„Coraz bliżej święta” pobrzmiewało w tle jednej z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce reklam telewizyjnych. Wszyscy właściciele sklepów internetowych doskonale wiedzą, jak specyficznym dla nich czasem jest czas zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. W tym artykule omawiamy najlepsze praktyki, które pozwolą Ci wykorzystać nadchodzące Święta z jak największą korzyścią dla Twojej firmy.
- Zaplanuj świąteczne promocje
- Wyciśnij, ile się da z marketingu
- Zabezpiecz swoją infrastrukturę sieciową
- Uzbrój po zęby swój dział obsługi klienta
- Bądź gotów do działania w każdej chwili
Zaplanuj świąteczne promocje
Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że intensywność pracy przed Bożym Narodzeniem wzrasta kilkukrotnie – nierzadko trzeba siedzieć po godzinach, by wyrobić się z przetwarzaniem zamówień czy też ż pakowaniem i wysyłką. Ostatnią rzeczą, jakiej można w tym czasie potrzebować to konieczność debatowania (chociażby tylko z samym sobą) na temat najlepszych strategii sprzedażowych.
Z odpowiednim wyprzedzeniem zaplanuj świąteczne promocje – tu ważne jest, żeby bilans prognozowanych zysków i strat policzyć jak najbardziej precyzyjnie. Skalkuluj też, jakie są Twoje moce przerobowe – ile zamówień jesteś w stanie dziennie obsłużyć. Chodzi tu zarówno o ich procesowanie w dokumentacji, jak i samą produkcję i wysyłkę. W ten sposób oczywiście oszczędzasz sobie dodatkowych nerwów spowodowanych koniecznością robienia tego wszystkiego pod gigantyczną presją czasu. W najgorszym przypadku możesz coś źle policzyć i wygenerować stratę w najlepszym dla rynku zakupowego okresie.
Wyciśnij, ile się da z marketingu
Skoro jesteśmy przy planowaniu, to obejmuje ono także reklamę. W niej leży wielki potencjał, ale i zagrożenie – podobnie jak ze świątecznymi strategiami sprzedażowymi. Z jednej strony rekordowa liczba klientów szuka odpowiedniego towaru, a z drugiej cała konkurencja próbuje na tym skorzystać. Uruchom więc wielokanałowe działania marketingowe – skup się na tych kanałach, gdzie znajduje się największa rzesza Twoich potencjalnych klientów i nie bój się być oryginalnym w pomyśle. Mogą to być na przykład reklamy na social mediach lub na portalach branżowych.
Zabezpiecz swoją infrastrukturę sieciową
Czy nam się to podoba, czy nie, hakerzy w okresach nasilonego ruchu w sieci też wybierają się na łowy. Dziurawa ochrona przed atakami może niestety doprowadzić do katastrofalnych konsekwencji. W najlepszym przypadku witryna Twojego sklepu przestanie działać i stracisz potencjalne zyski. W najgorszej wersji wydarzeń hakerzy wykradną dane wrażliwe Twoich klientów, a Ty tracisz pieniądze, zaufanie klientów i pozycję na rynku. Nigdy nie oszczędzaj na bezpieczeństwie serwisu!
Uzbrój po zęby swój dział obsługi klienta
Customer service to pierwsza linia kontaktu z Twoimi klientami, dlatego nie da się go przecenić. Nierzadko jakość obsługi w sklepach i usługach to czynnik decydujący o retencji lub utracie klientów, a przed Świętami klimat w tym dziale można porównać do oblężenia. Przygotuj swoich ludzi od customer service na wszelkie, (w tym najgorsze) scenariusze i upewnij się, że będą działać sprawnie i skutecznie. Jeśli oni nie dadzą sobie rady z tym nawałem pracy, to licz się z tym, że cała operacja „Boże Narodzenie” najpewniej skończy się klęską.
Bądź gotów do działania w każdej chwili
Bolesną prawdą o wszelkich złożonych planach jest to, że niemal zawsze coś nie zadziała tak, jak powinno. Miej więc świadomość, że mogą wystąpić różne kryzysy nawet jeśli dobrze się na ten okres przygotujesz. Przemyśl zawczasu, jak na takie scenariusze zareagujesz – myśl w kategoriach rozwiązań. Najgorsze co możesz zrobić, to wpaść w panikę albo zostać sparaliżowanym ze strachu, gdy nadchodzi moment próby.
Potraktuj różne problemy i przeszkody w realizacji planu jako część tego planu, bo zapewne wystąpią. Dlatego zamiast liczyć, że wszystko wypadnie perfekcyjnie, z góry załóż, że tak nie będzie i opracuj plan B i plan C. Z takim podejściem naprawdę trudno będzie losowi rzucić ci wyzwanie.
Masz pytania? Odwiedź stronę Umbrella Marketing Group i je zadaj.
tekst: Umbrella Marketing Group foto: AdobeStock