Polacy wydadzą w 2022 roku ponad 1,3 mld zł na piwa bezalkoholowe

Polacy wydadzą w 2022 roku ponad 1,3 mld zł na piwa bezalkoholowe

Świetnym sposobem na ugaszenie pragnienia w upalne dni jest łyk zimnego piwa. Choć kategoria ta z założenia kierowana jest do osób pełnoletnich, rynek piwa dynamicznie się zmienia mocno stawiając na segment 0%. Po propozycje pozbawione alkoholu może sięgnąć każdy – nic więc dziwnego, że zyskują na popularności.

Sprzedaż piwa maleje. Jest jednak pewien wyjątek...

Producenci piwa szacują, że w roku 2022 Polacy wydadzą na piwa bezalkoholowe ponad 1,3 mld zł, przy czym rok temu kwota ta wyniosła 1,17 mld zł. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że od stycznia do marca z browarów wyjechało 557 606 hl piw 0%, czyli o 14,8% więcej niż przed rokiem.

Produkcja odzwierciedla popyt. Możemy mówić o dwucyfrowym wzroście sprzedaży w segmencie piw bezalkoholowych. Gdyby nie on, spadek przekroczyłby 5%.

Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.

W ubiegłym roku sprzedaż lagerów pozbawionych alkoholu, odpowiadających za zdecydowaną część tego rynku, zwiększyła się o 7% do ok. 1,40 mln hl. To właśnie w tym segmencie producenci upatrują obecnie szans na poprawę swojej kiepskiej sytuacji, jako że od czterech lat sprzedaż piwa w Polsce sukcesywnie maleje. W 2021 r. cały rynek skurczył się o 4%, do 30,1 mln hl[*].

To już nie segment, a osobna kategoria. Udział piw bezalkoholowych na koniec 2021 r. wyniósł 6,6% rynku piwa. Przed rokiem było to 5,7%.

Beata Ptaszyńska-Jedynak z Carlsberg Polska

Specjaliści mówią o kilku powodach popularności piw bez alkoholu. Wynika to m.in. ze zmiany nawyków konsumentów, którzy stawiają na zdrowszy styl życia, a nawet zmiany klimatyczne.

Częstsze stają się spotkania towarzyskie, również na świeżym powietrzu i to nie tylko w weekendy, ale także w tygodniu, kiedy chcemy poczuć smak trunku, ale nie odczuć działania procentów. Piwo bezalkoholowe nie tylko nie zawiera alkoholu – nowe technologie produkcji sprawiają, że dziś w napoju są jego śladowe ilości, a nie jak kiedyś do 0,5%. Dodatkowo jest o połowę mniej kaloryczne od wariantu alkoholowego[*].

Więcej smaku, mniej procentów. Polacy polubili smakowe piwa?

Na tle całej kategorii grupy piw smakowych oraz bezalkoholowych należą do jedynych, które w okresie ostatnich 12 miesięcy w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej wzrosły wartościowo. W kategorii piw smakowych wzrósł jednak także wolumen sprzedaży, a piwa bezalkoholowe straciły znacznie mniej na wolumenie, niż cała kategoria piwa[*].

Obecnie piwa smakowe są czwartą pod kątek wolumenu sprzedaży podkategorią, po lagerach, piwach mocnych, a od 2020 także po piwach bezalkoholowych – informuje Roman Szymanda z CMR. Jak dodaje, wartościowo plasują się jeszcze wyżej, bo na trzecim miejscu.

Systematycznie rośnie dostępna dla klientów małego formatu sklepów oferta, pierwsze miesiące (styczeń-kwiecień) bieżącego roku to już prawie 20 różnych produktów (rok wcześniej było to niecałe 17), a pamiętajmy, że jest to kategoria sezonowa, co oznacza że latem oferta wzrasta – a więc oczekujemy, że tak będzie i tym razem.

Roman Szymanda z CMR

Jakie piwa smakowe wybierają najchętniej Polacy? 

"Najchętniej, a przy tym najczęściej wybieranymi markami w piwach smakowych był Desperados (Grupa Żywiec), Garage i Somersby (Carlsberg) i Captain Jack (Kompania Piwowarska)" – wymienia ekspert. 

Co do produktów na czele popularności znajdują się Desperados Tequila oraz Red 400 ml, a także zeszłoroczna nowość Garage Hard Lemon 440 ml. Jak dodaje Roman Szymanda, "trzeba tutaj zaznaczyć, że nowości napędzają w dużej mierze tę grupę".

Natomiast grupa piw radler oraz shandy obecnie dość dynamicznie spada. Sam udział wolumenowy nie przekracza 1%.

Które marki wygrywają w segmencie piw 0,0%?

Jeśli chodzi o piwa bezalkoholowe, ekspert zaznacza, że z wariantami alkoholowymi łączy je wiele podobieństw, m.in. sezonowość, sposób kupowania, dynamika, a także oczekiwanie konsumentów na nowości.

Piwa bezalkoholowe, cofając się aż do 2018 roku, podwoiły swoją sprzedaż. W ubiegłym roku marką numer 1 w tym segmencie był Lech Free smakowy, który zanotował także wzrost udziałów. Wysokie lokaty to także Warka Radler 0% i Żywiec bezalkoholowy. Największy wzrost spośród czołowych marek zanotowała marka Somersby 0%.

Roman Szymanda

Jeśli chodzi o konkretne produkty, to w zeszłorocznym sezonie letnim na podium znalazły się Żywiec Bezalkoholowe, Lech Free i Heineken 0% (wszystkie produkty w butelce 0,5 l) – wymienia ekspert CMR. "Niemniej dość wysoko znalazły się też zeszłoroczne nowości, a wśród nich Lech Free Arbuz z Miętą czy Somersby Strawberry & Lime. Już teraz na półkach dostępny jest szeroki wachlarz nowości głównych graczy w kategoriach piwnych" – dodaje.

Według danych CMR, w ostatnim sezonie najlepszą dynamiką charakteryzowały się smaki egzotyczne (część także cytrusowe). Jak wskazuje ekspert z instytutu, w sezonie 2022 można oczekiwać kontynuowania tego trendu


[*] https://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/8416753,sprzedaz-piwa-piwo-bezalkoholowe-spadki-sprzedazy.html

Foto: StockAdobe(Juanmi)

Reklama