oddziału METRO stanie się Reliance Retail Ventures Limited, której spółka zależna Reliance Retail, jest największym w Indiach wielokanałowym sprzedawcą detalicznym ze zdywersyfikowanym portfolio produktów obejmującym artykuły spożywcze, modę i styl życia, farmację i opiekę zdrowotną oraz elektronikę użytkową i prowadzi ponad 16 500 sklepów.

METRO India uzupełni w przyszłości sieć detaliczną Reliance Retail. Wszystkie sklepy METRO India będą nadal działać pod marką METRO w uzgodnionym okresie przejściowym. Dla pracowników i klientów METRO na razie nie będzie zauważalnych zmian.

Skąd decyzja o sprzedaży METRO India?

METRO zadebiutowało na indyjskim rynku 19 lat temu. Od tego czasu hurtownik ugruntował swoją pozycję, zwłaszcza wśród małych sklepów ulicznych. Jak wyjaśnia dr Steffen Greubel, dyrektor generalny METRO AG, obecnie indyjska branża handlowa przeżywa silną konsolidację i nieproporcjonalny wzrost e-commerce, w tym segmentu B2B. 

Ze względu na dynamikę rynku dalszy rozwój biznesu wymagałby znacznych inwestycji. Dlatego teraz jest właściwy czas, aby wykorzystać rozmach i otworzyć nowy rozdział dla METRO India. Jesteśmy przekonani, że w Reliance znaleźliśmy odpowiedniego partnera, który chce i jest w stanie z powodzeniem poprowadzić METRO India w przyszłość w tym środowisku rynkowym.

dr Steffen Greubel, dyrektor generalny METRO AG

Indyjski biznes nie pasował do strategii wzrostu ogłoszonej przez METRO w styczniu 2022 roku. Jako główne czynniki niesprzyjające firma wymienia postępującą konsolidację rynku, przyspieszoną cyfryzację i intensywną konkurencję.

Międzynarodowy hurtownik idzie po swoje cele

Sprzedaż indyjskiego biznesu jest już drugą tego rodzaju decyzją hurtownika. W czerwcu 2022 roku firma poinformowała o sprzedaży METRO Belgia, które nie wpisywało się w założone przez firmę w strategii sCore obszary zrównoważonego wzrostu do 2030 roku.

Podobnie wyglądała sytuacja w przypadku właśnie sprzedanego indyjskiego oddziału. METRO oczekuje zysku z tej transakcji na poziomie ok. 150 mln euro i potwierdza ostatnio zwiększone ambicje średnioterminowe.

Jak wyjaśnił dyrektor generalny METRO AG, sprzedaż METRO India pozwoli firmie skupić się na przyspieszeniu wzrostu w pozostałych portfelach krajowych.

METRO w Indiach

W minionym roku finansowym 2021/22 firma METRO India osiągnęła sprzedaż w wysokości 926 mln euro i wygenerowała niski dwucyfrowy wynik EBITDA w wysokości miliona euro. W ten sposób firma osiągnęła najwyższy dotychczas poziom sprzedaży i jest jednym z nielicznych rentownych graczy w branży.


Foto: mat. prasowe (METRO)

Reklama