Dyskont spożywczy, supermarket czy hipermarket są jednymi z najczęściej odwiedzanych formatów sklepów. Różnią się one wieloma cechami i oferują odmienny asortyment. Na rynku występuje oczywiście wiele rodzajów sklepów spożywczych, a duża konkurencja skłania sprzedawców do podejmowania wielu różnych kroków ku zwiększeniu atrakcyjności swojej placówki.
Spis treści:
3. Dyskont spożywczy - co to oznacza?
- Co oferują dyskonty spożywcze?
- Jak wygląda dyskont spożywczy?
- Przykłady najbardziej znanych dyskontów w Polsce
5. Podstawowe różnice między dyskontami, supermarketami i hipermarketami
6. Podsumowanie
Rodzaje sklepów spożywczych
Sklepy można podzielić przede wszystkim na te tradycyjne oraz nowoczesne. Do tradycyjnych placówek należą niezależne sklepy spożywcze, specjalistyczne sklepy, targowiska, kioski czy stacje paliw. Odwiedzając osiedlowy sklep pod własnym szyldem, w którym często za kasą stoi osobiście właścicielka lub właściciel z dużym prawdopodobieństwem będziemy mieli do czynienia właśnie ze sklepem tradycyjnym. Do nowoczesnych formatów należą natomiast hipermarkety, supermarkety, dyskonty i sieci małych sklepów convenience jak Żabka.
Nowoczesne formaty stają się coraz atrakcyjniejsze, co wpływa na stopniowy spadek liczby placówek handlu tradycyjnego oraz przechodzenie sieci do handlu nowoczesnego, w głównej mierze w ramach franczyzy sieci convenience oraz supermarketów. Trend ten potwierdzają również statystyki. Według danych Dun & Bradstreet, liczba sklepów w Polsce maleje od lat. Na koniec września 2023 było ich w Polsce mniej niż 370 tys. wobec ponad 392 tys. w 2015 roku.
Podczas, gdy liczba sklepów tradycyjnych topnieje, duże sieci handlowe reprezentujące formaty nowoczesne informują o kolejnych otwarciach. I tak liczba sklepów Biedronka w Polsce opiewa już na około 3,5 tys. placówek i wciąż rośnie. Z kolei w październiku 2023 Żabka otworzyła sklep nr 10 000.
Co to znaczy supermarket?
Definicja supermarketu wskazuje na samoobsługowy sklep o dużej powierzchni oferujący produkty spożywcze, jak również narzędzia, środki chemiczne i kosmetyczne, artykuły gospodarstwa domowego czy na przykład odzież.
Na półkach supermarketów znajduje się kilka rodzajów tego samego produktu, klienci mogą wybierać spośród różnych marek i wariantów. Tego rodzaju sklepy oferują szeroki asortyment, dużą ofertę produktów świeżych, w tym np. wędzarnię czy piekarnię.
Duży nacisk stawiany jest na estetyczny koncept i dobrą obsługę. W supermarkecie również dostępne są kasy samoobsługowe oraz gazetki promocyjne.
Gdy przyjrzymy się bliżej samemu wyrazowi supermarket, możemy zauważyć, że pochodzi ono z języka angielskiego i oznacza dosłownie "super rynek". Supermarkety są popularne na całym świecie i często są wybierane przez konsumentów ze względu na wygodę, bogaty wybór produktów i konkurencyjne ceny.
Jak wygląda supermarket?
Supermarkety są zróżnicowane pod względem wielkości i układu, ale zazwyczaj mają wiele podobnych cech. Supermarkety to głównie sklepy o powierzchni od 400 do 2499 mkw. Są to placówki z szerokim asortymentem, w których produkty są poustawiane na odpowiednich regałach z zastosowaniem zasad merchandisingu.
W supermarketach zwykle panuje porządek, a produkty są poukładane w sposób logiczny, aby klienci mogli łatwo znaleźć to, czego szukają. Na ogół są one dobrze oświetlone i przewiewne, aby zapewnić klientom komfortowe warunki zakupów. Odpowiednie wyeksponowanie produktów na półkach ma ogromne znaczenie w supermarketach.
Przy wejściu do supermarketu znajduje się zazwyczaj koszyk lub wózek, który klient może wypożyczyć, aby pomieścić swoje zakupy.
Przykłady najbardziej znanych supermarketów w Polsce
Najbardziej popularne supermarkety w Polsce:
- Spar,
- Intermarche,
- Top Market,
- Polomarket,
- Stokrotkę,
- Topaz,
- Kaufland.
Dyskont spożywczy - czym jest dyskont?
Który sklep jest dyskontem spożywczym? Jaka jest właściwie definicja dyskontu? Przede wszystkim dyskonty (z ang. discount – obniżka ceny, rabat) to placówki samoobsługowe o ograniczonym asortymencie w niskich cenach.
Odpowiadając na pytanie, co to są sklepy dyskontowe, najprościej wskazać na placówkę, w której na półkach dominują produkty pierwszej potrzeby, a wybór w danej kategorii zazwyczaj jest ograniczony.
Sklepy dyskontowe w ofercie mają spory udział marek własnych, które same tworzą. Obniża to koszty marketingu oraz skraca do minimum łańcuch dostaw. Przyspiesza tym samym rotację produktów. Towar w dyskontach stale się zmienia.
Co oferują dyskonty spożywcze?
Z raportu Market Side przeprowadzonego pod koniec 2021 roku wynika, że w Polsce działała 4 848 spożywczych sklepów dyskontowych. Polacy polubili ten format sklepów. W ciągu 10 lat liczba dyskontów wzrosła o 86%.
Polacy doceniają dogodne lokalizacje, szeroką ofertę produktów świeżych i żywności convenience. Jednak to nie wszystko, bo dyskonty spożywcze oferują także atrakcyjne oferty produktów poza spożywczych.
Oprócz atrakcyjnego asortymentu i wielu promocji, dyskonty spożywcze wdrażają wiele innowacyjnych rozwiązań. Jednym z nich są aplikacje, które pozwalają na dostęp do programów lojalnościowych czy specjalnych promocji. W większości z nich są dostępne kasy samoobsługowe usprawniające finalizację zakupów. Oprócz tego dyskonty stawiają pierwsze kroki w sprzedaży internetowej.
Z prognoz PMR wynika, że w latach 2021-2026 dyskonty będą najszybciej rozwijającym się formatem na rynku spożywczym w Polsce.
Jak wygląda dyskont spożywczy?
Dyskont spożywczy z założenia nie przekracza powierzchni 1000 mkw. Towary umieszczone są najczęściej w opakowaniach zbiorczych, na prostych regałach bądź paletach. Wygląd sklepu dyskontowego nie ma dużego znaczenia, zazwyczaj jest skromny bez szczególnej dbałości o estetykę.
W ostatnim czasie wygląd niektórych sklepów dyskontowych obecnych w Polsce wzbudza coraz większe emocje wśród klientów. Szczególnie często komentarze dotyczą placówek sieci Biedronka. Wygląd tego sklepu dyskontowego zniechęca ich zakupów. Alejki są zastawiane paletami, ale także przenośnymi lodówkami czy po prostu opakowaniami zbiorczymi z produktami.
Przykłady najbardziej znanych dyskontów w Polsce
Do najbardziej popularnych dyskontów spożywczych w Polsce należą:
- Biedronka,
- Lidl,
- Aldi,
- Netto,
- Dino.
Co to znaczy hipermarket?
Hipermarket to największy format sklepu. Jak wskazuje definicja hipermarketu, to markety, w których sprzedaż obejmuje wszelkiego rodzaju produkty, zarówno spożywcze, jak i szeroką ofertę produktów niespożywczych, kosmetyki, odzież, chemię gospodarczą, RTV, AGD, dom i ogród, itp.
Dodatkowo w tego rodzaju placówkach w ramach jednego produktu mamy największy wybór wśród wielu marek i wariantów. Sieci stale oferują akcje promocyjne, degustacje czy gastronomię na ciepło.
Sprzedaż w hipermarketach w Polsce odbywa się dodatkowo za pomocą kas samoobsługowych. Duży parking tuż przy hipermarkecie ułatwia wykonanie kompleksowych zakupów.
Hipermarkety często również oferują udogodnienia w postaci zakupów online z dostawą do domu czy też odbiorem osobistym. Popularnym też są hipermarkety, które posiadają również restaurację, i oczywiście na terenie obiektów nie zabraknie też bankomatów.
Hipermarkety w Polsce są najczęściej otwarte do późnych godzin wieczornych, ale nierzadko zdarza się, że są otwarte całą dobę.
Jak wygląda hipermarket?
Hipermarkety mają powierzchnię przekraczającą 2500 mkw. Całe alejki sklepowe są przeznaczone na osobne kategorie, np. słodycze czy napoje. Ekspozycja uwzględnia wszelkie zasady merchandisingu, odpowiednie oświetlenie czy komunikację.
Wygląd hipermarketu gra ważniejszą rolę niż ma to miejsce w przypadku dyskotnów. Wygląd alejek, ale także sposób ułożenia produktów zdają się być istotnymi przewagami, szczególnie, gdy klienci wybierają to miejsce na większe zakupy.
Przykłady najbardziej znanych hipermarketów w Polsce
Wśród hipermarketów działających w Polsce wyróżnić można:
- Auchan,
- E.Leclerc,
- Carrefour.
Podstawowe różnice między dyskontami, supermarketami i hipermarketami
Hipermarket, supermarket czy dyskont? Wybór zależy przede wszystkim od tego, na jakie zakupy się wybieramy. Czy mamy długą listę zakupów, lubimy promocje, atrakcyjne ceny lub duży wybór, a w końcu czy mamy czas, by wybrać się na zakupy trochę dalej czy preferujemy najbliższą okolicę.
Lokalizacja
Dyskonty spożywcze najczęściej znajdują się w dogodnych lokalizacjach w miastach, są zawsze blisko. Zarówno w centrum, jak i na osiedlach.
Supermarkety zazwyczaj znajdują się w centrach miast, przy ruchliwych ulicach. Z kolei hipermarkety z racji swoich rozmiarów i potrzeby dużego parkingu najczęściej znajdują się poza miastem.
Ekspozycja produktowa
Kolejną cechą odróżniającą różne rodzaje sklepów spożywczych jest ekspozycja produktowa. O ile w dyskontach jest to element pomijany, o tyle w supermarketach i hipermarketach odgrywa on znaczącą rolę.
Dyskontowy sklep oferuje produkty na prostych regałach, w kartonach zbiorczych, czasami na paletach.
W supermarketach pracownicy dbają o to, by produkty były ustawione zgodnie z zasadami merchandisingu, produkty mają być widoczne, ustawione w odpowiedni sposób w konkretnej części sklepu tak, by ułatwić wybór i zakupy klientom.
Hipermarket a supermarket
W hipermarketach podobnie jak w supermarketach ekspozycja ma ogromne znaczenie. Zwłaszcza, że ilość produktów jest ogromna, a każdy z nich musi być widoczny.
Dużą rolę odgrywa odpowiednie oświetlenie, ekspozycje dodatkowe w postaci standów oraz komunikacja w sklepie informująca o tym jakie znajdują się kategorie w danych alejkach.
Hipermarket a supermarket to dwie różne formy sklepów, pomimo zauważalnych podobieństw to również dostrzegamy tutaj sporo różnic.
Towary i ich dostępność
Dostępność towarów to kolejny aspekt wpływający na wybór danej placówki. Do definicji sklepów dyskontowych moglibyśmy dodać, że charakteryzują się one najniższą ilością produktów w porównaniu do dwóch większych omawianych formatów. Zazwyczaj w ramach jednej kategorii wybierać można spośród 2-3 marek.
W supermarkecie znajdziemy mniej towarów przemysłowych niż w hipermarketach. Bardziej ograniczony jest również wybór produktów codziennego użytku oraz dostępność do innych usług.
W hipermarkecie oferta jest bardzo szeroka, uwzględnia większość marek na rynku, towar jest stale dostępny i wciąż uzupełniany o nowości rynkowe.
Różnice cenowe
Cena to bardzo istotne kryterium dla wielu osób zwłaszcza w czasach obecnych. Pod tym względem niewątpliwie wyróżniają się dyskonty oferujące produkty marek własnych, które są często najtańsze. Również produkty markowe często są w cenach promocyjnych, do tego dochodzą nowe oferty promocyjne wprowadzane co kilka dni i programy lojalnościowe. Biedronka, Lidl, Aldi czy Netto zwracają szczególnie uwagę klientów szukających produktów w niższych cenach.
Jednak supermarkety i hipermarkety nie zostają już daleko w tyle. Sieci również oferują produkty w promocji oraz marki własne. Dzięki temu różnice cenowe w porównaniu do dyskontów nieco się zacierają.
Podsumowanie - dyskont, supermarket i hipermarket
Dyskonty spożywcze, supermarkety oraz hipermarkety mają zarówno wiele różnic, jak i cech wspólnych. Jedną z głównych cech, jest fakt, że w każdym znajdziemy dostępne produkty FMCG oraz we wszystkich zauważymy elementy sprzedaży impulsowej. Na rynku jest miejsce na wszystkie formaty sklepów. Według "Rankingu popularności sieci handlowych w Polsce" to dyskonty znajdują się obecnie na podium - przede wszystkim mowa o Lidlu i Biedronce. Trzecie miejsce zajmuje Auchan. Inwestycje w reklamy, przemyślana strategia, rozwój marek własnych czy doskonalenie aplikacji lojalnościowej – walka o klientów wśród dyskontów, supermarketów i hipermarketów wciąż trwa.
Foto: StockAdobe(.shock)