E-klienci rezygnują z dóbr luksusowych. Wzrośnie za to sprzedaż kilku innych kategorii

E-klienci rezygnują z dóbr luksusowych. Wzrośnie za to sprzedaż kilku innych kategorii

Zmiana nawyków zakupowych konsumentów spowodowana rosnącą inflacją dotarła także do sklepów online. Jak pokazuja najnowsze badanie DHL Parcel, Polacy ograniczają zakupy produktów luksusowych. Rośnie natomiast sprzedaż tańszych zamienników.

Internet jest doskonałym środowiskiem do porównywania cen takich samych produktów. Każdy sklep online może narzucić własną cenę, co e-konsumenci mogą także stosunkowo szybko zestawić z innymi sprzedawcami. Według badania "Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące" przeprowadzonego przez analityków DHL Parcel, właśnie ta funkcja wirtualnych zakupów zyskuje właśnie na znaczeniu.

Polacy oszczędzają na dobrach luksusowych

Wciąż rosnąca inflacja uszczuplająca zawartość portfeli Polaków powoduje, że klienci sklepów internetowych są gotowi ograniczyć swoje zakupy w średnio 4 kategoriach na 13 badanych. Nawet 65% konsumentów planuje ograniczać zakupy online w co najmniej 1 kategorii.

W największym stopniu konsumenci są skłonni zrezygnować, ograniczyć lub odłożyć w czasie zakupy dóbr luksusowych, które choć sprawiają przyjemność, nie są niezbędne do codziennego funkcjonowania. Mowa w tym przypadku o e-zakupach w kategoriach takich jak: biżuteria i  zegarki (ograniczenie ich zakupów w najbliższych 3 miesiącach zakłada 43% ankietowanych), rękodzieło i upominki (43%), artykuły dla dzieci i zabawki (38%), artykuły motoryzacyjne (38%), sprzęt sportowy (38%) czy sprzęt RTV, AGD i elektronika (33%).

W poszukiwaniu tańszych zamienników

Konsumenci planujący ograniczać zakupy online, chcą przede wszystkim kupować tańsze produkty (47%). Dlatego pomimo powszechnego trendu szukania oszczędności w związku z inflacją, e-kupujący planują zwiększenie swoich zakupów w kilku kategoriach takich jak: artykuły dla zwierząt, żywność, kosmetyki, suplementy diety, leki, artykuły biurowe, odzież i obuwie.

Są to podstawowe kategorie, z zakupu których trudno byłoby zrezygnować, a planowany wzrost wiąże się przede wszystkim z przenoszeniem zakupów stacjonarnych do Internetu, gdzie oferowane są niższe ceny. Jednak szukając oszczędności prawie co trzecia osoba zmniejszy liczbę jednorazowo kupowanych produktów.


Foto: mat. prasowe

Reklama