Czy zrównoważone innowacje istnieją? Czy troska o planetę może być dla producenta opłacalna? Jak zaznaczał Michał Pajączek, CEO i współzałożyciel HemiTech oraz HemiLab w Grupie MAGO, ograniczanie kosztów środowiskowych to realne korzyści dla producenta. Szerzej na ten temat rozmawiali eksperci w panelu „Innowacyjna marka i jej pozycjonowanie pod względem zrównoważonego rozwoju, czyli co jest ważne dla konsumenta?” podczas konferencji Innovation Day 2022, która odbywała się pod hasłem „Zrównoważone innowacje w nowoczesnym biznesie”.
Czym jest zrównoważony rozwój?
Od lat trend prośrodowiskowy zyskuje na znaczeniu w kontekście biznesu. Dla rozwoju są z kolei konieczne innowacje. Jak łączyć te dwa elementy? Czy jest to w ogóle możliwe? Podczas Innovation Day 2022, Michał Pajączek z firmy MAGO wysnuł tezę, że „zrównoważony rozwój to taki rozwój, który daje jakieś korzyści przy ograniczeniu kosztów, w tym środowiskowych”.
Potrzeby vs produkty
Ekspert MAGO podkreślił, że ważne jest rozróżnienie dwóch kwestii: potrzeb klientów i samych produktów, które muszą na nie odpowiadać. I aby stworzyć prawdziwą innowację te elementy muszą współgrać. Michał Pajączek zaznaczył, że nie zawsze konkretny produkt jest w stanie wyczerpać wszystkie aktualne potrzeby.
Jako przykład ekspert podaje problem nieprawidłowych oznaczeń towarów na półkach, czyli słynnych etykiet cenowych. W opinii wielu klientów nieprawidłowości w tej materii mają na celu wprowadzać dezinformację i w efekcie prowadzą do oszukiwania konsumentów. Z kolei perspektywa sieci jest taka, że w obliczu ogromu produktów błędy się zdarzają. I aby móc być konkurencyjnym, należy dynamicznie odpowiadać zmianami cen.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Innowacja jako rozwiązanie
Ekspert podczas panelu dyskusyjnego zauważył, że wspomniany problem można rozwiązać, ale nie wszędzie w ten sam sposób.
Inaczej będzie wyglądała sytuacja w sklepie z produktami spożywczymi, gdzie mamy do czynienia ze znacząco większym asortymentem. W tym przypadku inwestycja w elektroniczne etykiety nie zawsze będzie miała korzyść.
Panel stanowił część konferencji "Zrównoważone innowacje w nowoczesnym biznesie" w ramach wydarzenia Innovation Day 2022, którego organizatorem jest redakcja ogólnopolskiego miesięcznika Hurt & Detal.
fot. materiały redakcji