Sprzedaż detaliczna w maju urosła, ale poniżej oczekiwań

Sprzedaż detaliczna w&nbspmaju urosła, ale poniżej oczekiwań

Sprzedaż detaliczna odnotowała w maju spadek o 1,7% względem kwietnia – podaje Główny Urząd Statystyczny. Z kolei w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku zanotowała wzrost o ponad 8%. Daleko jednak do notowanego w kwietniu wzrostu na poziomie 19%.

Sprzedaż detaliczna w maju 

"Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2022 roku była wyższa niż przed rokiem o 8,2%" – poinformował w najnowszym komunikacie GUS. Spadek odnotowano natomiast w relacji do kwietnia – dokładnie o 1,7%. Z kolei w okresie od stycznia do maja tego roku odnotowano wzrost o 10,6% r/r.

Największy skok  względem maja 2021 roku odnotowały (w cenach stałych) produkty z grup:

  • pozostałe (+18%),
  • tekstylia, odzież, obuwie (+17,7%),
  • farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (+15,4%),
  • żywność, napoje i wyroby tytoniowe (+10,5%).
Źródło danych: GUS

Majowe wyniki – mimo że na plusie – nie powinny budzić wielkiej radości. Ekonomiści prognozowali wyższe wzrosty sprzedaży w Polsce. Eksperci z mBanku wskazywali na 8,8%. Natomiast ekonomiści PKO Banku Polskiego oczekiwali wzrostu sprzedaży detalicznej na poziomie 12,7% r/r.

Handel internetowy

"W maju 2022 r. w porównaniu z kwietniem br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 0,8%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży >ogółem< był taki sam jak w poprzednim miesiącu br. – 8,9%" – czytamy w komunikacie GUS-u.

Największy wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" – wzrost do poziomu 21,9% względem kwietniowych 21%.

Spadek udziału odnotowano natomiast w grupach:

  • tekstylia, odzież, obuwie (odpowiednio z 24,4% do 22,3%),
  • meble, rtv, agd  (z 17,4% do 16,7%). 

Fot. StockAdobe(Natallia)

Reklama