Handel idzie do małych miejscowości. Trafi tam niemal połowa budowanych obiektów

Handel idzie do małych miejscowości. Trafi tam niemal połowa budowanych obiektów

Blisko 120 tys. mkw.  – tyle nowoczesnej powierzchni handlowej oddano w Polsce tylko w trzecim kwartale 2022 roku. Deweloperzy najwyraźniej uzupełniają braki w mniejszych miejscowościach – jak podaje firma Cushman & Wakefield, niemal 50% budowanych obecnie obiektów handlowych zlokalizowane jest w miastach o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców.

Tylko w trzecim kwartale 2022 roku powstało 8 nowych obiektów – aż 5 z nich to parki handlowe. Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła 15,76 mln mkw., a najwięcej nowych budów zainicjowano w mniejszych miastach – poniżej 100 tys., mieszkańców – wynika z raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield.

Parki handlowe nadal w topie. Na czym polega ich fenomen?

Parki handlowe zyskują co raz większą popularność. Jak raportuje Cushman & Wakefield, wysokie koszty budowy oraz pogarszająca się sytuacja makroekonomiczna nie zatrzymały ich ekspansji – w trzecim kwartale 2022 roku rozpoczęły się budowy kolejnych 70 tys. mkw. w tym formacie.

"Parki handlowe to kontynuacja rozwoju dla wielu najemców z segmentu convenienece, ale także bardzo lubionego przez konsumentów – value-add. To również szansa rozwojowa dla mniejszych miejscowości – możliwość poszerzenia oferty handlowej czy wykreowanie miejsca spotkań dla lokalnych społeczności. Rynek regularnych centrów handlowych osiągnął poziom saturacji – na parki handlowe jest jeszcze miejsce na mapie handlowej Polski. Są one również dobrym produktem inwestycyjnym – odnotowujemy coraz więcej transakcji w tym obszarze" – komentuje Beata Kokeli, Partner, Head of Retail Agency Poland, Cushman & Wakefield.

Prawie połowa budowanej powierzchni handlowej trafi na rynki najmniejszych miast

Niemal 50% budowanych obecnie obiektów handlowych zlokalizowane jest w miastach o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców, co stanowi wzrost o 5 p.p. w porównaniu do drugiego kwartału. W najmniejszych miastach – Giżycku, Piotrkowie Trybunalskim, Zambrowie i Białej Podlaskiej – zainicjowano najwięcej nowych budów w minionym kwartale – ponad 56%.

"Średnie wskaźniki pustostanów w centrach handlowych w pięciu z grupy ośmiu głównych aglomeracji spadły w III kwartale br. roku w porównaniu z III kwartałem 2021 roku. W Szczecinie wskaźnik praktycznie pozostał na tym samym poziomie, natomiast w Trójmieście i Poznaniu był wyższy w porównaniu do 2021 roku. Centra i parki handlowe, pomimo problemów pocovidowych i pogorszenia sytuacji makroekonomicznej, utrzymują zdrowe poziomy wynajmu. Korzystniejsze wskaźniki odnotowują parki handlowe – 3,2% w porównaniu do 4,9% w centrach handlowych" – mówi Ewa Derlatka-Chilewicz, Associate Director, Consulting & Research, Cushman & Wakefield.


Foto: StockAdobe(Andrea Izzotti)

Reklama