Niższa sprzedaż, większa liczba transakcji – podsumowanie Black Friday 2022

Niższa sprzedaż, większa liczba transakcji – podsumowanie Black Friday 2022

Mimo trudnego otoczenia gospodarczego oraz częściowych deklaracji sprzedawców o mniejszych obniżkach niż w ubiegłych latach, Polacy ponownie ruszyli na wyprzedaże.

Przygotowana przez sklepy na ten czas oferta zachęciła wielu konsumentów do zakupów, a szczegółowo przyjrzał im się operator płatności Tpay.

Zakupy? Nie tylko w Black Friday

25 listopada (Czarny Piątek) sprzedaż wzrosła średnio o 118%. Na tle ubiegłego roku to jednak spory – bo aż 26% – spadek (160% w 2021 vs. 118% w 2022). Liczba transakcji tego dnia wzrosła natomiast o 34%.

Black Friday przyciągnął zdecydowanie większą liczbę konsumentów niż Cyber Monday.   

W Cyfrowy Poniedziałek zanotowano wzrost sprzedaży o 62%. 28 listopada liczba transakcji była jednak niższa o 17% niż w piątek, a średnia wartość koszyka tego dnia  – o 11%.

Sporym zainteresowaniem cieszyły także zakupy w sobotę 26 listopada – średnia liczba transakcji wzrosła wtedy o 12% względem średniej z pozostałych dni miesiąca.  

Analizując dane rok do roku, Cyber Monday cieszy się wśród kupujących coraz większą popularnością – względem 2021 r. zauważono wzrost sprzedaży tego dnia o 5 p.p., a liczba transakcji w kontrze do Black Friday zanotowała mniejszy spadek (17% w 2022 vs. 40% w 2021).

Co najczęściej kupowali Polacy?

25 listopada, czyli w Czarny Piątek, odnotowano najwięcej transakcji w całym miesiącu. Wówczas ich średnia liczba w stosunku do średniej w całym listopadzie wzrosła w poszczególnych kategoriach: Moda i akcesoria – o 193% (-78 p.p. rdr.), AGD/RTV i elektronika – o 112% (-54 p.p. rdr.),  Zdrowie i uroda – o 54% (-37 p.p. rdr.).

Podczas tegorocznego Czarnego Piątku, w branży Zdrowie i uroda średnia wartość koszyka wzrosła o 28% (-1 p.p. rdr.) w stosunku do średniej z całego listopada. W branży AGD/RTV i elektronika średnia wartość koszyka podczas zakupów w Black Friday wzrosła o 32% (-16 p.p. rdr.) na tle całego miesiąca, a w sektorze Moda i akcesoria średni koszyk zakupowy zmniejszył się rok do roku aż o 20% (+12 p.p. rdr.).

To dość zaskakujące dane, jeśli porównać je z 278 p.p. wzrostu w 2021 r. względem 2020 r. 

Źródło: Tpay

Oczekiwania kontra rzeczywistość

Jeszcze przed Black Friday, przedsiębiorcy zapytani o to, jakich efektów sprzedażowych spodziewają się w związku z Czarnym Piątkiem, połowa (50%) właścicieli e-commerce’ów odpowiedziała, że spodziewa się zwiększonej liczby zamówień i wyższej średniej wartości koszyków.

Po 20% odpowiedzi padło na zwiększoną liczbę zamówień i średnią wartości koszyków oraz zwiększoną liczbę zamówień i niższą średnią wartość koszyków. 

Tymczasem jak pokazują analizy, w tym roku – w porównaniu do poprzedniego – nieznacznie spadła sprzedaż i wzrosła liczba transakcji, co miało bezpośredni wpływ na niższą wartość koszyka. 

Ostatnie trzy lata nie należą do najłatwiejszych, a sytuacja wciąż zmienia się bardzo dynamicznie. Jak się okazuje, aż 8 na 10 Polaków podjęło już różne działania zapobiegawcze i naprawcze. (...) Częściej i więcej kupują w internecie, jednak wydają ostrożniej. Takie wnioski płyną z naszego raportu „W kryzysie do e-commerce”. Dane Tpay dotyczące wydatków Polaków w trakcie Black Friday potwierdzają dane z naszego raportu.  Za e-commerce przemawiają częstsze i bardziej atrakcyjne promocje, większy wybór marek oraz możliwość znacznie łatwiejszego i szybszego porównywania ofert. 

Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby)

Płatności – Polacy najchętniej wybierali szybkie metody

W tym roku podczas Black Friday zanotowano większe niż przed rokiem zainteresowanie takimi metodami płatności jak przelew online (Pay-By-Link), z którego skorzystało 33% internautów (+16 p.p. rdr.) oraz kartą - 15% (+10 p.p. rdr.). Z udziałem BLIKA sfinalizowano aż 52% transakcji, jednak stanowi to spadek rdr. o 25 p.p.

Zakupy Polaków z okazji Black Friday pokazują, że konsumenci chętnie sięgają po nowoczesne metody płatności, które są synonimem szybkości i wygody. Co ważne, przewidziała to część sprzedawców. Badanie przeprowadzone przez nas przed Black Friday, czyli jeszcze przed wdrożeniem akcji sprzedażowych w sklepach, pokazało, że 30% sprzedawców zwracało uwagę na łatwe i szybkie płatności online. 

Paweł Działak, CEO & co-founder Tpay, operatora płatności online

Fot.: informacja prasowa

Reklama