Lipiec w handlu: większe wydatki i spadek nastrojów. Sprzedaż cukru w górę

Lipiec w handlu: większe wydatki i spadek nastrojów. Sprzedaż cukru w górę

W lipcu kupowaliśmy więcej produktów niż w czerwcu przy zbliżonej liczbie wizyt - wynika z danych M/platform z handlu tradycyjnego.

Podczas wizyty w sklepie w lipcu wydatki wynosiły średnio 24,29 zł, więcej o 3,5% niż miesiąc temu. W porównaniu do lipca ubiegłego roku, obroty wzrosły o 7,1%, przy spadku liczby wizyt o 5,4% i wzroście wartości koszyka o 13,3%.

Obroty poszły w górę

Według danych M/platform w lipcu wartość obrotów w placówkach handlu tradycyjnego wzrosła o 4,5% w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Wzrost obrotów wynikał nie tylko z wyższych cen produktów. Liczba wizyt była na zbliżonym poziomie (+0,2%), kupowaliśmy jednak więcej produktów.

Wśród kategorii, które najbardziej przyczyniły się do ilościowego wzrostu sprzedaży, było piwo, cukier, przyprawy oraz kategoria łącząca majonezy, dressingi i octy.

Za wzrosty ilościowe w sklepach odpowiadają w analizowanym miesiącu kategorie mniejszej wagi dla obrotów sklepów, ale mające duże znaczenie dla kupujących o tej porze roku, czyli przyprawy (wzrost o prawie 50%) i octy (wzrost o ponad 100%) związane oczywiście z sezonem domowego przetwórstwa.

O ile wzrosła sprzedaż cukru?

W danych M/platform widać ponad 164% wzrost liczby kupowanych opakowań cukru.

Część z tych zakupów wynika zapewne z przygotowywania słodkich przetworów. Wiemy jednak, że w ostatnim miesiącu mieliśmy także do czynienia z zakupami tego produktu na zapas, które mogły być generowane przez lęk towarzyszący medialnym doniesieniom o brakach tego produktu.

Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych w M/platform

Kategoria cukru była tą, która odnotowała najwyższy wzrost średniej ceny - +23% w porównaniu do czerwca. W lipcu za kg cukru płaciliśmy średnio 5,19 zł, podczas gdy miesiąc wcześniej 4,22 zł. Rok temu za kilogram cukru płaciliśmy 2,82 zł czyli o 84% mniej.

Cena cukru w placówkach tradycyjnych notuje wzrosty od września zeszłego roku. Z miesiąca na miesiąc były to jednak wzrosty kilkuprocentowe.

Ostatni wzrost średniej ceny w lipcu +23% zdecydowanie odbiega od poprzednich miesięcy. Tym samym cukier jest niechlubnym liderem podwyżek cen w ujęciu rok do roku (07.2021 vs 07.2022) ze wzrostem średniej ceny +84%. Na drugim miejscu jest olej ze wzrostem o 71%, a na trzecim masła/margaryny i smarowidła +48%. Jeśli dodamy do tego wzrost ceny mąki +42%, możemy uświadomić sobie, z jak trudną sytuacją w budżetach domowych borykają się obecnie Polacy.

Ewa Rybołowicz

Nastroje nie są optymistyczne

Wskaźnik NHT (Nastroje Handlu Tradycyjnego), określający nastroje panujące wśród prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne, odnotował spadek o 6,1 pkt. w porównaniu do poprzedniego miesiąca i wyniósł 46,4 pkt.

Jeszcze bardziej pesymistyczna jest prognoza na sierpień, która wynosi tylko 43,1 pkt., co wyraźnie wskazuje na odwrócenie się pozytywnego trendu w nastrojach.

Wpływ na oceny ma niewątpliwie wysoka inflacja, ale również spodziewany wzrost kosztów utrzymania związany z prognozami cen prądu i gazu.

Warto przypomnieć, że spadek wskaźnika miał miejsce także rok temu i był nawet głębszy, bo o 11 pkt. Rok temu zatrzymał się jednak na poziomie 52,7 pkt., czyli wciąż na poziomie z przewagą opinii pozytywnych.

Tegoroczne odczyty wskaźnika odzwierciedlają spadek z zeszłego roku, ale ich poziom jest zdecydowanie niższy, bo poniżej 50 pkt., czyli granicy, która oddziela nastroje pozytywne od negatywnych.


Fot.: inf. prasowa

Reklama