Dyskont, supermarket czy hipermarket są jednymi z najczęściej odwiedzanych formatów sklepów. Warto wiedzieć przy tym, że placówki te znacznie różnią się one pomiędzy sobą. Supermarket a dyskont, czy hipermarket a supermarket – różnice pomiędzy tymi formatamim to nie tylko wielkość czy polityka cenowa, ale także asortyment i zasady, którymi się kierują. W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej tym rodzajom sklepów. Odpowiemy na pytanie o to, co to jest dyskont i jakie są dyskonty w Polsce, a także które hipermarkety w Polsce i supermarkety są najbardziej znane.
Spis treści:
- Rodzaje sklepów spożywczych
- Liczba sklepów w Polsce 2025
- Co to znaczy supermarket?
- Dyskont spożywczy – co to oznacza?
- Co to znaczy hipermarket?
- Podstawowe różnice między dyskontami, supermarketami i hipermarketami
- Podsumowanie
Rodzaje sklepów spożywczych
Wyróżniamy kilka głównych rodzajów sklepów, wśród których znajdują się tytułowe dyskonty, supermarkety i hipermarkety. Zanim jednak przyjrzymy się tym formatom z bliska warto rozpocząć od podziału, który klasyfikuje sklepy ze względu charakter pracy, jaki reprezentują. W ten sposób możemy wyróżnić dwa rodzaje sklepów:
- sklepy tradycyjne,
- sklepy nowoczesne.
Do tradycyjnych placówek należą niezależne sklepy spożywcze, specjalistyczne sklepy, targowiska, kioski, a także stacje paliw. Odwiedzając osiedlowy sklep spożywczy – z dużą szansą trafimy właśnie na placówkę tradycyjną. Najczęściej są to miejsca prowadzone niezależnie przez ich właścicieli, nienależące do większych sieci takich jak np. Żabka. Zazwyczaj klientów obsługują osobiście sami właściciele biznesu.
To właśnie ze sklepami tradycyjnymi może kojarzyć się nam (odchodzące powoli do lamusa) kupowanie produktów "na zeszyt" czy zamawianie konkretnych produktów u sprzedawcy. W placówkach tych ważną rolę gra relacja pomiędzy kupującym i sprzedawcą oraz zaufanie. W transakcji nie ma bowiem pośredników.
Do sklepów nowoczesnych zaliczyć możemy za to hipermarkety, supermarkety, dyskonty czy sieci małych sklepów convenience takich jak Żabka. Placówki te charakteryzują się większym wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Zazwyczaj są zorganizowane wokół większej sieci handlowej. Sklepy nowoczesne nieraz posługują się interaktywnymi gazetkami promocyjnymi, aplikacjami mobilnymi, programami lojalnościowymi. Często wykorzystują w swojej sprzedaż także kanały online.
Zamiast znanej nam ze sklepów tradycyjnych pogawędki z właścicielką lub właścicielem, w sklepach nowoczesnych dostajemy dostępność i szybkość zakupów.
Liczba sklepów w Polsce 2025
Nowoczesne formaty sklepów stają się coraz atrakcyjniejsze, co wpływa na stopniowy spadek liczby placówek handlu tradycyjnego. Według danych Dun & Bradstreet, liczba sklepów w Polsce maleje od lat. Na koniec czerwca 2025 roku było ich w Polsce około 365,2 tys. Dla porównania jeszcze we wrześniu 2023 roku liczba sklepów w Polsce wynosiła 370 tys. placówek. W 2015 roku opiewała z kolei na 392 tys. sklepów.
Podczas, gdy liczba sklepów tradycyjnych topnieje, duże sieci handlowe reprezentujące formaty nowoczesne informują o kolejnych otwarciach. I tak na przykład liczba sklepów Biedronka w Polsce na koniec marca 2025 roku opiewała już na 3 780 placówek, a to z pewnością jeszcze nie koniec. Wciąż powstają też nowe sklepy Lidl. Z kolei Żabka jeszcze w 2025 roku zamierza otworzyć placówkę o numerze 12 000.
Co to znaczy supermarket?
Definicja supermarketu wskazuje na samoobsługowy sklep o dużej powierzchni oferujący produkty spożywcze, jak również narzędzia, środki chemiczne i kosmetyczne, artykuły gospodarstwa domowego czy na przykład odzież. Na półkach supermarketów znajduje się kilka rodzajów tego samego produktu, klienci mogą wybierać spośród różnych marek i wariantów.
Tego rodzaju sklepy oferują szeroki asortyment, dużą ofertę produktów świeżych, w tym np. wędzarnię czy piekarnię. Często dostępne są w nich kasy samoobsługowe oraz gazetki promocyjne.
- Supermarkety to sklepy, w których duży nacisk stawiany jest na estetyczny koncept i dobrą obsługę.
Gdy przyjrzymy się bliżej samemu wyrazowi supermarket, możemy zauważyć, że pochodzi ono z języka angielskiego i oznacza dosłownie "super rynek". Supermarkety są popularne na całym świecie i często są wybierane przez konsumentów ze względu na wygodę, bogaty wybór produktów i konkurencyjne ceny.
Jak wygląda supermarket?
Supermarkety są zróżnicowane pod względem wielkości i układu, ale zazwyczaj mają wiele podobnych cech. Supermarkety to głównie sklepy o powierzchni od 400 do 2 499 mkw. Są to placówki z szerokim asortymentem, w których produkty są poustawiane na odpowiednich regałach z zastosowaniem zasad merchandisingu.
W supermarketach zwykle panuje porządek, a produkty są poukładane w sposób logiczny, aby klienci mogli łatwo znaleźć to, czego szukają. Na ogół są one dobrze oświetlone i przewiewne, aby zapewnić klientom komfortowe warunki zakupów. Odpowiednie wyeksponowanie produktów na półkach ma ogromne znaczenie w supermarketach.
Przy wejściu do supermarketu znajduje się zazwyczaj koszyk lub wózek, który klient może wypożyczyć, aby pomieścić swoje zakupy.
Jakie są supermarkety w Polsce?
Na ten moment w Polsce działa wiele sklepów, które możemy określić mianem supermarketu. Wśród tych najbardziej znanych supermarketów warto wymienić takie sieci jak:
- Spar,
- Intermarche,
- Top Market,
- Polomarket,
- Stokrotka,
- Topaz,
- Kaufland.
Dyskont spożywczy - czym jest dyskont?
Dyskont to rodzaj sklepu, który w ostatnich latach zyskuje wciąż na znaczeniu w Polsce. Zanim jednak przyjrzymy się udziałom dyskontów na rynku handlowym w kraju, odpowiedzmy na kluczowe pytania: co to jest dyskont? Który sklep jest dyskontem spożywczym? Jaka jest definicja dyskontu?
Spoglądając już na sam wyraz dyskont warto zwrócić uwagę na jego pochodzenie. Gdy zwrócimy się do języka angielskiego i słowa discount od razu powinniśmy zrozumieć działanie tego formatu sklepu. Wyraz ten w tłumaczeniu na język polski oznacza obniżkę ceny, rabat.
- Dyskonty to sklepy samoobsługowe o ograniczonym asortymencie w niskich cenach.
Odpowiadając na pytanie, co to jest dyskont, najprościej wskazać na placówkę, w której na półkach dominują produkty pierwszej potrzeby, a wybór w danej kategorii zazwyczaj jest ograniczony. Bardzo często w takich placówkach znajdziemy sporo promocji i rabatów.
Sklepy dyskontowe w ofercie mają także spory udział marek własnych, a więc takich, które same tworzą. Obniża to koszty marketingu oraz skraca do minimum łańcuch dostaw. Przyspiesza tym samym rotację produktów. Towar w dyskontach stale się zmienia.
Co oferują dyskonty spożywcze?
Dyskonty to format sklepów, który zdecydowanie przypadł do gustu wielu Polkom i Polakom. Zgodnie z danymi YouGov, w okresie od stycznia do maja 2025 roku udział dyskontów na polskim rynku handlu wynosił już niemal 45%. Polacy doceniają dogodne lokalizacje, szeroką ofertę produktów świeżych i żywności convenience. Jednak to nie wszystko, bo dyskonty spożywcze oferują także atrakcyjne oferty produktów poza spożywczych.
Zgodnie z przeprowadzonym w kwietniu i maju 2025 roku badaniem PMR Market Expoerts by Hume's, dyskonty są przede wszystkim miejscem mniejszych, uzupełniających zapasy zakupów – aż 68% wskazań dotyczy właśnie tej misji.
Oprócz atrakcyjnego asortymentu i wielu promocji, dyskonty spożywcze wdrażają wiele innowacyjnych rozwiązań. Jednym z nich są aplikacje – takie jak Moja Biedronka czy Lidl Plus – które pozwalają na dostęp do programów lojalnościowych czy specjalnych promocji. W większości z nich są dostępne kasy samoobsługowe usprawniające finalizację zakupów. Oprócz tego dyskonty stawiają pierwsze kroki w sprzedaży internetowej.
Z prognoz PMR wynika, że w latach 2021-2026 dyskonty będą najszybciej rozwijającym się formatem na rynku spożywczym w Polsce.
Jak wygląda dyskont spożywczy?
Dyskont spożywczy z założenia nie przekracza powierzchni 1 000 mkw. Towary umieszczone są najczęściej w opakowaniach zbiorczych, na prostych regałach bądź paletach. Wygląd sklepu dyskontowego nie ma dużego znaczenia, zazwyczaj jest skromny bez szczególnej dbałości o estetykę. Liczą się za to ceny, promocje i dostępność.
W ostatnim czasie wygląd niektórych dyskontów obecnych w Polsce wzbudza coraz większe emocje wśród klientów. Szczególnie często komentarze dotyczą wnętrza placówek sieci Biedronka. Nie brakuje memów z wszechobecnymi paletami, które tarasują przejście klientom. Mimo tej niedogodności, sklepy te wciąż przyciągają jednak dużą liczbę klientów.
Przykłady najbardziej znanych dyskontów w Polsce
Do najbardziej popularnych dyskontów spożywczych w Polsce należą:
- Biedronka,
- Lidl,
- Aldi,
- Netto,
- Dino.
Co to znaczy hipermarket?
Hipermarket to największy format sklepu. Jak wskazuje definicja hipermarketu, to markety, w których sprzedaż obejmuje wszelkiego rodzaju produkty, zarówno spożywcze, jak i szeroką ofertę produktów niespożywczych, kosmetyki, odzież, chemię gospodarczą, RTV, AGD, dom i ogród, itp.
Dodatkowo w tego rodzaju placówkach w ramach jednego produktu mamy największy wybór wśród wielu marek i wariantów. Sieci stale oferują akcje promocyjne, degustacje czy gastronomię na ciepło.
Sprzedaż w hipermarketach w Polsce odbywa się dodatkowo za pomocą kas samoobsługowych. Duży parking tuż przy hipermarkecie ułatwia wykonanie kompleksowych zakupów.
Hipermarkety często również oferują udogodnienia w postaci zakupów online z dostawą do domu czy też odbiorem osobistym. Popularnym też są hipermarkety, które posiadają również restaurację, i oczywiście na terenie obiektów nie zabraknie też bankomatów.
Hipermarkety w Polsce są najczęściej otwarte do późnych godzin wieczornych, ale nierzadko zdarza się, że są otwarte całą dobę.
Jak wygląda hipermarket?
Hipermarkety mają powierzchnię przekraczającą 2500 mkw. Całe alejki sklepowe są przeznaczone na osobne kategorie, np. słodycze czy napoje. Ekspozycja uwzględnia wszelkie zasady merchandisingu, odpowiednie oświetlenie czy komunikację.
Wygląd hipermarketu gra ważniejszą rolę niż ma to miejsce w przypadku dyskotnów. Wygląd alejek, ale także sposób ułożenia produktów zdają się być istotnymi przewagami, szczególnie, gdy klienci wybierają to miejsce na większe zakupy.
Przykłady najbardziej znanych hipermarketów w Polsce
Wśród hipermarketów działających w Polsce wyróżnić można:
- Auchan,
- E.Leclerc,
- Carrefour.
Podstawowe różnice między dyskontami, supermarketami i hipermarketami
Hipermarket, supermarket czy dyskont? Wybór zależy przede wszystkim od tego, na jakie zakupy się wybieramy. Czy mamy długą listę zakupów, lubimy promocje, atrakcyjne ceny lub duży wybór, a w końcu czy mamy czas, by wybrać się na zakupy trochę dalej czy preferujemy najbliższą okolicę.
Lokalizacja
Dyskonty spożywcze najczęściej znajdują się w dogodnych lokalizacjach w miastach, są zawsze blisko. Zarówno w centrum, jak i na osiedlach.
Supermarkety zazwyczaj znajdują się w centrach miast, przy ruchliwych ulicach. Z kolei hipermarkety z racji swoich rozmiarów i potrzeby dużego parkingu najczęściej znajdują się poza miastem.
Ekspozycja produktowa
Kolejną cechą odróżniającą różne rodzaje sklepów spożywczych jest ekspozycja produktowa. O ile w dyskontach jest to element pomijany, o tyle w supermarketach i hipermarketach odgrywa on znaczącą rolę.
Dyskontowy sklep oferuje produkty na prostych regałach, w kartonach zbiorczych, czasami na paletach.
W supermarketach pracownicy dbają o to, by produkty były ustawione zgodnie z zasadami merchandisingu, produkty mają być widoczne, ustawione w odpowiedni sposób w konkretnej części sklepu tak, by ułatwić wybór i zakupy klientom.
Hipermarket a supermarket
W hipermarketach podobnie jak w supermarketach ekspozycja ma ogromne znaczenie. Zwłaszcza, że ilość produktów jest ogromna, a każdy z nich musi być widoczny.
Dużą rolę odgrywa odpowiednie oświetlenie, ekspozycje dodatkowe w postaci standów oraz komunikacja w sklepie informująca o tym jakie znajdują się kategorie w danych alejkach.
Hipermarket a supermarket to dwie różne formy sklepów, pomimo zauważalnych podobieństw to również dostrzegamy tutaj sporo różnic.
Towary i ich dostępność
Dostępność towarów to kolejny aspekt wpływający na wybór danej placówki. Do definicji sklepów dyskontowych moglibyśmy dodać, że charakteryzują się one najniższą ilością produktów w porównaniu do dwóch większych omawianych formatów. Zazwyczaj w ramach jednej kategorii wybierać można spośród 2-3 marek.
W supermarkecie znajdziemy mniej towarów przemysłowych niż w hipermarketach. Bardziej ograniczony jest również wybór produktów codziennego użytku oraz dostępność do innych usług.
W hipermarkecie oferta jest bardzo szeroka, uwzględnia większość marek na rynku, towar jest stale dostępny i wciąż uzupełniany o nowości rynkowe.
Różnice cenowe
Cena to bardzo istotne kryterium dla wielu osób zwłaszcza w czasach obecnych. Pod tym względem niewątpliwie wyróżniają się dyskonty oferujące produkty marek własnych, które są często najtańsze. Również produkty markowe często są w cenach promocyjnych, do tego dochodzą nowe oferty promocyjne wprowadzane co kilka dni i programy lojalnościowe. Biedronka, Lidl, Aldi czy Netto zwracają szczególnie uwagę klientów szukających produktów w niższych cenach.
Jednak supermarkety i hipermarkety nie zostają już daleko w tyle. Sieci również oferują produkty w promocji oraz marki własne. Dzięki temu różnice cenowe w porównaniu do dyskontów nieco się zacierają.
Podsumowanie - dyskont, supermarket i hipermarket
Dyskonty spożywcze, supermarkety oraz hipermarkety mają zarówno wiele różnic, jak i cech wspólnych. Jedną z głównych cech, jest fakt, że w każdym znajdziemy dostępne produkty FMCG oraz we wszystkich zauważymy elementy sprzedaży impulsowej. Na rynku jest miejsce na wszystkie formaty sklepów. Według "Rankingu popularności sieci handlowych w Polsce" to dyskonty znajdują się obecnie na podium - przede wszystkim mowa o Lidlu i Biedronce. Trzecie miejsce zajmuje Auchan. Inwestycje w reklamy, przemyślana strategia, rozwój marek własnych czy doskonalenie aplikacji lojalnościowej – walka o klientów wśród dyskontów, supermarketów i hipermarketów wciąż trwa.
Foto: StockAdobe(.shock)