Ponad 65% budowanych powierzchni to parki handlowe

W pierwszym kwartale 2022 roku oddano do użytku 30 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Zdecydowanie więcej znajduje się obecnie w budowie. Na jakie obiekty handlowe stawiają obecnie deweloperzy? Na pytanie odpowiada międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield.

Wpływ wysokiej podaży w czwartym kwartale 2021 roku

Zaledwie 30 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej zostało oddane do użytku w pierwszym kwartale 2022 roku. Niski bilans wynika z zarówno z bardzo wysokiej podaży, którą zakończony został czwarty kwartał 2021 roku, jak i z opóźnień budowy poszczególnych obiektów.

Wymieniona liczba mkw. obejmuje trzy obiekty i rozbudowę jednego centrum handlowego, które zlokalizowane są w Kołobrzegu, Warce, Sierpcu i Tychach. Całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce przekroczyła 15,5 mln mkw.

350 tys. mkw. powierzchni handlowej w budowie na koniec marca 2022

Na koniec pierwszego kwartału 2022 roku zarejestrowano 350 tys. mkw. w budowie z terminem otwarcia zaplanowanym na lata 2022-2023. Nowa powierzchnia handlowa zlokalizowana będzie w 25 obiektach, z których 12 zostanie rozbudowanych, a 3 będą przebudowane.

Wśród największych obiektów będących aktualnie w budowie są: centrum handlowe Atut Ruczaj w Krakowie, które powiększone zostanie o 25 tys. mkw., Galeria Bawełnianka w Bełchatowie, druga faza kompleksu handlowego Karuzela w Kołobrzegu oraz park handlowy DOR Plaza w Częstochowie.

Mniejsze miasta i parki handlowe

Jak zauważa Ewa Derlatka-Chilewicz, Associate Director, Cushman & Wakefield, ponad 55% budowanej obecnie powierzchni handlowej zostanie dostarczone na rynki mniejszych miast o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców. "W dalszym ciągu będziemy też obserwować proces uzupełniania istniejącej podaży mniejszymi centrami codziennych zakupów oraz małymi parkami handlowymi" – dodaje.

Na rynku widać także kolejne parki handlowe. Jak komentuje ekspertka z Cushman & Wakefield, obecnie więcej niż 65% będących w budowie obiektów to parki handlowe. Według szacunków firmy, w najbliższych latach powstanie lub zostanie rozbudowanych 30 takich obiektów.

Reklama