PRCH: Obroty centrów handlowych pozostają wyższe niż przed pandemią

PRCH: Obroty centrów handlowych pozostają wyższe niż przed pandemią

Centra handlowe kolejny miesiąc z rzędu notują obroty wyższe niż w okresie przedpandemicznym. Według zebranych przez PRCH danych, we wrześniu br. były one wyższe o 18% niż w analogicznym okresie 2019 roku. Największy wzrost odnotowały największe galerie handlowe.

"Obroty centrów handlowych pozostają wyższe niż przed pandemią. Ze wskaźnika PRCH Turnover Index wynika, że we wrześniu 2022 r. wzrosły o 18%, w porównaniu do września 2019 r. Dla branży ważne jest, by dobre wyniki utrzymały się także w ostatnim kwartale roku, kluczowym dla handlu" – komentuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Gastronomia poprawia wyniki. Obroty wyższe niemal o 1/3

Podobnie jak w czasie wakacji, również we wrześniu klienci chętnie korzystali z oferty gastronomicznej, proponowanej przez centra handlowe. Wzrost w tej kategorii o ponad 30% pokazuje, że dla klientów ważny pozostaje aspekt społeczny centrów handlowych i potrzeba obcowania z ludźmi. To trend trwający od momentu zniesienia restrykcji sanitarnych.

Polacy nadal chętnie kupują też artykuły wyposażenia domu i sprzęt RTV/AGD w sklepach stacjonarnych, na co wskazuje ponad 27% wzrost w tej kategorii, we wrześniu. Z kolei moda, podobnie jak miesiąc wcześniej, odnotowała 12% wzrost dynamiki obrotów, w porównaniu do sierpnia 2019 r.

Duże centra handlowe na prowadzeniu

We wrześniu obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 20,9%. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 13,3%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 14,6%, a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 10,9%. 

Branża w dalszym ciągu obserwuje wpływ wysokiej inflacji i kosztów utrzymania na podstawy konsumentów. Jak przyznaje Krzysztof Poznański, "te czynniki oraz hamująca gospodarka bezpośrednio wpływają na trendy zakupowe".

Coraz więcej klientów w galeriach handlowych

Poza rosnącymi obrotami, które po części mogą wynikać także z rosnących cen produktów, PRCH odnotował także wyższą odwiedzalność centrów handlowych.

We wrześniu br. odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 0,7% wyższa niż we wrześniu 2019 r. Październik przyniósł natomiast wzrost na poziomie 0,3%.


Foto: Unsplash

Reklama