Czy bojkot Rosji nadal trwa? Zapominają o nim już młodsi konsumenci

Czy bojkot Rosji nadal trwa? Zapominają o nim już młodsi konsumenci

Większość Polaków nadal bojkotuje produkty pochodzące z Rosji. Jak wskazuje badanie firmy EY, na które powołuje się "Rzeczpospolita", 61% konsumentów rzadziej robi zakupy w sieciach, które nadal działają w Rosji. Odpowiedzi różnicuje przede wszystkim wiek. Większymi zwolennikami bojkotu okazują się starsi konsumenci. Czy to oznacza, że młodym nie zależy?

Kto bojkotuje?

Udział respondentów, którzy nie kupują wcale lub kupują rzadziej produkty pochodzące z Rosji rośnie wraz z wyższym wiekiem respondentów. O ile w przypadku osób 55+ bojkot rosyjskich produktów deklaruje 76%, to już w najmłodszej grupie respondentów, którzy liczą od 18 do 24 lat jest to już zaledwie 57%. Różnica w tym przypadku wynosi blisko 20 p.p.

Co ciekawe, wraz z malejącym wiekiem respondentów, maleje także udział osób zaangażowanych w bojkot. W grupie 45-54 latków odsetek ten spadł do 71%, w przypadku osób w wieku 35-44 lat wyniósł już 66%. Z kolei wśród 25-34-latków – 61%.

Podobnie sytuacja wygąda w przypadku pozostałych badanych form bojkotu. Zarówno jesli chodzi o unikanie sieci, które wycofały się z Rosji, jak też unikanie firm, które nadal działają w tym kraju – młodsi respondenci okazują się mniej zdecydowani. Różnica w przypadku każdej kategorii wyniosła minimum 17 p.p.

Sieci kuszą promocjami?

Czy to oznacza, że młodym mniej zależy? Powodów takiego stanu rzeczy może być wiele. Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry, na którą powołuje się "Rz" zauważa, że zainteresowanie bojkotem wyrażają bardziej zaangażowani klienci. W przeciwieństwie do reklam z promocjami, które zobaczy każdy. "Wiele firm dotkniętych bojkotem zwiększyło znacząco wydatki reklamowe, postawiło na więcej promocji, na które dzisiaj w Polsce jest ogromne zapotrzebowanie, w związku z pogarszającą się sytuacją gospodarstw domowych" –dodaje.

Grzegorz Przytuła, partner EY-Parthenon, ekspert Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich EY, zwrócił z kolei uwarunkowanie działań starszych konsumentów. "Wpływ na postawę starszych konsumentów mają ich doświadczenia życiowe związane z PRL oraz większe nastawienie na przekaz z tradycyjnych mediów". Jak przyznał, w przypadku młodszych konsumentów wojenny przekaz został znacznie szybciej zatarty przez inne wydarzenia.


Foto: Ogólnopolski Bojkot Leroy Merlin (Facebook)

Reklama