Black Friday i Cyber Monday to jedne z najgorętszych momentów w handlu, które rozpoczyna okres przedświątecznych zakupów. To wyjątkowe święto zakupów coraz większą popularnością cieszy się także wśród polskich konsumentów. Jak kupują w tym czasie Polacy?
Już 60% Polaków zamierza zrobić zakupy w Black Friday. Ponad 80% uważa, że kupując w sieci w Black Friday zaoszczędzi czas i pieniądze oraz łatwiej porówna oferty sklepów. Jednocześnie na znaczeniu zyskuje zjawisko "webroomingu", które polega na robieniu reaserchu online przed zakupami w sklepach stacjonarnych. To najważniejsze wnioski z badania przeprowadzonego dla Klarny, globalnego banku detalicznego, dostawcy płatności oraz aplikacji zakupowej.
Online i w sklepie
W ciągu ostatnich dwóch lat innowacje cyfrowe przyspieszyły, a konsumenci zaczęli spędzać w sieci jeszcze więcej czasu. Wielu sprzedawców rozwinęło swoją działalność w e-commerce, by sprostać oczekiwaniom współczesnych klientów. Czy to oznacza, że sklepy stacjonarne straciły na znaczeniu? Badania Klarny pokazują, że mimo iż coraz większy odsetek konsumentów w Polsce deklaruje, że będzie robić więcej zakupów w Internecie w trakcie wyprzedaży (50%), to wciąż punkty sprzedaży odgrywają istotną rolę dla kupujących (26%).
Dla porównania, w Niemczech aż 59% respondentów zadeklarowało, że zrobi zakupy przez Internet, a jedynie 24% z nich uda się do sklepów fizycznych. Z kolei w Austrii dużo większą popularnością cieszą się punkty sprzedaży (38%) niż zakupy online (36%).
Dlaczego konsumenci przenoszą zakupy do Internetu?
Wyniki badania pokazują, że wybór kanału zakupowego zależy w dużej mierze od potrzeb konsumentów. Polacy wskazali, że chętniej korzystają z wyprzedaży przez Internet ze względu na niższe ceny produktów dostępnych w sieci (84%), oszczędność czasu oraz łatwiejsze porównywanie ofert (83%). Do punktów sprzedaży wybierają się tylko, gdy zależy im na interakcji z innymi ludźmi (68%), większym bezpieczeństwie transakcji (67%) oraz lepszej obsłudze klienta (56%).
Podobnie zwyczaje zakupowe mają Włosi, którzy chętniej korzystają z promocji w sklepach internetowych. W Portugalii natomiast dużo większe znaczenie mają potrzeby takie jak: interakcja społeczna (89%), łatwe dokonywanie zwrotów (86%) oraz bezpieczeństwo transakcji (81%), co powoduje, że częściej korzystają oni z usług sklepów stacjonarnych.
Webrooming – co to jest?
Cyfrowa rewolucja w zakupach nie oznacza jedynie, że ludzie robią więcej zakupów przez Internet. Poszukiwania w sieci, zwane również "webroomingiem", odgrywają obecnie ważną rolę w całym procesie zakupowym w tradycyjnym sklepie. Na cyzm polega webrooming w praktyce? To przeglądanie ofert w Internecie, a następnie – kupowanie produktu w sklepie stacjonarnym.
W Polsce już aż 83% konsumentów wskazało, że dokonuje reaserchu online przed wyjściem do sklepu, w tym 21% z nich robi to za każdym razem. Dotyczy to zarówno kobiet (20%), jak i mężczyzn (23%), przede wszystkim w wieku 18-25 lat (35%).
Zakupowy niezbędnik
77% polskich respondentów przyznało również, że nawet jeśli znajdują się fizycznie w sklepie, to używają własnych smartfonów do porównywania cen i ofert konkurencji oraz sprawdzania recenzji produktów, aby upewnić się, że znaleźli właściwy produkt. To zachowanie widać przede wszystkim wśród młodych ludzi – Gen Z (29%) oraz Millenialsów (23%).
Wynik ten plasuje Polskę na trzecim miejscu w całym zestawieniu. Kraje, w których konsumenci najczęściej wykorzystują telefon w trakcie dokonywania zakupów stacjonarnie to: Irlandia (79%) oraz Portugalia (78%).
Święto wyprzedaży
60% polskich konsumentów deklaruje, że kupi coś podczas Black Friday, 15% z tej grupy jest tego pewna. Państwa, w których konsumenci wykazali największe zainteresowanie świętem wyprzedaży to: Irlandia (81%), Hiszpania (76%) oraz Włochy (75%). W Stanach Zjednoczonych, w których narodził się Black Friday, udział zadeklarowało 71% konsumentów.
Wielu kupujących podczas Black Friday będzie szukać okazji zarówno na zakup produktów, których używają na codzień (69%), jak i na świąteczne prezenty dla bliskich (76%). Produkty dla dzieci to najpopularniejsza kategoria prezentową zarówno w Polsce (49%), jak i na świecie. Dla siebie, polscy konsumenci planują kupić przede wszystkim kosmetyki (41%) oraz odzież i obuwie (39%).
Badanie Klarna zostało przeprowadzone w październiku i listopadzie 2022 roku we współpracy z agencją badawczą Nepa w 17 krajach (USA, Wielka Brytania, Irlandia, Australia, Nowa Zelandia, Niemcy, Austria, Polska, Francja, Belgia, Holandia, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Szwecja, Norwegia i Finlandia). W sumie w badaniu wzięło udział ponad 17 000 konsumentów. Liczebność próby jest reprezentatywna w skali kraju, obejmując zarówno użytkowników Klarna, jak i osoby niekorzystające z jej narzędzi. Dane dotyczące zakupów online pochodzą z Klarny, która obsługuje ponad 150 milionów konsumentów i 450 000 sprzedawców detalicznych na świecie.
Foto: mat. prasowe