Rynek niezależny zmaga się z dyskryminującymi warunkami współpracy [RAPORT]

Rynek niezależny zmaga się z&nbspdyskryminującymi warunkami współpracy [RAPORT]

Polskie firmy i lokalni przedsiębiorcy zajmują blisko połowę udziału w kajowym handlu detalicznym[1]. Nadal jednak wielu z nich otrzymuje od producentów gorsze warunki współpracy niż duże sieci dyskontów i supermarketów. Sytuacji polskich detalistów ponownie przyjrzał się Eurocash. W raporcie "Równi w Biznesie" opublikowano wyniki monitoringu warunków współpracy oferowanych przez producentów.

Handel lokalny w Polsce

Handel lokalny w Polsce ma wyjątkowe znaczenie – nie tylko ze względu na ogromny udział w rynku detalicznym (co czyni nasz kraj fenomenem w skali Europy), ale także z uwagi na fakt, że dociera on do mieszkańców nawet najmniejszych miejscowości. Jego ważność będzie rosła, szczególnie że popularność miast w Polsce spada na rzecz mniej zaludnionych obszarów. Na przestrzeni lat 2011-2021 liczba mieszkańców miast spadła o 3%, a liczba ludności na wsi zwiększyła się o 1%[2].

"Polska to bez wątpienia kraj przedsiębiorczy. Aż 99,8% firm w naszym kraju należy do sektora MŚP, generując praktycznie połowę naszego PKB[3]" – podkreśla Małgorzata Obrębska, dyrektor działu zakupów centralnych i marki własnej w Grupie Eurocash.

Jak dodaje, znakomita część przedsiebiorców działa lokalnie. "Wspieranie ich jest niezwykle ważne, a już szczególnie w czasach, gdy musimy bardzo mocno skupić się na pobudzaniu polskiej gospodarki" – mówi Małgorzata Obrębska.

Ranking Równi w Biznesie jest publikowany co kwartał przez Grupę Eurocash. W ramach monitoringu firma sprawdza, jakie warunki współpracy producenci oferują kanałowi niezależnemu, a jakie centralnie zarządzanym sieciom dyskontów i supermarketów. Co pokazują najnowsze wyniki?

Rynek niezależny nadal dyskryminowany

Ranking Równi w Biznesie sprawdza, jak wygląda strategia cenowa oraz dystrybucyjna największych producentów FMCG w Polsce. Jak pokazuje najnowsza edycja zestawienia, bazująca na danych za I kw. 2022 r., rynek niezależny dalej zmaga się z dyskryminującymi warunkami współpracy w porównaniu do dyskontów i centralnie zarządzanych sieci handlowych.

Według wyników raportu Grupy Eurocash, w porównaniu do oferty kierowanej do dyskontów i supermarketów, niezależni detaliści otrzymują gorszą propozycję współpracy od takich producentów jak: Foodcare w kategorii przypraw, McCormick w przypadku musztard, Unilever (środki do prania), Storck (praliny), De Care (warzywa konserwowane i makarony). 

Gorsze warunki w kategorii słodyczy

W dużym formacie uprzywilejowana jest przede wszystkim kategoria słodyczy. Wśród produktów znacznie tańszych w dyskontach i supermarketach przeważają praliny, czekolady i słodkie, paczkowane wypieki – chodzi tu o producentów takich jak: Storck, Lindt & Sprüngli czy Mondelēz International. Lepsze warunki cenowe dyskontom i supermarketom oferuje także producent konserw i makaronów DeCare.

Produkty dedykowane dyskontom

Kanał wielkoformatowy faworyzują także firmy, które oferują centralnie zarządzanym sieciom handlowym produkty dedykowane, a więc takie, których konsument nie dostanie nigdzie indziej. Do tego grona niezmiennie należy producent makaronów Barilla, producent musztard McCormick, producent herbat USP Zdrowie i producent środków do prania Unilever.

Przechylenie równowagi, czyli orodukty dedykowane na rynku niezależnym  

Jednym z kryteriów oceny w ramach Rankingu Równi w Biznesie jest oferta produktów dedykowanych dla danego kanału sprzedaży. Od lat obserwujemy trend, który pokazuje, że takie produkty powstają głównie dla dużych sieci dyskontów. Warto jednak zwrócić uwagę na dostawców, którzy zaczynają dostrzegać potencjał sklepów lokalnych w tym obszarze.

Przykładem może być współpraca firmy Carlsberg z Grupą Eurocash. Do sprzedaży w sklepach pod szyldami: Delikatesów Centrum, Groszka, Lewiatana, Euro Sklepu, ABC i Gamy trafiły dedykowane piwa marki Okocim: smakowe w wariantach Mocna Wiśnia oraz Grejpfrut z Limonką (w butelce), a także piwo jasne 0% dostępne w butelce i puszce. Produkty są także dostępne na platformie eurocash.pl, na której zaopatrywać mogą się właściciele sklepów współpracujących z Grupą.

"Współpraca z firmą Carlsberg to dla nas dowód na to, że produkty dedykowane, dotychczas dostępne głównie dla dyskontów i wielkich sieci hipermarketowych, niosą ogromny potencjał także w kanale niezależnym. Mamy nadzieję, że inni dostawcy podążą tym wzorem, do czego mocno ich zachęcamy" – podsumowuje Małgorzata Obrębska.  


[1] Udział kanału małoformatowego w całym polskim rynku FMCG wynosi 45,4%. Źródło: Opracowanie własne Eurocash na podstawie danych NielsenIQ: Panel Handlu Detalicznego, udział kanału Small Format w sprzedaży wartościowej Total Poland kategorii spożywczych, chemicznych i papierośniczych, MAT May 2022.
[2] Dane GUS, za: https://polskieradio24.pl/42/273/artykul/2982593,uciekamy-z-miasta-na-wies-spis-powszechny-potwierdzil-obserwowane-od-lat-zjawisko
[3] https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/PARP-26_Raport-2021-07-22_WCAG_210726.pdf

Reklama