Tworzą ją już 22 zakłady produkcyjne, 34 własne centra dystrybucyjne, w tym pierwsze w branży hurtownie w formacie Cash&Carry, oraz 147 sklepów Mlekovitka i sklep internetowy. Mowa o firmie Mlekovita – liderze w branży mleczarskiej, którego początki sięgają pierwszej połowy XX wieku!
Brand Mlekovita pojawił się na rynku po raz pierwszy w latach 90. XX wieku. Twórcą nazwy i logo jest Dariusz Sapiński, który zarządza firmą już od czterech dekad. Obecnie marka obchodzi swoje 30-lecie. Jak wyglądały początki?
Wszystko zaczęło się prawie 95 lat temu...
Firma, której centrala usytuowana jest w stolicy polskiego mleczarstwa, malowniczym podlaskim miasteczku, swoją renomę tworzy blisko 95 lat. Do lat 90. XX w. była jedną z wielu, wówczas blisko 310 okręgowych spółdzielni mleczarskich (a ponad 430 przedsiębiorstw zajmujących się skupem i przerobem mleka). Gdy jednak za sprawą Prezesa Zarządu Dariusza Sapińskiego rozpoczął się okres dynamicznego rozwoju, zapadła decyzja o wyróżnieniu ówczesnej Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Wysokiem Mazowieckiem spośród innych podobnych firm.
...później nadszedł czas na nową markę i identyfikację...
Prace nad koncepcją nowej marki zostały zainicjowane w 1991 r. Stworzenie nazwy i opracowanie logo przez Prezesa Zarządu Dariusza Sapińskiego oraz wprowadzenie ich jako brandu na szaty graficzne produktów zajęły zaledwie kilka miesięcy i już w 1992 roku marka MLEKOVITA mogła zadebiutować na rynku, a wyroby nią oznaczone znaleźć się na sklepowych półkach.
Pojawienie się marki Mlekovita na rynku było o tyle istotne, że wyznaczyło nowe trendy – drogę do naśladowania dla innych spółdzielni mleczarskich w Polsce, a firmie z Wysokiego Mazowieckiego otworzyło drzwi do dynamicznego rozwoju.
...obecnie Mlekovita jest największą grupą mleczarską w regionie
Od tej chwili spółdzielnia rosła bowiem w siłę – w ciągu ostatnich trzech dekad liczba spółdzielni mleczarskich spadła o połowę, a Mlekovita w roku jubileuszu 30-lecia brandu jest największą grupą mleczarską nie tylko w Polsce, ale w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Tworzą ją już 22 zakłady produkcyjne, 34 własne centra dystrybucyjne, w tym pierwsze w branży hurtownie w formacie Cash&Carry, oraz 147 sklepów Mlekovitka i sklep internetowy www.mlekovitka.pl.
- Przeczytaj też: Już 30% masła produkowanego w Polsce to masło z MLEKOVITY
Ponadto Mlekovita od lat pracuje zgodnie ze Zintegrowanym Systemem Zarządzania, obejmującym System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001 oraz System Bezpieczeństwa Żywności FSSC 22000, który jest równoważny z IFS i BRC.
Co kryje się za niepowtarzalnym sukcesem firmy?
Swoją obecną pozycję i siłę marki Mlekovita zawdzięcza efektywnemu zarządzaniu. Prezes Dariusz Sapiński od początku swojej pracy na czele firmy dążył do stałego jej rozwoju, zdobywania rynków międzynarodowych i umacniania pozycji poprzez profesjonalizm i najwyższą jakość oferowanych produktów. Twórcze i nowatorskie podejście do biznesu pozwoliły odnieść sukces w mocno konkurencyjnej branży mleczarskiej – sukces, którego miarą jest siła marki.
Wszystko to dowodzi, że obrana 30 lat temu droga była słuszna – Mlekovita od początku swojego istnienia cieszy się uznaniem zarówno konsumentów, jak i ekspertów, zdobywając liczne nagrody dla marki i jej produktów. Od lat jest najcenniejszą marką produkcyjnego i spożywczego sektora polskiej gospodarki, co potwierdzają rankingi najcenniejszych marek m.in. "Gazety Finansowej" i "Forbesa", w których w swojej branży Mlekovita nie ma sobie równych.
Przychody firmy co dekadę wzrastają dwudziestokrotnie, w 2021 roku wyniosły ponad 6,3 mld złotych. W ostatnim roku na inwestycje wydano blisko 85 mln złotych, a w ostatnim dziesięcioleciu – ponad 1 mld złotych. Dwie najważniejsze w ostatnim czasie to zakończona w 2017 r. największa w historii firmy inwestycja: budowa Fabryki Proszków Mlecznych oraz otwarte w 2021 r. największe i najnowocześniejsze w mleczarstwie centrum logistyczne. Pozwala to z ufnością patrzeć w przyszłość i rozwijać firmę i brand Mlekovita.
Fot. Dariusz Sapiński, prezes zarządu Grupy Mlekovita (mat. redakcji)