Chcesz sprzedawać, a nie wiesz od czego zacząć? Ile kosztuje otwarcie sklepu spożywczego?

Chcesz sprzedawać, a nie wiesz od czego zacząć? Ile kosztuje otwarcie sklepu spożywczego?

Handel żywnością to pewny biznes? Inflacja i rosnące ceny mogą to sugerować. Zatem jak otworzyć sklep? Od czego zacząć i jaki budżet przeznaczyć na start. Ten poradnik wyjaśni wszelkie szczegóły dotyczące otwarcia sklepu spożywczego.

Otwarcie sklepu spożywczego krok po kroku

Na początek warto ustalić jaki rodzaj handlu chcemy prowadzić. Chodzi tu przede wszystkim o planowany asortyment, ponieważ reguły – jak otworzyć sklep – będą się różnić w zależności od oferty. Żywność jest bezpiecznym biznesem, jeśli wiemy jak to robić i od czego zacząć. Jeśli już zdecydowaliśmy się na otwarcie sklepu spożywczego, musimy skrupulatnie zająć się planowaniem.

Mamy wiele możliwości. Otwarcie sklepu spożywczego obarczone jest wieloma wymogami, ale nie zawsze wkład finansowy na start musi być duży. Istnieje wiele możliwości które mogą je zmniejszyć. Otwarcie sklepu spożywczego to koszty, ale są sposoby na ich ograniczenie. Dysponując własnym lokalem czy korzystając z tzw. „twardej franczyzy”, możemy sporo zaoszczędzić. Zatem ile kosztuje otwarcie sklepu spożywczego?

Aby otworzyć sklep spożywczy:

  1. Zdefiniuj grupę docelową klientów i zaplanuj biznes
  2. Wybierz odpowiednią lokalizację uwzględniając dostępność i koszty prowadzenia sklepu spożywczego.
  3. Przygotuj budżet na zakup towarów, wyposażenie i płace dla pracowników.
  4. Zarejestruj działalność i uzyskaj wymagane pozwolenia.
  5. Zatrudnij pracowników i przygotuj sklep spożywczy do otwarcia, ustawiając ekspozycję i kasę.

Otwarcie sklepu spożywczego – wymogi

A teraz opiszemy otwarcie sklepu spożywczego krok po kroku. Na początku należy zarejestrować działalność. Polskie prawo daje nam wiele możliwości. Wybór formy zależy od nas i planów wobec biznesu. Jakie wymogi trzeba spełniać do otwarcia sklepu spożywczego? Przede wszystkim należy zarejestrować naszą działalność.

  • Jednoosobowa działalność gospodarcza

Ta forma jest zwykle wybierana przez osoby chcące prowadzić niewielki biznes. Handel żywnością wpisuje się w to idealnie. Jak otworzyć własny sklep? Na początku to właściciel rejestruje się jako przedsiębiorca prowadzący placówkę handlową. Jednak nie oznacza to, że nie może zatrudniać pracowników. Wręcz przeciwnie! Chodzi po prostu o to, że w dokumentach wpisany jest wyłącznie jeden właściciel. Jednoosobową działalność gospodarczą rejestruje się za pomocą formularza CEIDG-1.

  • Spółka cywilna

Jeśli mamy wspólnika i razem zamierzamy prowadzić sklep, można wybrać formę spółki cywilnej. Umowę wspólnicy muszą spisać w formie papierowej, a każdy z nim musi fakt zawiązania biznesu osobno zgłosić do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Przedsiębiorcy w ten sposób uzyskują numer NIP i mogą legalnie prowadzić biznes. Uzyskanie wpisu do ewidencji jest bezpłatne.

  • Spółka handlowa

Decydując się na zawiązanie spółki handlowej przedsiębiorcy muszą pamiętać o wpisie do KRS. I tutaj mamy kilka możliwości: spółka jawna, komandytowa, komandytowo-akcyjna, akcyjna bądź z ograniczoną odpowiedzialnością. Zasady dotyczące wszystkich tych porozumień uregulowane są szczegółowo w kodeksie spółek handlowych.

Projekt sklepu spożywczego

Kiedy już mamy zarejestrowaną działalność to czas na projekt sklepu spożywczego. To jedna z kluczowych kwestii mająca wpływ na poziom sprzedaży. Możemy skorzystać ze specjalistycznych szkoleń, wskazówek od franczyzodawcy czy licznych porad jakie oferują publikacje na ten temat. Jednak projekt małego sklepu spożywczego jest tak samo ważny jak wielkopowierzchniowego centrum sprzedaży, zatem warto na samym początku właściwie się do tego zabrać. Przemyślany układ sklepu może znacząco podnieść przyszłe zyski.

Zacznijmy od planu zaplanowania przestrzeni na halę sprzedaży i wydzieleniu części na magazyn, który jest nieodzowną częścią placówki. Pierwsze z pomieszczeń to serce sklepu. Jeśli zastanawiamy się jak otworzyć sklep, to jednym z pierwszych zadań będzie dobry biznesplan wraz z projektem sklepu spożywczego.

Jeśli myślimy o tym, jak otworzyć sklep spożywczy, to też musimy też zaplanować to, jak go zaprojektować. Alejki muszą być na tyle szerokie, by zmieścił się wózek sklepowy, a klienci swobodnie mogli się minąć. Oświetlenie należy rozmieścić tak, by to produkty były oświetlone, a regały nie mogą blokować swobodnego ruchu. Kasy jak zwykle należy umieścić przy wyjściu. Dobry projekt sklepu spożywczego zakłada też, że kategorie pierwszej potrzeby – jak pieczywo czy napoje, powinny znajdować się na końcu placówki, by klient w drodze po zakup minął wszystkie inne produkty.

Aranżacja małego sklepu spożywczego odbywa się na podobnych zasadach co wielkopowierzchniowej placówki. Musimy zmodyfikować plan odejmując kategorie produktowe, których sprzedawać nie będziemy i skupić się na dostępnym asortymencie. Szerokość alejek powinna z kolei umożliwić swobodne przejście z koszykiem zakupowym.

Kolejnym elementem projektu sklepu spożywczego powinien być magazyn. To obowiązkowe pomieszczenie każdej placówki handlowej. To tam trzymane są produkty do dołożenia na półki, przyjmowane są dostawy, a także jest to miejsce, gdzie zwykle zlokalizowane jest biuro. Mały sklep spożywczy na wsi również powinien posiadać takie miejsce.

Poniżej mała checklista przy planowaniu aranżacji małego sklepu spożywczego, do której warto zajrzeć przy planowaniu otwarcia obiektu.

Aby zoptymalizować przestrzeń w małym sklepie spożywczym, należy:

  1. Zaplanować układ regałów i półek tak, aby były one wykorzystane jak najefektywniej.
  2. Umieścić najczęściej kupowane produkty na wygodnych do dostępu półkach lub na wierzchu regałów.
  3. Ustawić ekspozycję sezonowych produktów, takich jak owoce i warzywa, blisko wejścia lub na głównych ścieżkach klientów.
  4. Zorganizować produkty według kategorii, takich jak napoje, produkty zbożowe, mięso i produkty mleczne, aby ułatwić klientom znalezienie tego, czego szukają.
  5. Zastosować wyeksponowane etykiety i oznaczenia, aby pomóc klientom w szybkim odnalezieniu potrzebnych produktów.
  6. Zadbać o porządek i czystość, aby sklep spożywczy wyglądał atrakcyjnie i profesjonalnie.
  7. Zastanowić się nad wprowadzeniem specjalnej strefy dla produktów ekologicznych lub zdrowej żywności.

Pamiętać o dobrze zagospodarowanej przestrzeni dla produktów FMCG

Wyposażenie sklepu spożywczego - co trzeba kupić przed otwarciem?

Sklep to nie tylko same produkty. Wyposażenie sklepu spożywczego jest równie ważne. Zacznijmy choćby od regałów, urządzeń chłodniczych i kas. Te pierwsze powinny uwzględnić powierzchnię sklepu i maksymalnie ją wykorzystywać. Wysokie meble to więcej miejsca na towar, ale zbyt wysokie stworzą barierę do zakupu produktów z górnych półek.

Meble do sklepu spożywczego powinny być przystosowane do tego rodzaju działalności. Dobrze, by półki były regulowane i były w stanie dostosować się do asortymentu różnej wielkości, a ogólna konstrukcja była w stanie utrzymać nawet najcięższe produkty, jak napoje, przetwory w słoikach czy produkty kosmetyczno-chemiczne w dużych opakowaniach.

Urządzenia chłodnicze, jak lodówki i zamrażarki, to kolejne kluczowe meble do sklepu spożywczego. To w nich trzymany jest nabiał, niektóre warzywa i owoce, napoje czy alkohole. Kiedy planujemy jak założyć sklep, konieczne są też kasy, bądź wręcz całe boksy kasowe.

Schemat sklepu spożywczego zazwyczaj lokalizuje strefę kasy tuż przy wyjściu. To ostatni etap zakupów, także miejsce jest jak najbardziej właściwe. To też punkt w którym mogą znaleźć się samoobsługowe stanowiska kasowe, które są coraz bardziej popularne wśród klientów.

Aranżacja sklepu warzywnego nieco się różni od ogólnospożywczego, ponieważ tam właściciel musi się skupić wyłącznie na regałach dedykowanych do sprzedaży owoców czy warzyw. Będą to głównie urządzenia chłodnicze, które zapewniają takiemu rodzajowi towaru odpowiednia temperaturę.

Reklama sklepu spożywczego

Każdy biznes potrzebuje promocji. Dlatego reklama sklepu spożywczego jest kluczowa. Jeśli nasz sklep jest placówką pod szyldem sieci – to z chęcią nam pomoże w promocji. Z góry możemy liczyć na korzystanie z rozpoznawalnego brandu, ponieważ często reklamy są emitowane w mediach – zarówno w ogólnopolskich jak i lokalnych.

Sklepy mające fundusze na dodatkowe rozpropagowanie swojego sklepu mogą to zrobić wykupując billboardy w okolicy, pokazujące lokalizację placówki czy aktualne promocje. Podobną funkcję mogą spełniać banery na okolicznych ogrodzeniach czy samochodach dostawczych należących do właściciela sklepu. Prowadzenie sklepu spożywczego to wiele kosztów, ale ten włożony w reklamę, z pewnością zaprocentuje wyższymi zyskami.

Logo sklepu spożywczego

Kwestia dotycząca logo sklepu spożywczego zależy od tego, czy prowadzimy sklep niezależny czy w ramach franczyzy. W tym drugim przypadku możemy mieć jasny zapis w umowie dotyczący tego, jak ma wyglądać logo, kolorystyka materiałów POS czy nawet sposób ułożenia i rodzaj dostępnego towaru.

Jeśli zdecydowaliśmy się na otwarcie sklepu spożywczego i prowadzenie go bez wsparcia sieci, to możemy samodzielnie zdecydować nie tylko o nazwie, kolorystyce, ale też logo. To jednak wybór, który wiąże się z załatwianiem umów z hurtowniami na własną rękę, negocjacjami z przedstawicielami handlowymi bez wsparcia franczyzodawcy czy też wyłącznie własnym wkładem w promocję placówki.

Ile kosztuje otwarcie sklepu spożywczego?

Zanim zaczniemy zarabiam, musimy włożyć w sklep pewne fundusze. Ile kosztuje otwarcie sklepu spożywczego? To pytanie może mieć wiele odpowiedzi.

Zacznijmy od kosztów związanych z wynajmem lokalu. To zwykle bardzo różnorodne kwoty w zależności od lokalizacji czy standardu budynku. Właściciel posesji może indywidualnie negocjować z nami stawkę. Jeśli z kolei lokal należy do miasta, to kwota za metr kwadratowy powinna być jednolita z uwagi na konieczną uchwałę. Zwykle w dużych aglomeracjach jest ona wyższa, ponieważ odpowiada średniej cenie wynajmu lokalu w danym mieście, dzielnicy, a nawet na konkretnym osiedlu.

Ile potrzeba pieniędzy na otwarcie sklepu spożywczego, jeśli mamy już przestrzeń? Są to koszty mebli i innego wyposażenia – jak kasy, terminale, monitoring czy sprzęt do sprzątania. Do tego musimy pamiętać o kosztach wynagrodzenia dla pracowników, opłatach za media i prąd, a także podatkach czy koncesjach, które są niezbędne jeśli chcemy na przykład prowadzić sprzedaż alkoholu. Samo wyposażenie to koszt rzędu od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ostateczna kwota zależna jest od ilości sprzętu jakiego potrzebujemy.

Wspomniana koncesja na alkohol to dość intratna inwestycja. Koszt może wydawać się wysoki, ale analizując późniejsze zyski – jest to bardzo dobra decyzja. W zależności od tego jaki alkohol chcemy sprzedawać, wyróżnia się 3 rodzaje koncesji:

  • Koncesja na wyroby do 4,5% zawartości alkoholu i piwo – koszt to 525 zł za otrzymane zezwolenie oraz 1,4% wartości sprzedaży tych produktów, jeśli suma w poprzednim roku z tego tytułu przekroczyła 37 500 zł;
  • Koncesja na wyroby powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu – koszt to 525 zł za otrzymane zezwolenie oraz 1,4% wartości sprzedaży tych produktów, jeśli suma w poprzednim roku z tego tytułu przekroczyła 37 500 zł;
  • Koncesja na wyroby powyżej 18% zawartości alkoholu – koszt to 2 100 zł za otrzymane zezwolenie oraz 2,7% wartości sprzedaży tych produktów, jeśli suma w poprzednim roku z tego tytułu przekroczyła 77 000 zł.

Otwarcie sklepu spożywczego – dotacje i dofinansowanie

Dofinansowanie na otwarcie sklepu spożywczego jest możliwe i można je uzyskać na kilka różnych sposobów.

Co jakiś czas Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa otwiera nabory na dofinansowanie różnych projektów indywidualnych, w tym na otwarcie sklepu spożywczego. Cyklicznie na internetowej stronie rządowej pojawiają się informacje o starcie kolejnej transzy.

Detalista może też starać się o dotacje na otwarcie sklepu spożywczego. Takie zapewnia PFRON. Miesięczne dofinansowanie wynagrodzenia z PFRON w 2022, jakie można uzyskać z tytułu zatrudnienia osoby niepełnosprawnej uzależnione jest od kilku czynników. Pierwszym jest stopień niepełnosprawności pracownika:

  • Przy znacznym stopniu niepełnosprawności pracownika pracodawca może otrzymać miesięczne dofinansowanie w wysokości 1950 zł;
  • Przy niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym kwota dofinansowania wynosi 1200 zł;
  • Przy lekkim stopniu niepełnosprawności pracownika miesięczne dofinansowanie to 450 zł.

W razie stwierdzenia schorzenia szczególnego (w tym choroby psychicznej, upośledzenia umysłowego, całościowego zaburzenia rozwojowego, epilepsji oraz niewidomości w stopniu znacznym i umiarkowanym), dofinansowanie zwiększa się odpowiednio o kwotę 1200 zł przy znacznym stopniu niepełnosprawności, o kwotę 900 zł w przypadku umiarkowanego stopnia niepełnosprawności oraz o kwotę 600 zł w przypadku lekkiego stopnia niepełnosprawności.

Drugim z czynników wpływających na kwotę miesięcznego dofinansowania jest wymiar czasu pracy zatrudnionego. W takim przypadku wspomniane kwoty należy przeliczyć proporcjonalnie do czasu, jaki pracownik przepracował w danym miesiącu.

Po trzecie, uwzględnić trzeba typ pracodawcy, u którego osoba niepełnosprawna jest zatrudniona oraz wysokość kosztów płacy. W przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą, kwota miesięcznego dofinansowania nie może przekroczyć 75% poniesionych kosztów płacy. Dla pozostałych pracodawców jest to 90%.

Podobne dofinansowanie oferuje też Urząd Pracy za zatrudnienie osób poszukujących etatu. Szczegółowe zasady można uzyskać w konkretnym urzędzie.

Czy opłaca się prowadzić własny sklep spożywczy - zarobki

Ile można zarobić na sklepie spożywczym – to pytanie zadaje sobie każdy, kto planuje podjąć się pracy w handlu detalicznym. I tutaj widełki są bardzo szeroko rozciągnięte, ponieważ sukces sklepu zależy od wielu czynników.

Otwarcie własnego sklepu spożywczego to zarobki tylko do kieszeni właściciela. W przypadku korzystania z umowy franczyzy detalista zobowiązuje się do płacenia regularnych składek za uczestnictwo w sieci. Dokładna kwota ustalana jest indywidualnie pomiędzy stronami porozumienia.

Co najlepiej się sprzedaje w sklepie spożywczym?

Wydawać by się mogło, że żywność przynosi stosunkowo podobne zyski bez względu na jej rodzaj. Są jednak kategorie, które się pod tym względem wyróżniają. Zatem, co najlepiej sprzedaje się w sklepie spożywczym?

Odpowiedź niektórych może zaskakiwać, ale są to alkohole. Często odpowiadają nawet za połowę przychodów placówki. Stąd wspomniana wyżej koncesja i związane z nią opłaty wydają się niewielką inwestycją w porównaniu z oczekiwanymi zyskami.

Jaka jest średnia marża w sklepie spożywczym?

Marża co do zasady pozostaje kwestią indywidualną właściciela sklepu. Jeśli nie jest związany konkretną umową z dostawcą czy franczyzodawcą, może ustalać ją dowolnie. Jednak zbyt wysoka stawka może sprawić, że klienci odejdą do konkurencji. Jaka jest średnia marża w sklepie spożywczym?

Tutaj musimy rozróżnić dwie wartości. Brutto i netto. Ta pierwsza zwykle waha się od 25 do 30%. Jednak odliczenie kosztów i opłat sprawia, że zysk netto to zaledwie kilkanaście albo kilka procent ze sprzedaży.

Jak otworzyć sklep spożywczy na wsi?

Co do zasady reguły założenia biznesu nie różnią się w mieście i na wsi. W niewielkiej miejscowości może być jednak łatwiej o lokal, a wynajem może być znacznie tańczy. Jak otworzyć sklep spożywczy na wsi? Na początek należy założyć działalność gospodarczą i ją zarejestrować.

Dalej procedura jest identyczna. Wynajmujemy bądź budujemy lokal, inwestujemy w sprzęt, kupujemy towar, zatrudniamy pracowników, uzyskujemy konieczne zezwolenia i koncesje i możemy działać.

Ile można zarobić na sklepie spożywczym na wsi? Zysk ze sklepu spożywczego na wsi

Zysk z każdej działalności to zbiór wielu zmiennych. Co do zasady zarobki powinny być wyższe w mieście. Jednak koszt działalności na prowincji zwykle jest niższy. Ile może zarobić właściciel sklepu spożywczego? Sumy wahają się do kilku do kilkunastu tysięcy złotych netto.

Oczywiście zarobki należy rozłożyć na liczbę pracowników. Im mniej zatrudnionych tym wyższa stawka dla osoby. Jednak to wiąże się ze stałą obecnością w sklepie oraz komplikacji grafiku w przypadku nieobecności pracownika z powodu choroby lub urlopu.

Podsumowanie

Otwarcie sklepu spożywczego to intratny biznes jeśli właściwie się do tego podejdzie. Własna działalność to dużo ryzyk, ale też mnóstwo możliwości. Franczyza oferuje nam wsparcie, więc chcąc zacząć, warto skorzystać z wiedzy doświadczonego podmiotu. Jeśli jednak chcemy mieć więcej niezależności musimy włożyć w założenie sklepu spożywczego więcej pieniędzy i czasu.

Przykładem może być franczyza od popularnej żabki czy też franczyza od Carrefour.


Foto: StockAdobe(Africa Studio)

Reklama