Jak zrobić konkurs na Facebooku? Case study

Konkursy to mocno rozpowszechniony i chętnie stosowany sposób na pozyskanie ruchu na profilu marki w mediach społecznościowych. Kluczową wartością tego narzędzia, służącego docieraniu do szerszych grup odbiorców, jest jego zdolność do generowania tzw. aktywności organicznej, a więc działań użytkowników niewynikających z uruchomionej kampanii reklamowej.

Konkurs na mediach społecznościowych

Nie znaczy to, że konkursów w mediach społecznościowych nie trzeba promować, ale dobrze skonstruowany, ciekawy konkurs będzie popularyzowany wśród użytkowników w modelu poczty pantoflowej. Startujący w konkursach chętnie bowiem wciągają do zabawy swoją rodzinę i znajomych, by w ten sposób zwiększyć swoje szanse na zdobycie nagród, a także po to, by wprowadzić przyjemny dreszczyk bezpośredniej rywalizacji pośród bliskich.

Już kultowi dla polskiej kinematografii Kargul i Pawlak dowodzili przecież, że niewiele jest przyjemniejszych rzeczy od bycia lepszym od sąsiada – choćby i w błahej sprawie. To wszystko czyni konkursy relatywnie niskokosztową dla organizatora zabawą, która przekłada się na skok w statystykach ruchu na danym profilu.

Warto zaznaczyć, że uczestnicy konkursu wygenerują ruch na stronie nie tylko w pierwszych dniach po otwarciu przyjmowania zgłoszeń. Ilość wyświetleń profilu w dalszych dniach także może być nieco wyższa ze względu na fakt, że część uczestników będzie wracać na stronę, by sprawdzić zgłoszenia konkursowe innych, a także po to, by sprawdzić czy opublikowano już wyniki.

Jak zwiększyć ruch za pomocą konkursu?

Wszystko to niewątpliwie składa się na skuteczny element komunikacji marketingowej, często dziś spotykany w mediach społecznościowych rozmaitych marek. Opisywany tu przypadek marki Naturalnej Wody Mineralnej Piwniczanka dotyczy konkursu na Facebooku na prostą rymowankę z użyciem słów spójnych z profilem tożsamościowym marki: woda, zdrowie, motywacja. Konkurs przyniósł oczywiście świetne statystyki: ponad 240 nowych polubień profilu, niemal 5,5 tysiąca aktywności, w tym aż 381 komentarzy i blisko 130 udostępnień posta konkursowego, którego łączny zasięg to prawie 62 tysiące unikalnych użytkowników.

Targetowanie kampanii reklamowej

Oczywiście pomimo wygenerowanego ruchu organicznego istotne było precyzyjne stargetowanie kampanii reklamowej dla posta i odpowiednie dopracowanie strategii promowania. Niemniej jednak świetne wyniki wzrostowe aktywności to także prosty konkurs o jasnych zasadach. Niski próg wejścia, czyli inaczej łatwość zrealizowania zadania konkursowego, pozytywnie przekłada się na ogólne zainteresowanie konkursem. Treść posta konkursowego musi być przejrzysta, a sam post od razu powinien dawać się zidentyfikować jako zapowiedź konkursu.

Dwie zasady dobrego konkursu

W projektowaniu różnych form komunikacji marketingowej zawsze musimy pamiętać, że naszym największym wyzwaniem jest zdobycie zainteresowania odbiorcy, ponieważ żyjemy w czasach bezprecedensowego szumu informacyjnego. Za każdym razem prowadząc działania marketingowe należy zadać sobie pytanie – czy dany przekaz jest dostatecznie ciekawy lub unikatowy, by wyróżnić się z tłumu treści?

#1 Prostota

Właśnie dlatego najważniejszą zasadą tworzenia konkursów w mediach społecznościowych jest utrzymanie przejrzystości i prostoty. Im szybciej komunikat da się zidentyfikować jako konkurs i poznać jego zasady, tym większa szansa na przyciągnięcie uwagi, a im prostsze zasady, tym mniejszy opór przed wzięciem udziału.

#2 Precyzyjność i spójność

W dalszej kolejności pamiętajmy o precyzyjności i spójności. Ta pierwsza wiąże się ze szczegółowymi zasadami konkursu zawieranymi w regulaminie. Dokument ten nie powinien pozostawiać wątpliwości, kto jest organizatorem, na czym polega konkurs oraz jak dokona się jego rozstrzygnięcie. W ten sposób unikamy nieporozumień i negatywnych reakcji w trakcie i po zakończeniu zabawy. Spójność z kolei tyczy się szeroko ujętej charakterystyki marki. Konkurs to dobra okazja by zbudować i utrwalić wizerunek marki.

Konkurs Piwniczanka

W konkursie Piwniczanki odnosiły się do tego trzy słowa, które należało wykorzystać w zgłoszeniu. W skrócie – Piwniczanka to woda mineralna, która sprzyja zdrowiu i pomaga podtrzymać hart ducha, czy to w pracy biurowej, czy w sporcie. Otrzymujemy w ten sposób wizerunek marki wspierającej zdrowie, aktywność fizyczną i determinację w pracy.

Masz pytania? Odwiedź stronę Umbrella Marketing Group i je zadaj.


tekst: Umbrella Marketing Group foto: AdobeStock

Reklama