Które marki faworyzują dyskonty? Znamy wyniki rankingu Równi w Biznesie

Które marki faworyzują dyskonty? Znamy wyniki rankingu Równi w Biznesie

Końcówka zeszłego roku przyniosła podwyżki cen w wielu obszarach, także w kategorii FMCG. Pomimo dużych zmian na rynku warunki współpracy, jakie producenci oferują sklepom, pozostają nierówne. Którzy dostawcy faworyzują dyskonty, a którzy stawiają na rozwój na rynku niezależnym? Na to i inne pytania odpowiada ranking Równi w Biznesie, który sprawdza, w jaki sposób producenci traktują polskie sklepy lokalne.

W czwartym kwartale 2021 r. Grupa Eurocash po raz kolejny sprawdziła, jak wygląda strategia dystrybucyjna i cenowa największych producentów FMCG w Polsce. Wielu dostawców wciąż oferuje preferencyjne warunki współpracy centralnie zarządzanym sieciom, choć zdarzają się i tacy, którzy stawiają przede wszystkim na rozwój na rynku niezależnym.

 Wyniki rankingu z 2021 roku pokazują, że coraz więcej produ­centów dostrzega potencjał lokalnych sklepów oraz możliwość rozwoju na rynku niezależnym. Wciąż jednak obserwujemy duże nierówności w niektórych kategoriach produktowych, przede wszystkim wśród największych dostawców. Już od pięciu lat przekonujemy współpracujących z nami producentów, że wyrównane ceny i atrakcyjny asortyment we wszystkich sklepach to same korzyści dla konsumentów, którzy chcą robić zakupy blisko domu i wygodnie. Dzięki rankingowi Równi w Biznesie wszyscy dostawcy mogą ocenić swoją strategię dystrybucyjną w kontekście równego traktowania klientów.

Dominik Kasperek, dyrektor zakupów centralnych w Grupie Eurocash

W produktach na wyłączność bez zmiany na lepsze

Najnowsze wyniki rankingu pokazały, że wśród producentów nadal jest sporo firm oferujących asortyment dedykowany supermarketom i dyskontom, czyli taki, którego konsument nie znajdzie nigdzie indziej.

W tym niechlubnym gronie znalazł się po raz kolejny producent makaronów Barilla z aż 47% udziałem produktów na wyłączność w sprzedaży. W kategorii herbat wyróżnia się w tym obszarze USP Zdrowie, a w kategorii musztard – firma McCormick.

Warto zauważyć, że udział produktów dedykowanych w sprzedaży niektórych wymienionych producentów (Barilla, Musztardy McCormick, Graal) nie tylko nie zmalał, ale wręcz zwiększył się w stosunku do wyników z poprzednich kwartałów. Tylko 15% wszystkich analizowanych w ramach rankingu producentów nie czerpało w ogóle dochodów ze sprzedaży produktów na wyłączność.

Dyskonty otrzymują lepsze warunki współpracy

Wśród producentów faworyzujących centralnie zarządzane sieci w obszarze cen w ofercie również figurują te same marki co w poprzednich kwartałach. Wyższe ceny w sklepach lokalnych dotyczą przede wszystkim produktów z kategorii pralin, makaronów, musztard i środków do prania.

Jak informuje Dominik Kasperek, dyrektor zakupów centralnych w Grupie Eurocash, wciąż utrzymuje się tendencja, że najwięksi producenci zagraniczni oferują dyskontom i supermarketom lepsze warunki współpracy.

Do takich marek niezmiennie należą Coca-Cola, Lindt, Unilever czy Storck. Także niektórzy polscy dostawcy znaleźli się wysoko w tym zestawieniu, m.in. producent pralin czekoladowych Vobro czy produktów kuchni świata De Care.

Dominik Kasperek

Które produkty kupimy taniej w sklepach lokalnych?

Od reguły są oczywiście wyjątki. Niezmiennie w lokalnych sklepach detalicznych kupimy taniej m.in. produkty nabiałowe: przede wszystkim śmietanę oraz serki słodkie i homogenizowane.

Tańsze śmietany oferuje sklepom niezależnym aż dwóch producentów: Jogo i Spółdzielnia Mleczarska Gostyń, która ponadto nie różnicuje oferty dla sklepów niezależnych i dyskontów. Taniej w sklepach lokalnych kupimy również serki homogenizowane firmy Jana.

Dobre warunki współpracy oferują niezależnym przedsiębiorcom także wybrani dostawcy zagraniczni, m.in. ryżu (niezmiennie litewski producent Gemini Grupe) i dżemów (hiszpańska Grupa Angel Camacho, do której należy polska firma Stovit). Wśród kategorii, których producenci dobrze traktują sklepy lokalne, warto też wspomnieć o warzywach konserwowych i konserwach mięsnych.


Fot.: mat. redakcji

Reklama