Boom e-commercowy wpłynął na rozwój niemal wszystkich branż. W tym również logistyki. Jednak za dynamicznym postępem przyszły nowe problemy. Czy operatorzy logistyczni nadążają za zmianami? Czy są gotowi na innowacje?
E-commerce i branża logistyczna w epoce zmian
Bez wątpienia pandemia i wiążące się z nią zmiany, jak nowe kanały sprzedaży, potrzeba przeorganizowania sprzedaży i usprawnień w całym łańcuchu dostaw spowodowały dynamiczne przeobrażenia technologiczne i organizacyjne. Dotknęło to również operatorów logistycznych i miało niewątpliwy wpływ na rozwój i innowację logistyczne.
Dr hab. Arkadiusz Kawa, Dyrektor w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania zauważył podczas Innovation Day 2021, że logistyka w e-commerce ma rolę kreatywną, pobudzającą do zakupów. Co to oznacza?
Logistyka kreuje nie tylko potrzebę, ale i odpowiadającą na nią usługę. Można to pokazać na przykładzie automatów paczkowych, które rewolucyjnie usprawniły etap ostatniej mili.
Szybkość, oszczędność, środowisko…
Logistyka jest tym kreatorem wartości. Jednak jej funkcje to przede wszystkim wsparcie. Odpowiada za realizację ostatniego etapu zakupowego. Oczywiście jest to kluczowe zadanie, ale musi też spełniać odpowiednie warunki. Ważne to jest odpowiednie zarządzanie kosztami. Które, poprzez takie nowości jak automaty paczkowe, mogą, choć po części być ograniczane.
Kolejnym aspektem jest odpowiedni czas dostaw – muszą bowiem być realizowane zgodnie z określoną przez klienta potrzebą. Wtedy, gdy on faktycznie przesyłki potrzebuje. Nie bez znaczenia jest też praca nad ograniczaniem negatywnego wpływu na środowisko, co spędza operatorom logistycznym sen z powiek, bo nadal jest wymagającą wielu działań kwestią.
Pytanie, czy firmy logistyczne faktycznie przygotowane są do tych zmian. To problematyczne. Ponieważ jeśli spojrzymy na takich standardowych operatorów logistycznych to odnosi się wrażenie, że nie do końca są do nich przygotowani.
Rozdrobnienie dostaw
Kluczową zmianą jaka zaszła w ostatnich czasach w gospodarce i sprzedaży, jest rozdrobnienie dostaw. Stało się to głównie za sprawa e-commerce, który umożliwił tworzenie takich zamówień. A rynek usług logistycznych dla e-commerce musiał odpowiedzieć na potrzebę działaniem. Widać też jasny kierunek, w którym rynek e-commerce automatyzuje branżę logistyczną.
Ekspert podkreślił dla przykładu, ze w 2020 roku Amazon wysłał więcej przesyłek w Stanach Zjednoczonych niż FedEx. Czyli staje się jednym z kluczowych operatorów logistycznych na świecie. To tworzy szerokie pole dla rozwoju konkurencyjności.
Dr hab. Arkadiusz Kawa zaznaczył też, że to samo dotyczy usług magazynowych. Jest wiele firm typu fulfillment, którzy do tej pory nie świadczyli usług logistycznych, ale zaczynają bardzo mocno wchodzić w sektor i otwierają nowe potrzeby. Jak podkreślał: „Widzimy nowe rozdanie i nową konkurencję dla firm logistycznych, które potrzebują świeżego spojrzenia”.