Rośnie udział płatności bezgotówkowych w liczbie transakcji. W punktach handlowo-usługowych wynosił on w 2021 roku już 57%. Pozostałe 43% transakcji wykonano w tym czasie gotówką. Płatności bezgotówkowe zwiększyły swój udział o 3 p.p. w porównaniu do 2020 r. i aż o 11 p.p. w stosunku do roku 2019 – pokazują wyniki badania konsumenckiego przygotowanego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Wyraźny wzrost wykorzystania płatności kartowych, który zaobserwowaliśmy podczas pandemii COVID-19 nie słabnie. Konsumenci, którzy przenieśli się na bezgotówkowe transakcje, nie wracają do gotówki. Badanie "Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce", przygotowane przez zespół pod kierownictwem dr hab. Michała Polasika dla Fundacji Polska Bezgotówkowa pokazuje utrzymującą się tendencję wzrostową wykorzystania płatności bezgotówkowych w Polsce.
Z danych wynika, że od 2020 r. obieg bezgotówkowy wyprzedza płatności gotówką, osiągając kolejno w 2020 r. 54% udziału w liczbie transakcji zrealizowanych w punktach handlowo-usługowych, a w 2021 r. zwiększając ten wskaźnik do 57%.
Kto przekonał się do płatności bezgotówkowych?
Badanie Fundacji pokazuje, że mężczyźni są nieco większymi zwolennikami płatności bezgotówkowych (59%) niż kobiety (54%). Wyraźną różnicę pod tym kątem widać w zastosowaniu płatności NFC, z których korzysta dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet.
9 na 10 respondentów między 18 a 24 r. ż. deklaruje, że płaci bezgotówkowo (89%). Najmłodsze pokolenie, jest również najbardziej ubankowione – 90% z nich przyznaje, że posiada konto bankowe/ROR. Dla porównania wśród osób między 65-75 r.ż. takiej odpowiedzi udzieliło 70% respondentów.
Do sklepu ze smartphonem
Niemal co czwarty respondent (22%) przyznaje, że korzysta z mobilnych płatności zbliżeniowych przy użyciu technologii NFC. Potencjał płatności telefonem jeszcze nie został w pełni wykorzystany – 47% ankietowanych przyznało, że w przyszłości zamierza płacić za pomocą smartphone’a.
Fot. StockAdobe(leungchopan)
Badanie "Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce", przygotowane zostało przez zespół pod kierunkiem dr hab. Michała Polasika dla Fundacji Polska Bezgotówkowa za pomocą wywiadów telefonicznych KANTAR (CATI), wśród ogólnopolskich konsumentów N=1000 w 2022 r.