Piwa smakowe to dynamicznie rozwijająca się kategoria od kilku ładnych lat. Polacy na sklepowych półkach poszukują nowych aromatycznych połączeń i zaskakujących propozycji. Nic więc dziwnego, że z roku na rok producenci coraz bardziej rozszerzają swoje smakowe oferty i prześcigają się pomysłami.
Według danych zebranych przez ABR SESTA i SYNO Polska, spośród piw alkoholowych, Polacy najchętniej sięgają po warianty jasne (27% wskazań), jednak smakowe propozycje znajdują się na drugim miejscu zestawienia z wynikiem 22%
To był trudny rok
Czy wpływ na taką sytuację miała pandemia COVID-19? Zdaniem Bartłomieja Morzyckiego, dyrektora generalnego Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie, 2021 rok był trudnym czasem dla browarników, co pokazują również dane. Podatek akcyzowy, inflacja i COVID-19 najbardziej spośród rynku alkoholowego dotknęły właśnie kategorię piwa.
Smakowe warianty i piwa bezalkoholowe ratunkiem dla kategorii?
Jak komentuje Bartłomiej Morzycki, także sami browarnicy będą pracować nad podtrzymaniem pozytywnych trendów. Jak zaznacza, mimo kolejnego spadku alkoholowych lagerów, sprzedaż alkoholowych smakowych lagerów wzrosła o 7,9%, a alkoholowych specjalności o 2,1% w ujęciu wartościowym.
- Przeczytaj też: Polska branża piwowarska w liczbach [Raport Deloitte]
Rośnie także sgment piw bezalkoholowych. Dyrektor generalny ZPPP Browary Polskie zauważa, że wzrostowi całej kategorii o ponad 150 mln zł, towarzyszył sukces bezalkoholowych smakowych lagerów, których sprzedaż wolumenowa osiągnęła 85,1 mln l, w porównaniu do 79,8 mln l w 2020 r.
Nadal widoczna premiumizacja
Bartłomiej Morzycki zwraca także uwagę na to, że polscy piwosze, nawet w trudnych czasach, chętniej sięgają po piwa z wyższej półki. A świadczy o tym wzrost segmentu top i ultra premium o 20,7% w 2021 roku, przy jednoczesnym spadku wszystkich pozostałych: economy, mainstream i premium.
Fot. stock.adobe.com/Parilov
[1] NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska z dyskontami (Food), okresy skumulowane: luty 2021 – styczeń 2022 względem okresu luty 2020 – styczeń 2021, Fakty: sprzedaż i udziały wartościowe w PLN; kategorie: Piwo, Wódka, Wino, Whisky, Gin.