Czerwiec w małym handlu: Duże spadki sprzedaży typowo wakacyjnych kategorii

Czerwiec w małym handlu: Duże spadki sprzedaży typowo wakacyjnych kategorii

Mimo upałów sprzedaż typowo sezonowych kategorii, jak piwo, lody czy woda, odnotowała w czerwcu spadek wolumenu sprzedaży w sklepach małoformatowych – wskazuje analiza PIH i CMR Panel. W tym czasie obroty w "małym" handlu były wyższe niż rok wcześniej. Odpowiadają za nie przede wszystkim wzrosty cen.

W czerwcu 2022 roku wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 7,9% wyższa niż rok wcześniej. W tym czasie zmalała zarówno liczba transakcji – o 1,4%, jak też liczba kupowanych opakowań.

Drogo, jeszcze drożej

W czerwcu obroty sklepów utrzymały się na podobnym poziomie jak w maju, choć liczba transakcji była nieco niższa. Wzrost wartości sprzedaży w porównaniu z czerwcem ubiegłego roku to efekt wyższych cen, ponieważ zarówno liczba transakcji, jak i liczba opakowań zakupionych produktów była niższa niż przed rokiem.

Średnia liczba opakowań w koszyku w czerwcu była niższa niż przed rokiem (a nawet nieco niższa niż w czerwcu 2019, czyli jeszcze przed wybuchem pandemii), jednak za sprawą rosnących cen średnia wartość koszyka była wyższa – w sklepach małoformatowych klienci za jednorazowe zakupy płacili o 9,5% więcej niż rok wcześniej

W czerwcu wzrosła wartość sprzedaży niemal wszystkich kategorii, jednak w przeliczeniu na litry i kilogramy większość kategorii odnotowała spadki. Najmocniej spadła sprzedaż tych grup produktów, które najmocniej podrożały – kategorie o największym wzroście cen, jak olej, mąki, masło czy kawa mielona.

Typowo wakacyjne kategorie ze spadkami

Mimo upałów sprzedaż kategorii wrażliwych na pogodę, jak piwo, lody, woda czy napoje w ujęciu wolumenowym była niższa niż przed rokiem, kiedy temperatury również były wysokie. W porównaniu do czerwca 2021 roku, w analogicznym miesiącu 2022 roku:

  • sprzedaż wody czystej w ujęciu wolumenowym była o 10% niższa,
  • sprzedaż piwa spadła o 4%,
  • napojów gazowanych – o 3%.

W ujęciu wartościowym sprzedaż piwa była jednak o około 5% wyższa niż przed rokiem, wydatki klientów na napoje gazowane były natomiast o 9% wyższe niż rok wcześniej. Sprzedaż lodów w czerwcu 2022 r. była wprawdzie znacznie wyższa niż w maju, jednak w porównaniu z czerwcem 2021 r. sprzedało się o 19% mniej opakowań lodów impulsowych (wartość sprzedaży tej kategorii spadła o 6%) i o 13% opakowań lodów familijnych.

Spadki sprzedaży już kolejny miesiąc z rzędu notują wódki czyste – w czerwcu klienci sklepów małoformatowych kupili o 4% mniej litrów wódki niż przed rokiem, choć wydatki na tę kategorię zwiększyły się o ponad 5%. Wzrosło natomiast zainteresowanie "wódkami smakowymi", które za sprawą mniejszej zawartości alkoholu, nie drożeją tak mocno, jak warianty czyste. W czerwcu 2022 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 sprzedało się ich o 12% litrów wódek smakowych więcej niż rok wcześniej.

Kiedy Polacy chodzili na zakupy?

Najwięcej klientów odwiedziło sklepy małoformatowe w środę przed długim weekendem związanym z Bożym Ciałem (15 czerwca), a także w upalny piątek będący jednocześnie ostatnim dniem roku szkolnego (24 czerwca), kiedy klienci potrzebowali orzeźwienia.

Na co trzecim paragonie pojawiały się w tym dniu napoje, na co dwunastym lody, przy czym co trzeci klient sięgający po lody, nie kupował już nic więcej.


Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło: PIH
Foto: wiadomoscispozywcze.pl