Najnowszy raport UOKiK ujawnia czy sieci handlowe uczciwie pobierają opłaty za usługi logistyczne i informatyczne. Urząd wykrył nieuczciwe praktyki i podjął działania.
W raporcie sprawdzono umowy sieci z dostawcami produktów rolno-spożywczych. Efektem jest wykrycie działań sklepów, które mogą spełniać przesłanki nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej. Prezes UOKiK wszczął już postępowania wobec niektórych podmiotów.
Usługi pod kontrolą
W najnowszym badaniu UOKiK sprawdził 52 sieci handlowe, które prowadzone są przez 35 podmiotów. Urząd przeanalizował za jakie usługi każda z nich pobiera dodatkowe opłaty. Najczęściej kosztami obciążane były usługi marketingowe, informatyczne, logistyczne i laboratoryjne.
Badaniu została podjęta działalność w latach 2016-2020. Szacunkowo łącznie sieci handlowe uzyskały ok. 5 mld zł przychodu rocznie za usługi okołosprzedażowe. Jak podaje UOKiK „ponad 97 proc. kwoty uzyskiwanych przychodów przypadało na 12 sieci”.
Do uznania praktyk szarych za zgodne z prawem konieczne jest, aby uzgodnienie warunków świadczenia usług zostało ujęte w sposób jasny i jednoznaczny. Z raportu Urzędu wynika, że sieci nie zawsze stosowały się do tej zasady.
Decyzje i postępowania
Jedna z pierwszych decyzji dotyczyła spółki Eurocash. Została ona wydana jeszcze zanim w życie weszły nowe przepisy dotyczące przewagi kontraktowej. Jak wyjaśnia urząd, przedsiębiorca pobierał od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg nieuzasadnionych opłat.
Jak się okazało, część usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana. Z kolei inne powinny być świadczone przez spółkę w ramach podpisanej umowy – bez dodatkowego wynagrodzenia. Za te praktyki nałożono na Eurocash w listopadzie 2021 r. karę finansową w wysokości 76 mln zł.
Kolejne nieprawidłowości zostały zidentyfikowane w trakcie badania rynku i podsumowane w najnowszym raporcie. Obecnie trwają postępowania wyjaśniające w sprawie praktyk sieci Auchan, Carrefour. Pod lupą UOKiK znalazły się także sieci sklepów Żabka, Dino oraz Selgros. To jednak nie koniec, Urząd zapowiada jednak, że to nie koniec działań w zakresie dodatkowych opłat.
fot. AdobeStock