Letnia oferta alkoholi wyróżnia się różnorodnością i sezonowymi, lekkimi wariantami. Prym wiodą musujące wina i prosecco, owocowe piwa, a także alkohole, które pasują do drinków. Ofertę uzupełnia rosnący segment wariantów 0%, a także trunki kraftowe. Jakie typowo letnie trendy występują w poszczególnych segmentach rynku alkoholi?
Rynek alkoholi wciąż ewoluuje. Wiele działo się w kategoriach piwnych, rozwinął się segment lekkich trunków, a nawet wariantów bezalkoholowych. Polacy pokochali prosecco, zmienili podejście do ginu, z roku na rok wzmacnia się pozycja whisky, a wino białe już niedługo będzie popularniejsze niż czerwone. Duży rozwój obserwuje się w segmencie wódek kraftowych, a rzemieślnicze alkohole wysokoprocentowe stają się coraz bardziej popularne i być może powtórzą sukces, jaki w minionych latach osiągnęły piwa kraftowe.
Letnie preferencje w kategorii alkoholi mocnych
"Latem konsumenci chętniej sięgają po lżejsze, owocowe smaki, rośnie więc zainteresowanie kolorowymi wódkami (choć większość wódkami nie jest, bo zawartość alkoholu wynosi poniżej 37,5%) i smakowymi wariantami whisky czy Bourbonów oraz koktajlami" – informuje Elżbieta Kwiecińska-Prysłopska, dyrektor generalna Stowarzyszenia Polska Wódka.
Zwiększa się także oferta mocnych alkoholi w wersjach smakowych. "Obecnie konsumenci mają do wyboru średnio około dwóch wariantów tego typu trunków na sklepowych półkach" – dodaje Elżbieta Kwiecińska-Prysłopska.
Dużą popularnością podczas sezonu letniego cieszą się koktajle na bazie wódek, whisky czy coraz bardziej popularnego ginu i rumu, wina musujące, ale również – bezalkoholowe wersje trunków. Szczególną popularnością, zwłaszcza w gorące dni, cieszą się smaki cytrusowe.
Droższe, wysokogatunkowe trunki
Jednym z wyraźnie zauważanych trendów na rynku wódki jest rozwój segmentu premium. Jak przyznaje Elżbieta Kwiecińska-Prysłopska, Polacy coraz częściej sięgają po droższe, wysokogatunkowe alkohole, co zaobserwowaliśmy głównie podczas trwania pandemii.
- To też może Cię zainteresować: Rynek alkoholi w Polsce – wszystko co musisz o nim wiedzieć
To wielka szansa dla wódek stosujących chronione oznaczenie geograficzne Polska Wódka/Polish Vodka, które, przypomnijmy, muszą być wyprodukowane z pochodzących z naszych rodzimych upraw polskich tradycyjnych surowców: żyta, pszenicy, owsa, jęczmienia, pszenżyta lub ziemniaków, a cały proces wytwarzania musi odbywać się w Polsce.
Duży rozwój widać również w rosnącym wyborze wódek kraftowych, kierowanych do węższego grona klientów. Rzemieślnicze alkohole wysokoprocentowe stają się bardziej popularne, podobnie, jak w minionych latach kraftowe piwa.
Zwróćmy uwagę na gin
Gin to kategoria, która w ostatnim roku była jedną z dynamiczniej rozwijających na rynku alkoholi. Ostatnie lata przyniosły gwałtowny wzrost zainteresowania tym trunkiem. Rosnące wyniki sprzedaży są ważnym powodem do uzupełnienia zapasów w sklepie w tym segmencie.
Latem ukochany przez wszystkich poziom temperatur idealnie dopełnia gin & tonic. Ten minimalistyczny koktajlowy klasyk zawsze się udaje, jeśli jest przygotowany na bazie najwyższej jakości alkoholu.
Kolorowo i ze smakiem
Sprzedaż alkoholi w dużej mierze opiera się na sezonowości. Alkohole smakowe i kolorowe to trunki, których spożycie znacząco wzrasta w okresie letnim. Wówczas oferta wielu marek jest poszerzana o smakowe kompozycje, a ich konsumpcja mocno idzie w górę – zwłaszcza w gronie młodszych konsumentów.
Rynek whisky
Według raportu IWSR (International Wine&Spirit Research) rynek whisky to druga największa i najszybciej rosnąca kategoria alkoholi w Polsce. Co istotne, ostatnich wzrostów – jak zauważa Jarosław Buss – nie zahamowała ani pandemia koronawirusa, ani też wzrost akcyzy czy nawet Brexit.
Utrzymanie dotychczasowej dynamiki jest bardzo możliwe – zwłaszcza w przypadku droższych odmian tego trunku. Potwierdzają to dane opublikowane w 11. edycji raportu "Rynek dóbr luksusowych w Polsce", przygotowanej przez firmę doradczą KPMG. Wynika z nich, że napoje wysokoprocentowe odpowiadają za 75% całego segmentu, z czego aż 87,6% to część przypadająca na whisky i whiskey. Równocześnie autorzy raportu zwracają uwagę na fakt, że w kolejnych latach whisky ma jeszcze umocnić swoją pozycję w Polsce, z prognozowanym średniorocznym wzrostem wynoszącym 6,2%.
Rynek whisky to zróżnicowany i bardzo bogaty świat, dlatego idealna półka sklepowa to taka, która oferuje szerokie spektrum smaków, aromatów, kierunków geograficznych i... cen. Od kilku lat trwa hossa na rynku whisky – na świecie powstaje coraz więcej destylarni, a oferty znanych marek stale się powiększają. W Polsce zaczęła się era poszukiwaczy przygód. Podróżujemy, chłoniemy różne kultury, smaki, mamy dostęp do niezliczonej ilości trunków.
Wino na lato – prosto i bezpretensjonalnie
Nadejście lata niesie ze sobą wyraźnie widoczną zmianę preferencji wśród konsumentów. Nadchodzi czas win lżejszych, prostszych i bezpretensjonalnych – o charakterze, który znakomicie dopełni beztroskie chwile odpoczynku i spotkania w swobodnej atmosferze.
- Przeczytaj też: Sprzedaż bezalkoholowych win notuje ponad 40% wzrost rok do roku
Jak podkreśla Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa – należy się spodziewać, że wzrośnie zainteresowanie winami białymi i różowymi. Wyjątkowo dobrze komponują się one z letnim menu, podkreślając smak lekkich, sezonowych dań.
Wśród win aromatyzowanych, w sezonie letnim, dużym zainteresowaniem cieszą się te o owocowych aromatach i z dodatkami soków owocowych. Wachlarz dostępnych smaków z roku na rok rośnie – od truskawki, owoców leśnych czy brzoskwini, przez mango i arbuza, aż po granat. Są one szczególnie lubiane przez młodszych konsumentów, tych, którzy do win i ich tradycji podchodzą z mniejszą powagą.
- To też może Cię zainteresować: TOP 6 trendów w konsumpcji wina w 2022 roku. Co się zmieni?
W trakcie letnich przyjęć królują wina musujące. To moda obserwowana już od dłuższego czasu, a prognozy wskazują, że zainteresowanie nimi w tym sezonie nie wyhamuje – rozwijać się będzie tak dynamicznie, jak do tej pory.
Prosecco – lekkie i orzeźwiające
Prosecco to najbardziej popularne włoskie wino musujące – przyznaje Magdalena Zielińska. Stało się ono niezwykle modne w ostatnich latach, co dotyczy nie tylko polskiego rynku. Co sprawia, że konsumenci tak chętnie sięgają po prosecco? Zdaniem prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, jest kilka cech, które docenią z nim Polacy.
Trendy piwne na sezon letni 2022
Jakie piwa będą wiodły prym w sezonie letnim? Jak przyznaje Bartłomiej Morzycki, spodziewamy się, że w sezonie letnim największą popularnością cieszyć się będą piwa lekkie, bezalkoholowe i smakowe.
Mimo spadku rynku w 2021 roku, segment piw bez procentów odniósł kolejny sukces: sprzedaż wzrosła o 157 mln złotych, czyli prawie tyle, ile wynosi wartość rocznej sprzedaży musztardy lub krakersów. Wzrosty zanotowały wszystkie segmenty piw 0,0%: bezalkoholowe specjalności, bezalkoholowy lager, bezalkoholowy smakowy lager i przewidujemy, że ten trend się utrzyma.
Z drugiej strony, jak podkreśla Marek Skrętny, dyrektor marketingu, Browar Amber, zauważalny jest także wzrost zainteresowania piwami warzonymi w małych browarach. Co więcej, rośnie również świadomość konsumentów na temat piw.
Fot. AdobeStock