Black Friday 2022: brak darmowej dostawy i promocje niższe niż w poprzednich latach

Black Friday 2022: brak darmowej dostawy i promocje niższe niż w poprzednich latach

Black Friday i Cyber Monday rozpoczynają coroczny szczyt paczkowy. Tegoroczne "święto zakupów" może jednak różnić się od tych sprzed lat. Na decyzje i zwyczaje kupujących wpływa sytuacja gospodarcza oraz bezustannie rosnące ceny podstawowych produktów. Co na temat tegorocznego Black Friday i Cyber Monday mówią dane?

Black Friday 2022: mniejsze budżety, krótsze promocje

Bardziej atrakcyjne ceny stanowią ważną motywację do kupowania online – to fakt, na który według danych Gemius[1] wskazuje już 67% internautów. Tegoroczne Black Friday, będące jednym z najważniejszych zakupowych świąt dla branży e-commerce wypada 25 listopada. Przygotowują się do niego zarówno konsumenci, jak też przedsiębiorcy. Ci zwracają uwagę, że tegoroczny Czarny Piątek będzie różnić się od poprzednich. Wszystko z powodu trudnej sytuacji gospodarczej i rosnącej inflacji.

Spodziewane zmiany w stosunku do poprzednich Black Friday to według badania operatora płatności Tpay:

  • brak darmowej dostawy (50%),
  • mniejszy budżet marketingowy (17%),
  • krótszy czas promocji (17%). 

Z kolei co trzeci e-sprzedawca przyznał również, że obniżki będą niższe niż w poprzednich latach, a średni poziom rabatów planowany jest na poziomie 30%.

E-sprzedawców nie opuszcza optymizm. Spodziewają się wzrostów 

Co ciekawe, według badania Tpay, mimo trudności, z którymi mierzą się e-sprzedawcy, połowa właścicieli sklepów internetowych spodziewa się zwiększonej liczby zamówień i wyższej średniej wartości koszyków.

Optymistyczne prognozy prezentują również ekonomiści z Deloitte. Przewidują oni wzrost sprzedaży internetowej w tym sezonie świątecznym o 13,5%, podczas gdy dla sklepów stacjonarnych szacują wzrost na poziomie mniej niż 6%.

Branża kurierska przed pikiem świątecznym

Rosnąca sprzedaż w e-sklepach przekłada się na zwiększone wolumeny firm kurierskich. "Szczyt paczkowy, który rozpoczyna Black Week, to szczególny czas w roku dla firm kurierskich. To zawsze duże wyzwanie, do którego przygotowujemy się już kilka miesięcy wcześniej, aby każda paczka dotarła na czas" – przyznaje Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel Polska.

Nasze przygotowania poprzedzamy analizą badań rynkowych i prognozami ekspertów z dziedziny ekonomii. Mając to na uwadze, spodziewamy się, że ten okres będzie równie pracowity, co w latach poprzednich.

Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel Polska

Niepewność rozpędzi karuzelę zakupową?

Mimo że wielu konsumentów zapowiada zaciskanie pasa, to czas okołoświąteczny jest zawsze wyjątkową okolicznością, wpływającą pozytywnie na decyzje zakupowe. Sytuacja gospodarcza w IV kwartale 2022 roku może również, wbrew pozorom, zachęcić do zakupów.

Nie jest więc wykluczone, że kupujący obawiający się kolejnych podwyżek cen w związku ze wzrostem poziomu inflacji, zakupy związane z nadchodzącymi okazjami, takimi jak Mikołajki czy Boże Narodzenie, chętniej zrobią właśnie teraz, aby skorzystać z atrakcyjnych upustów, zwłaszcza w e-sklepach. Takie rozwiązanie wskazuje aż 85% respondentów, którzy wzięli udział w badaniu Festive Season, zrealizowanym przez Channel Factory.


[1] Raport Gemius “E-commerce w Polsce 2022”

Foto: Unsplash

Reklama