Jak e-commerce rozwinął logistykę

Boom e-commercowy wpłynął na rozwój niemal wszystkich branż. W tym również logistyki. Jednak za dynamicznym postępem przyszły nowe problemy. Czy operatorzy logistyczni nadążają za zmianami? Czy są gotowi na innowacje?

E-commerce i branża logistyczna w epoce zmian

Bez wątpienia pandemia i wiążące się z nią zmiany, jak nowe kanały sprzedaży, potrzeba przeorganizowania sprzedaży i usprawnień w całym łańcuchu dostaw spowodowały dynamiczne przeobrażenia technologiczne i organizacyjne. Dotknęło to również operatorów logistycznych i miało niewątpliwy wpływ na rozwój i innowację logistyczne.

Dr hab. Arkadiusz Kawa, Dyrektor w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania zauważył podczas Innovation Day 2021, że logistyka w e-commerce ma rolę kreatywną, pobudzającą do zakupów. Co to oznacza? 

Logistyka kreuje nie tylko potrzebę, ale i odpowiadającą na nią usługę. Można to pokazać na przykładzie automatów paczkowych, które rewolucyjnie usprawniły etap ostatniej mili. 

Faktycznie jest tak, że logistyka kreuje nowe potrzeby i też często nowe usługi, które są wprowadzane na rynek. One są wprowadzane nie tylko przez operatorów logistycznych, ale też przez firmy, które na tym rynku działają. Chociażby market place’y, drony, które testuje Amazon czy automaty paczkowe wprowadzane przez Allegro w Polsce czy przez Amazona w innych krajach.

Dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania

Szybkość, oszczędność, środowisko…

Logistyka jest tym kreatorem wartości. Jednak jej funkcje to przede wszystkim wsparcie. Odpowiada za realizację ostatniego etapu zakupowego. Oczywiście jest to kluczowe zadanie, ale musi też spełniać odpowiednie warunki. Ważne to jest odpowiednie zarządzanie kosztami. Które, poprzez takie nowości jak automaty paczkowe, mogą, choć po części być ograniczane.

Kolejnym aspektem jest odpowiedni czas dostaw – muszą bowiem być realizowane zgodnie z określoną przez klienta potrzebą. Wtedy, gdy on faktycznie przesyłki potrzebuje. Nie bez znaczenia jest też praca nad ograniczaniem negatywnego wpływu na środowisko, co spędza operatorom logistycznym sen z powiek, bo nadal jest wymagającą wielu działań kwestią. 

Nie stawiałbym logistyki na piedestał, ponieważ jest ona zawsze powinna działać w tle, nieść pomoc w tym żeby dostarczyć ten towar na czas na dane miejsce, do tego w odpowiednim koszcie itp. Ale nie powinna być kluczowa. Faktycznie ma pomóc w tym, żeby nieść pozytywne doświadczenie, by dostawa była realizowana faktycznie wtedy, kiedy tego potrzebuję. Ważne by była realizowana w odpowiedniej cenie i nie wpływała negatywnie na środowisko.

Dr hab. Arkadiusz Kawa

Pytanie, czy firmy logistyczne faktycznie przygotowane są do tych zmian. To problematyczne. Ponieważ jeśli spojrzymy na takich standardowych operatorów logistycznych to odnosi się wrażenie, że nie do końca są do nich przygotowani.

Rozdrobnienie dostaw

Kluczową zmianą jaka zaszła w ostatnich czasach w gospodarce i sprzedaży, jest rozdrobnienie dostaw. Stało się to głównie za sprawa e-commerce, który umożliwił tworzenie takich zamówień. A rynek usług logistycznych dla e-commerce musiał odpowiedzieć na potrzebę działaniem. Widać też jasny kierunek, w którym rynek e-commerce automatyzuje branżę logistyczną.

Do tej pory mieliśmy głównie obrót paletowy, czyli w relacjach business to business dostarczaliśmy głównie przesyłki paletowe. I do tego operatorzy są świetnie przygotowani. Podobnie jest z przewozami całopojazdowymi. Natomiast e-commerce powoduje, że zamówienia bardzo mocno rozdrabniają. Mamy problemy ostatniej mili czy w magazynie. To powoduje pewną konkurencję dla firm logistycznych, ponieważ powstaje dużo firm typu InPost, które są konkurentem dla UPS czy FedEx. Z drugiej strony też market place’y rozwijają bardzo mocno usługi logistyczne. 

Dr hab. Arkadiusz Kawa

Ekspert podkreślił dla przykładu, ze w 2020 roku Amazon wysłał więcej przesyłek w Stanach Zjednoczonych niż FedEx. Czyli staje się jednym z kluczowych operatorów logistycznych na świecie. To tworzy szerokie pole dla rozwoju konkurencyjności. 

Dr hab. Arkadiusz Kawa zaznaczył też, że to samo dotyczy usług magazynowych. Jest wiele firm typu fulfillment, którzy do tej pory nie świadczyli usług logistycznych, ale zaczynają bardzo mocno wchodzić w sektor i otwierają nowe potrzeby. Jak podkreślał: „Widzimy nowe rozdanie i nową konkurencję dla firm logistycznych, które potrzebują świeżego spojrzenia”.

Reklama