Unilever wydzielił 5 grup biznesowych. Jak wygląda obecna struktura operacyjna firmy?

Unilever wydzielił 5 grup biznesowych. Jak wygląda obecna struktura operacyjna firmy?

Unilever w lipcu br. wprowadził wiele zmian w swojej strukturze operacyjnej. Wydzielono pięć grup biznesowych, z których każda koncentruje się na określonych kategoriach i markach. Co więcej, każda z grup jest w pełni odpowiedzialna za własną strategię, wyniki oraz dostarczanie zysków.

Celem wprowadzonych zmian jest, jak pisze firma, "sprawienie, aby Unilever był szybszy i prostszy". Nowy model ma przynić się do  poprawy wydajności, zmniejszając złożoność i zapewniając, że firma będzie mogła reagować na trendy konsumenckie i kanałowe szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.

Nowa struktura operacyjna Unilevera

W ramach nowej struktury wydzielono pięć grup biznesowych, mianowicie: uroda i dobre samopoczucie, higiena osobista, odżywianie, opieka domowa oraz lody. Pierwsze dwa kwartały 2022 roku przyniosły każdej z nich wzrosty sprzedaży. Jak prezentuje się nowa struktura Unilevera?

Uroda i dobre samopoczucie

Pierwsza grupa biznesowa Unilever Beauty & Wellbeing skupia się na kilku głównych kategoriach – pielęgnacji włosów, ochronie skóry oraz zdrowiu, co obejmuje także działalność Unilevera związaną z suplementami diety i witaminami. Prezesem grupy Uroda i dobre samopoczucie jest Fernando Fernandez.

Grupa wygenerowała 10,1 mld euro obrotów w 2021 roku, a jej sprzedaż stale rośnie. W pierwszym kwartale odnotowała 7,4% wzrost, natomiast już w drugim wyniósł on 9,5%. 

Wśród najważniejszych marek, które znajdują się w obszarze działań grupy Unilever Beauty & Wellbeing znajdują się m.in. 

  • Dove, 
  • Sunsilk, 
  • Clear, 
  • Vaseline, 
  • TRESemmé, 
  • Liquid I.V., 
  • Dermalogica. 

Higiena osobista

Kolejną grupą biznesową wydzieloną w ramach struktur biznesowych Unilever jest podmiot, który skupia się na kategoriach do mycia ciała, higieny jamy ustnej oraz kategorii dezodorantów. Prezes grupy Unilever Personal Care jest Fabian Garcia.

Grupa ta odpowiadała w 2021 roku za obroty na poziomie 11,7 mld euro. Głównymi rynkami jest dla niej Ameryka, która wygenerowała 43% rocznego obrotu oraz Azja i Pacyfik/Afryka – 40%. W drugim kwartale 2022 roku grupa Personal Care odnotowała wzrost sprzedaży o 6,7%.

Wśród najważniejszych marek, które znajdują się w obszarze działań grupy Unilever Personal Care znajdują się m.in.

  • Dove, 
  • Rexona, 
  • Lux,
  • Axe, 
  • Signal, 
  • Lifebuoy, 
  • Closeup.

Pielęgnacja domu

Trzecią z pięciu powołanych grup koncentruje się na produktach z kategorii chemii gospodarczej. Mowa m.in. o artykułach do prania i sprzątania. Prezesem tej grupy jest Peter ter Kulve.

2021 rok grupa Unilever Home Care zakończyła z obrotem za poziomie 10,6 mld euro. W tym czasie za największy udział w obrotach (60%) odpowiadał region Azji i Pacyfiku/Afryki. Pierwszy kwartał 2022 roku oznaczał dla Unilever Home Care wzrost sprzedaży o 9,2%, natomiast drugi – już o 12,2%.

Wśród najważniejszych marek, które znajdują się w obszarze działań grupy Unilever Home Care znajdują się m.in.

  • Omo, 
  • Sunlight, 
  • Comfort, 
  • Rin, 
  • Surf, 
  • Cif, 
  • Domestos.

Żywienie

Marki spożywcze wygenerowały w 2021 roku 13,1 mld euro obrotu. Czwarta grupa biznesowa, której prezesem został Hanneke Faber, skupia się na kategoriach takich jak: napoje, odżywianie funkcjonalne, pomoce do gotowania. 

Unilever Nutritions odnotowała najmniejszy spośród wszystkich grup wzrost sprzedaży, który w drugim kwartale roku wyniósł 7%. Kluczowe dla tych kategorii są rynki wschodzące, które w 2021 roku odpowiadały za 55% obrotów grupy. 

Wśród najważniejszych marek, które znajdują się w obszarze działań grupy Unilever Nutritions znajdują się m.in. 

  • Knorr, 
  • Hellmann’s, 
  • Red Label, 
  • Horlicks, 
  • Unox, 
  • Bango, 
  • Maille.

Lody

Grupa biznesowa, która odpowiada za sprzedaż lodów w 2021 roku wygenerowała obroty na poziomie 6,9 mld euro. Na jej czele stoi Matt Close.

W pierwszym kwartale 2022 roku grupa odnotowała 7,1% wzrost sprzedaży. W drugim poprawiła wynik do 9,5% wzrostu. Największy udział w obrotach należy do Europy, która odpowiada za 38%.

Wśród 35 marek, które znajdują się w obszarze działań grupy Unilever Ice-Cream znajdują się m.in. 

  • Heart Brand (znany jako Wall’s, Ola, Algida, Frigo i inne),
  • Magnum,
  • Ben & Jerry’s,
  • Cornetto,
  • Breyers,
  • Carte D’Or,
  • Talenti.

Foto: mat. prasowe

Reklama