Najwięcej punktów w rankingu (28) zyskała usługa Lisek.App, 27 zdobył Jush!, natomiast Bolt Market uzyskał wynik 22 punktów.
Eksperci ASM Sales Force Agency w badaniu usług szybkich dostaw zakupów do domu przeanalizowali 11 czynników, wśród których znalazły się między innymi dostęp do aplikacji, warunki dostawy, dostępność produktów czy obsługa klienta.
Ekspresowa dostawa do domu
Polacy zamawiają zakupy do domu w dwóch sytuacjach. Gdy nie chcą lub nie mogą udać się do sklepu lub gdy zależy im na czasie a lista zakupów jest stosunkowo krótka.
Z przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency badania wynika, że najkrótszy deklarowany czas dostawy ma Lisek APP – 15 minut. W przypadku usługi Jush! wartość ta waha się od 15 do 20 minut, natomiast Bolt Market proponuje dostawę w czasie 20-30 minut.
Ceny mają mniejsze znaczenie
Zakupy we wszystkich trzech aplikacjach były tańsze o 6,5% od zamawianych w kanale e-grocery, ale droższe o 11% niż w sieciach sklepów tradycyjnych.
Analiza 10 grup produktowych pokazała, że zarówno w dark store’ach, jak i w kanale e-grocery oferowano po 5 najdroższych grup produktowych.
W dark store’ach droższe były chemia domowa i kosmetyki, dodatki, napoje, produkty tłuszczowe oraz sypkie, natomiast w e-grocery droższe były mięso i wędliny, mrożonki, nabiał, słodycze oraz używki i piwo. Najtańszy w przypadku dark store’ów był nabiał.
Opłaty
Zakupy w sklepach magazynowych typu dark store można realizować w różnych przedziałach czasowych, przez 7 dni w tygodniu.
Najwcześniej zamówienia można składać w Jush!, bo od godziny 7.00, najpóźniej zakupy przywiezie Bolt Market – w piątek i sobotę do 1.00 w nocy. Jush! deklaruje dostępność na poziomie 112 godzin tygodniowo, Lisek APP 105 godzin, a Jush! 96.
Każda z trzech analizowanych usług oferuje dostawę za 0 zł, ale trzeba wydać konkretną kwotę np. 40 lub 50 zł (Lisek APP i Jush!). W przypadku Bolt Market jest to uzależnione od obciążenia i odległości jaką musi przejechać kurier. Najwyższą opłatę za dostawę oferuje Bolt Market (13,49 zł), dalej jest Lisek APP (4,99 zł) oraz Jush! (3,99 zł).
Dostępność i formy płatności
Największą dostępność deklarował Bolt Market – jego usługi są dostępne we wszystkich 18 dzielnicach Warszawy. Lisek APP oferuje swoje usługi w 14 dzielnicach, natomiast Jush! w 11.
Jeśli chodzi o formy płatności, to Lisek APP i Jush! oferują kilka różnych sposoby płatności elektronicznych, w przypadku Bolt Market za zakupy możemy zapłacić tylko za pomocą karty płatniczej podłączonej do aplikacji.
Fot. StockAdobe(Vitaliymateha)
Badanie przeprowadzono w następujący sposób: analitycy ASM Sales Force Agency wybrali 11 kategorii, w ramach których oceniano poziom oferowanej usługi. W każdej z nich można było zdobyć maksymalnie 3 punkty. Analizowano: dostęp do aplikacji, dostęp do usługi, warunki dostawy, godziny otwarcia sklepów, sposoby rozliczenia płatności, opcje rabatów, formę podsumowania zakupów, przebieg realizacji zmówienia, dostępność produktów, dostępność grup produktowych oraz kontakt z Biurami Obsługi Klienta.