Gwałtownie rośnie sprzedaż kategorii sezonowych w małych sklepach

Gwałtownie rośnie sprzedaż kategorii sezonowych w&nbspmałych sklepach

Maj był kolejnym miesiącem, w którym zauważalne były spore wzrosty cen. Mimo tego, że klienci małoformatowych sklepów kupowali mniej produktów niż rok czy dwa lata temu, cena za koszyk wzrosła. 

Według danych PIH i CMR Panel wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wzrosła w maju o 13,5% względem analogicznego okresu rok wcześniej. W tym czasie zwiększyła się także liczba transakcji – o 9,1% r/r. Co to oznacza w praktyce?

Majowe zakupy Polaków

Klienci mniejszych sklepów w maju częściej robili zakupy i jednorazowo wydawali podczas nich więcej. Warto jednak pamiętać o tym, że dane porównywane są do pandemicznego maja 2021 roku, kiedy obowiązywał szereg ograniczeń – przez znaczą część miesiąca zamknięte były restauracje i kina, a większość uczniów uczyła się zdalnie.

W porównaniu do maja ubiegłego roku zmniejszyła się natomiast liczba kupowanych produktów. Przeciętnie w koszyku znajdowało się 3,7 produktów. Tym samym średnia liczba opakowań na paragonie zarejestrowana w maju br. jest dokładnie taka jak  w okresie przed pandemią, czyli w maju 2019 roku. Mogłoby się wydawać, że zmiana ta sugeruje powrót nawyków zakupowych konsumentów do czasów sprzed pandemii. Jednak równie możliwym scenariuszem jest po prostu oszczędność – szczególnie, że za koszyk mniejszy niż rok temu płacimy więcej.

Co ciekawe, według danych PIH i CMR Panel, do poziomu sprzed 3 lat powrócił odsetek paragonów zawierających 1 lub dwie pozycje. W maju podczas zakupów w sklepie małoformatowym co drugi klient kupował 1 lub 2 produkty

Drożyzna bije z półek. Co na to klienci małych sklepów spożywczych?

Według danych PIH i CMR Panel, średnia wartość koszyka w maju 2022 roku wynosiła 19,30 zł. Względem ubiegłego roku odnotowano 4% wzrost (przy jednoczesnym spadku liczby produktów na paragonie). Wyższe niż przed rokiem kwoty na to po prostu efekt wzrostu cen. Które produkty podrożały najmocniej?

  • Znacznie droższe niż przed rokiem są podstawowe produkty spożywcze, takie jak mleko (wzrost średniej ceny o ponad 25%), cukier, olej (wzrost o ponad 60%) czy masło.
  • Istotnie podrożały także produkty zbożowe, jak mąka (za kilogram trzeba zapłacić o 40% więcej niż przed rokiem), makaron i pieczywo.

Autorzy badania zwracają uwagę na to, że kategorie, które podrożały najbardziej – masło, olej, mąki czy cukier – notują spadki sprzedaży w ujęciu wolumenowym. Oznacza to, że klienci ograniczają ich zakupy w sklepach małoformatowych i szukają tych produktów w niższych cenach w innych formatach sklepów.

Najczęściej kupowane kategorie w małych sklepach spożywczych

Wysokie, majowe temperatury przyczyniły się do wzrostu sprzedaży trzech ważnych kategorii. Podium zajęły:

  • lody – liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria była o 14% wyższa niż przed rokiem i o 150% wyższa niż w kwietniu;
  • wody czyste;
  • piwa – w przeliczeniu na litry jego sprzedaż wzrosła o około 5%, natomiast liczba klientów kupujących tę kategorię wzrosła o 25%.

Alkohole określane powszechnie jako wódki smakowe (w których zawartość alkoholu jest systematycznie obniżana, przez co wzrost cen jest łagodniejszy niż w przypadku wódek czystych) odnotowały w tym czasie wzrost sprzedaży o niemal 9% w ujęciu wolumenowym, co przełożyło się na 16% wzrost wartości sprzedaży.

W maju 2022 r. lepiej niż przed rokiem sprzedawały się także słodycze impulsowe, gumy do żucia i drobne przekąski, takie jak rogaliki czy musy owocowe, kupowane często przed szkołą lub pracą.

Z analizy paragonów wynika również, że w bieżącym roku Polacy bardziej niż przed rokiem przykładają się do robienia przetworów – w maju duży wzrost sprzedaży (i to mimo znaczących wzrostów cen) odnotował cukier żelujący.

Natomiast słabiej niż przed rokiem sprzedawały się natomiast wódki czyste – w maju 2022 r. wolumen ich sprzedaży w sklepach małoformatowych spadł o 9%, jednak wydatki na tę kategorię, za sprawą wyższych cen były nieco wyższe niż przed rokiem.


Fot. mat. własne redakcji

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Reklama