Unilever zakończył trzeci kwartał 2022 roku ze wzrostem sprzedaży na poziomie 10,6%, do którego przyczyniły się dalsze wzrosty cen. Wyzwania związane z wysoką inflacją utrzymają się w 2023 roku – przyznał Alan Jope, dyrektor generalny Unilever.
Obroty producenta w trzecim kwartale roku wzrosły o 17,8% przy jednoczesnym bazowym wzroście sprzedaży o 10,6%. Mimo podwyżki cen na poziomie 12,5% – Unilever odnotował niewielki negatywny wpływ na wolumen, który wyniósł -1,6%.
Wzrost w każdej grupie biznesowej
Unilever osiągnął wzrost w każdej z pięciu grup biznesowych. "Osiągnęliśmy wzrost w każdej z naszych pięciu grup biznesowych, na czele z dobrymi wynikami naszych ponad miliardowych marek, które w ciągu kwartału wzrosły o 14%. Silne ceny pozwalają nam nadal zwiększać inwestycje w nasze marki" – skomentował ustępujący dyrektor generalny firmy, Alan Jope.
Uroda i dobre samopoczucie wzrosły o 6,7%, napędzane przez cenę z nieznacznie ujemnym wolumenem, głównie ze względu na podstawową pielęgnację skóry i włosów. Sprzedaż bazowa środków higieny osobistej wzrosła o 8,9%, co było spowodowane wyższymi cenami i niższym spadkiem wolumenu, ponieważ dezodoranty powróciły do wzrostu wolumenu.
Pielęgnacja domu zapewniła 13,6% USG przy spadku wolumenu o 3,6%, podejmując najwyższe działania cenowe, biorąc pod uwagę narażenie na wzrost kosztów nakładów. Żywienie wzrosło o 11,8% przy praktycznie płaskim wolumenie dzięki dobrym wynikom w zakresie dressingów i rozwiązań do żywności. Kategoria lodów poprawiła sprzedaż bazową o 13,2%, napędzaną dwucyfrowym wzrostem cen zarówno w sprzedaży detalicznej, jak i poza domem. Wolumen wzrósł o 1%, do czego przyczynił się silny sezon letni w Europie w porównaniu z poprzednim rokiem.
Unilever spodziewa się dalszego wzrostu kosztów i cen w 2023 roku
Producent oczekuje bazowego wzrostu sprzedaży za cały 2022 rok na poziomie przekraczającym 8%. Presja kosztowa przeniesie się do 2023 roku – spodziewa się Unilever.
Firma stawia obecnie na inwestycje, które wpłyną na dalszy wzrost. "W drugiej połowie 2022 r. spodziewamy się wzrostu wydatków na markę i marketing, badania i rozwój oraz nakłady inwestycyjne, podobnie jak w pierwszej połowie" – informuje producent.
Unilever spodziewa się całorocznej bazowej marży operacyjnej na poziomie 16%. "Globalne perspektywy makroekonomiczne pozostają mieszane i spodziewamy się, że wyzwania związane z wysoką inflacją utrzymają się w 2023 r. Zapewnienie stałego wzrostu pozostaje naszym priorytetem” – komentuje Alan Jope.
Foto: mat. prasowe