Nastroje w handlu coraz lepsze. Jednak w marcu nadal przeważa pesymizm

Nastroje w handlu coraz lepsze. Jednak w marcu nadal przeważa pesymizm

Nastroje w handlu poprawiają się już drugi miesiąc z rzędu. W marcu wskaźnik wzrósł do poziomi 46,7 pkt zbliżając się do granicy optymizmu, która wynosi 50 pkt. 

Po styczniowym dołku nadchodzi polepszenie nastrojów

Wskaźnik nastroju handlu tradycyjnego (NHT) wzrósł w marcu aż o 14,4 pkt. do poziomu 46,7 pkt, mimo że był niższy od prognoz o 3,2 pkt. Prowadzący małe i średnie sklepy z optymizmem patrzą na kolejny miesiąc – wynika z marcowego badania M/platform. Po styczniowym dołku (wtedy odnotowano najgorsze nastroje w historii pomiarów), nadszedł czas na poprawę. Na przestrzeni trzech miesięcy wskaźnik NHT wzrósł z poziomu 15,2 pkt. do 46,7 pkt.

W kwietniu będzie jeszcze lepiej?

Wskaźnik prognozujący na kolejny miesiąc (NHT+1) wyniósł 57,1 pkt. i pierwszy raz od sierpnia 2021 r. ponownie przekroczył 50 pkt. – wskazują analitycy. Wzrostowi wskaźników towarzyszą rosnące obroty w handlu tradycyjnym, których wartość zwiększyła się o 9% r/r.

Za rosnące obroty odpowiadają przede wszystkim coraz wyższe ceny produktów. W marcu w przeciętnym koszyku znajdowało się mniej produktów niż rok wcześniej ( średnio 4,8 produktu w marcu 2022 vs 5,0 w marcu 2021). Mimo tego, średnia wartość za koszyk wzrosła o 4,8%.

Wzrosty sprzedaży w sklepach spożywczych

Badanie M/platform wykazało, które kategorie odnotowały największe wzrosty sprzedaży w marcu br. Na wiele z nich wpłynęła sytuacja związana z migracją Ukraińców, którzy szukają schronienia w Polsce.

Dużym tempem wzrostowym charakteryzowały się, podobnie jak przed miesiącem:

  • żywność sucha (+23,7%),
  • gotowe posiłki (+4,1%),
  • konserwy (1,6%),
  • mrożonki (+3,8%),
  • oleje i oliwy (+55%). 

Zaobserwowane trendy są mocno związane z tym, że w marcu liczba osób, które przybyły z Ukrainy do Polski wg danych Straży Granicznej przekroczyła 2,3 mln, co znacząco zwiększyło zapotrzebowanie na różnorodne kategorie produktów na terenie Polski. Zwiększonemu popytowi towarzyszył wzrost cen. Największe zmiany zaobserwowaliśmy dla kategorii oleje i oliwy (+70,3%), żywności suchej (+30,1%) czy wyrobów piekarskich i cukierniczych (+13,5%).

Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform

Wzrosty sprzedaży odnotowano także w następujących kategoriach:

  • wyroby tytoniowe (+4,5%),
  • piwo (+7,5),
  • napoje bezalkoholowe (+5,6%),
  • nabiał (+1,2%),
  • słodycze (+2,9%),
  • alkohole mocne jak whisky, rum, likiery, gin (+12,9%).

Kategoriami malejącymi okazały się wódka (-0,4%) oraz wino (-5,3%).


Fot.: stock.adobe.com/phpetrunina14

Reklama