Nastroje przedsiębiorców spadają. Jakie mają strategie na niepewne czasy?

Nastroje przedsiębiorców spadają. Jakie mają strategie na niepewne czasy?

Wrzesień to drugi z kolei miesiąc, w którym spadają nastroje przedsiębiorców, malejąc do poziomu 94,1 pkt według Miesięcznego Indeksu Koniunktury (MIK).

Rosnąca, dwucyfrowa inflacja, wzrost cen energii, liczne zmiany przepisów (zmiany podatkowe, system kaucyjny) wojna na Ukrainie w tle, a do tego podwyżka pensji minimalnej rzutująca na koszty pracodawcy plus spadek siły nabywczej konsumentów sprawiają, że w firmach wzrasta przygnębienie i szukanie sposobów na kryzys. 

Pesymizm rośnie

Wrześniowy odczyt Miesięcznego Indeksu Koniunktury (MIK) Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Banku Gospodarstwa Krajowego pokazuje pogorszenie nastrojów wśród przedsiębiorców. Poziomem neutralnym MIK jest 100 punktów, wynik powyżej tej wartości oznacza poprawę koniunktury, a poniżej jej pogorszenie.

W sierpniu br. MIK wyniósł przełomowe 98,6 pkt, osiągając po raz pierwszy od lutego br. poziom negatywny, we wrześniu spadł o 4,5 pkt do poziomu 94,1 pkt.

Według Instytutu o pogorszeniu nastrojów przedsiębiorców zadecydowały niepewność i nieprzewidywalność warunków gospodarczych, wojna w Ukrainie skutkująca wzrostem cen energii oraz osłabienie wyników sprzedażowych i popytu na dobra i usługi.

Przy dzisiejszych realiach należy się spodziewać, że poziom MIK i nastawienie przedsiębiorców obniżą się jeszcze bardziej. 

Szukanie oszczędności

Aby zapewnić sobie utrzymanie się na rynku, przedsiębiorcy szukają oszczędności, w tym celu stosując różne rozwiązania. Według badania przeprowadzonego na zlecenie ERIF Biura Informacji Gospodarczej (BIG), prawie połowa (45%) ankietowanych przedsiębiorców jest gotowa zrezygnować z usług firm zewnętrznych, m.in. sprzątających, marketingowych czy ubezpieczeniowych. To rozwiązanie wybrałyby przede wszystkim najmniejsze firmy (84%).

Kolejną strategią na cięcie kosztów jest obniżenie jakości produktów i usług lub ograniczenie zakresu oferty (22%). Takie działania wskazywały głównie średnie przedsiębiorstwa (29%) i 20% małych firm, przy czym 78% ankietowanych przyznało, że byłby to ich pierwszy ruch w stronę przetrwania na rynku.

Natomiast mikro i mali przedsiębiorcy rzadziej wybierali to rozwiązanie zapewne ze względu na większą relacyjność i często działanie na lokalnym rynku. W ich przypadku ograniczenie jakości i oferty mogłoby uderzać w ich wizerunek oraz relacje z lokalnymi dostawcami i producentami i finalnie okazać się zabójcze.

Najrzadszej wybieraną przez przedsiębiorców strategią służącą przetrwaniu kryzysu są zwolnienia. Te są dla przedsiębiorców ostatecznością. Na tę opcję wskazało tylko 11% ankietowanych, czemu  nie trudno się dziwić – firmy zapewne pamiętają, że zwolnienia będące odpowiedzią na załamanie się biznesu w czasie pandemii, odbiły się czkawką, kiedy po polepszeniu koniunktury firmy zderzyły się z brakami kadrowymi.

Sieć franczyzowa liną ratunkową?

Przedsiębiorcy działający w modelu franczyzowym mają wsparcie z definicji. Otrzymują je od franczyzodawcy przy starcie swojego biznesu i mogą na nie liczyć przez cały okres swojej działalności.

Współpracującym z nami przedsiębiorcom zapewniamy wsparcie na wielu płaszczyznach. W sferze handlowej, operacyjnej, rozwoju inwestycji czy komunikacji z klientami. Nie muszą więc w tych obszarach samodzielnie szukać oszczędności.

Robert Rękas, Prezes Zarządu Lewiatan Holding

Jak zapewnia Prezes Lewiatan Holding: "dziś szczególnie mocno skupiamy się na wspieraniu obszaru obniżania kosztów działalności. Jest to przede wszystkim stałe monitorowanie i negocjowanie cen energii elektrycznej i jednoczesne promowanie idei energooszczędnego sklepu, do czego służy nam np. nasz ranking „Eko Lider Lewiatana’’. Systematycznie inwestujemy też w transformację cyfrową i technologie usprawniające procesy biznesowe".

Badania na korzyść franczyzy

Działanie w systemie franczyzowym jest wsparciem dla właściciela firmy pod wieloma względami.  Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego w 2022 roku wśród przedsiębiorców w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy zainicjowanej przez PSH Lewiatan.

Prowadzący firmy doceniają lepsze warunki z kontrahentami i dostawcami – 47% wskazań, według respondentów franczyza zapewnia silniejszą pozycję konkurencyjną (28%) i większą stabilność biznesu (16%). Aż blisko 92% właścicieli biznesów jest zadowolonych z wyboru prowadzenia firmy w modelu franczyzowym. 

To optymistyczne wieści. Oznaczają, że biznes oparty o franczyzę pozwala firmom łatwiej przejść przez dzisiejsze trudne czasy.


Fot.: materiały prasowe
 

Reklama