Centra handlowe zwiększają obroty. Polacy nadrabiają czas pandemii

Centra handlowe zwiększają obroty. Polacy nadrabiają czas pandemii

Centra handlowe zwiększyły swoje obroty w lipcu br. o 15,7% względem lipca 2019 roku. W sieprniu odnotowano jednak spadek odwiedzalności. "Liczymy, że wysokie obroty utrzymają się w nadchodzących miesiącach, które są kluczowe dla handlu. Jesteśmy jednak świadomi niesprzyjających czynników zewnętrznych" – komentuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Polacy wracają do nawyków sprzed pandemii

Lipiec jest piątym miesiącem z rzędu, w którym obroty w centrach handlowych były wyższe względem okresu sprzed pandemii. W dużej mierze jest to efekt tzw. odłożonej konsumpcji. Po okresie pandemii, Polacy nadrabiają ograniczenia w podróżowaniu, a także wracają do przyzwyczajeń sprzed pandemii i spędzania wolnego czasu w galeriach.

Potwierdzają to także dane obrotów z poszczególnych kategorii. W przypadku usług w lipcu odnotowano 53,6% wzrost – odpowiadają za niego m.in. biura podróży oraz kantory. W tym czasie gastronomia utrzymała ponad 30% wzrost, który utrzymuje się już od trzech miesięcy. Zwiększone zakupy spożywcze to natomiast trend, który utrzymuje się już 4 miesiąc.

Dobre wyniki obrotowe potwierdzają także najemcy. W ubiegłym tygodniu jedna z sieci aptek, która 90% swoich placówek ma w centrach handlowych, poinformowała o historycznie rekordowych wynikach sprzedaży w 2022 r. Pozytywne są też najnowsze badania CBRE mówiące, że 57% sieci handlowych zamierza w tym roku powiększyć liczbę swoich sklepów stacjonarnych.

Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych

Sierpniowy spadek odwiedzalności

Odwiedzalność centrów handlowych w sierpniu 2022 roku, mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 3,1% niższa niż w sierpniu 2019 roku.

Jak komentuje Krzysztof Poznański, branża liczy, że dobre wyniki obrotów utrzymają się w nadchodzących miesiącach. Jest jednak świadoma niesprzyjających czynników zewnętrznych. A mowa m.in. o spowolnieniu godpoarczym, rosnącej inflacji i dynamicznie podnoszących się kosztach energii. Czynniki te, jak zaznacza dyrektor PRCH, niewątpliwie będą wpływać na postawy konsumentów, na co może wskazywać, odnotowany w sierpniu spadek liczby odwiedzających.


Foto: StockAdobe(Angelov)

Reklama