Sprzedaż detaliczna odnotowała w maju spadek o 1,7% względem kwietnia – podaje Główny Urząd Statystyczny. Z kolei w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku zanotowała wzrost o ponad 8%. Daleko jednak do notowanego w kwietniu wzrostu na poziomie 19%.
Sprzedaż detaliczna w maju
"Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2022 roku była wyższa niż przed rokiem o 8,2%" – poinformował w najnowszym komunikacie GUS. Spadek odnotowano natomiast w relacji do kwietnia – dokładnie o 1,7%. Z kolei w okresie od stycznia do maja tego roku odnotowano wzrost o 10,6% r/r.
Największy skok względem maja 2021 roku odnotowały (w cenach stałych) produkty z grup:
- pozostałe (+18%),
- tekstylia, odzież, obuwie (+17,7%),
- farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (+15,4%),
- żywność, napoje i wyroby tytoniowe (+10,5%).
Majowe wyniki – mimo że na plusie – nie powinny budzić wielkiej radości. Ekonomiści prognozowali wyższe wzrosty sprzedaży w Polsce. Eksperci z mBanku wskazywali na 8,8%. Natomiast ekonomiści PKO Banku Polskiego oczekiwali wzrostu sprzedaży detalicznej na poziomie 12,7% r/r.
🇵🇱 Sprzedaż detaliczna (realna) z lekkim zaskoczeniem w dół (8,2% vs oczekiwane 8,8%). Spadek dynamiki z poprzednio notowanych 19% to głównie baza statystyczna. Ale przyglądając się bliżej zobaczymy, że idziemy "po trendzie". Fajerwerków nie ma. Po trendzie = procentowo wolniej. pic.twitter.com/G3CofTFiWu
— mBank Research (@mbank_research) June 22, 2022
Baza statystyczna z poprzedniego roku odwraca się (zamykanie sklepów - niska, otwieranie - wysoka) i sprzedaż detaliczna hamuje z 19 do 8,2% r/r. Uwagę zwraca dość słaby naszym zdaniem wynik sprzedaży dóbr trwałych oraz solidny wzrost sprzedaży żywności (uchodźcy). pic.twitter.com/tSvE4JQqPQ
— Analizy Pekao (@Pekao_Analizy) June 22, 2022
Handel internetowy
"W maju 2022 r. w porównaniu z kwietniem br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 0,8%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży >ogółem< był taki sam jak w poprzednim miesiącu br. – 8,9%" – czytamy w komunikacie GUS-u.
- Przeczytaj komentarze ekspertów nt. handlu online: E-commerce w czasach szalejącej inflacji – kto straci najwięcej?
Największy wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" – wzrost do poziomu 21,9% względem kwietniowych 21%.
Spadek udziału odnotowano natomiast w grupach:
- tekstylia, odzież, obuwie (odpowiednio z 24,4% do 22,3%),
- meble, rtv, agd (z 17,4% do 16,7%).
Fot. StockAdobe(Natallia)