W pierwszym kwartale 2022 roku rosło zainteresowanie podstawowymi produktami i tańszymi możliwościami zakupowymi – wynika z najnowszego raportu JLL "Rynek handlowy w Polsce – I kwartał 2022". Sprzedaż detaliczna odnotowała w tym czasie wyraźny wzrost. Nieustającą popularnością cieszyły się centra convenience, choć wzrosty dotyczą praktycznie wszystkich formatów.
Początek 2022 roku przyniósł zmiany w globalnym i lokalnym obrazie gospodarczym, wpływając również na zachowanie polskich konsumentów i rynek handlowy w Polsce.
Wyraźne wzrosty sprzedaży. Wysoka pozycja dyskontów i sklepów typu value retailers
Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL, zauważa, że w pierwszym kwartale roku obserwowano wzrost popularności outletów, choć wysoką pozycję utrzymują nadal także dyskonty i sklepy typu value retailers. Wynika to przede wszystkim z większego zainteresowania podstawowymi produktami i tańszymi możliwościami zakupowymi polskich konsumentów.
Z drugiej zaś strony, jak zaznacza ekspertka, mimo wymagających warunków, sprzedaż detaliczna odnotowała wyraźny wzrost, a polski rynek utrzymuje zainteresowanie ze strony międzynarodowych marek. W Warszawie ruszył pierwszy sklep Philipp Plein, a Adidas ogłosił otwarcie flagowego sklepu w Wars Sawa Junior.
Q-commerce, dark stores i eco
Na popularności w segmencie spożywczym zyskały nie tylko strefy outletowe w supermarketach, m.in. w sieci Carrefour, ale też rozwiązania wspierające samoobsługowe zakupy lub z szybką dostawą do domu czyli quick-commerce. Tutaj wspomnieć można takie koncepty jak Żabka Nano, czyli bezobsługowy sklep shop-in-shop, wspierany przez sztuczną inteligencję, czy testowy dark store Delio tej marki.
Swoją popularność utrzymuje też trend eko, w tym oferowanie ekologicznych opakowań, zrównoważonej produkcji czy oferty handlowej, a wśród nich koncepty z obszaru tzw. zamkniętego obiegu np. VIVE Profit, Re_Store czy Ubrania do Oddania. Nowy format tego ostatniego Butiki Cyrkularne z ofertą odzieży używanej w centrach handlowych ruszył m. in. w Galerii Katowickiej w Katowicach, Galerii Mokotów w Warszawie, Wroclavia we Wrocławiu oraz w Wars Sawa Junior w Warszawie. Tego typu ofertę wprowadzają też marki międzynarodowe, jak Levi’s czy sieć COS.
Parki handlowe wciąż na fali
W I kw. 2022 r. przybyło tylko 55 400 mkw. powierzchni handlowej. Jak przyznaje Joanna Tomczyk, starszy analityk w dziale badań rynku i doradztwa w JLL, większość aktywności deweloperów dotyczy mniejszych miast. Choć, jak zaznacza ekspertka, główne aglomeracje nadal cieszą się zainteresowaniem inwestorów, dzięki wysokiej sile nabywczej mieszkańców.
W budowie pozostaje obecnie 424 000 mkw., z czego 55% stanowią parki handlowe. Z większych projektów realizowane są m.in. centrum handlowe Karuzela w Kołobrzegu (GLA 23 500 mkw., sklep Leroy Merlin jest już otwarty), centrum handlowe Nowy Fort Wola w Warszawie (GLA 28 000 mkw.) oraz 2 faza ATUT Ruczaj w Krakowie (GLA 25 000 mkw.).
Dwie gigantyczne transakcje na rynku
"Już po pierwszym kwartale roku wolumen transakcji w nieruchomości handlowe zbliża się do 700 milionów EUR, dając drugi najlepszy wynik w historii polskiego rynku inwestycyjnego" – informuje Agnieszka Kołat, dyrektor działu rynków kapitałowych nieruchomości handlowych w JLL. Jak dodaje, jest to zasługą dwóch dużych transakcji JV związanych ze zmianą struktury spółki EPP po jej wycofaniu się z giełdy w Johannesburgu i Luksemburgu.
Po przejęciu przez Redefine Properties EPP utworzyło dwie spółki joint venture, w których sprzedało po około 50% udziałów. W skład Horse JV weszło 9 centrów handlowych M1 oraz 2 parki handlowe, podczas gdy Community Properties JV objęło 11 centrów handlowych i 3 nieruchomości biurowe.
Źródło: JLL
Fot. AdobeStock